امروزه استفاده از زیورآلات بدلی در برخی افراد به خصوص خانم ها و دختران جوان به دلیل تنوع و ارزان بودن، نسبت به زیور آلات ساخته شده از طلا و نقره رواج بیشتری پیدا كرده که یكی از مشكلات استفاده از این زیورآلات، بروز حساسیت های پوستی در استفاده كنندگان است.

در زیور آلات بدلی میزان زیادی فلز نیكل وجود دارد كه استفاده مداوم از زیورآلات ساخته شده با آن، باعث ایجاد حساسیت پوستی می شود و زمانی كه فرد نسبت به نیكل دچار حساسیت شد مانند تمام آلرژی ها، تا آخر عمر به این حساسیت مبتلا می شود.
پوست برخی افراد وقتی به طور مستقیم با فلز نیكل در تماس باشد نسبت به ذرات نیكل واكنش منفی نشان می دهد و در ناحیه ای كه نیكل با پوست در تماس بوده حساسیت پوستی به صورت خارش، قرمزی و بثورات پوستی بروز می كند.
به طور متوسط، 10 درصد انسان ها به فلز نیكل حساسیت دارند و احتمال ابتلا به آلرژی های پوستی در افرادی كه در كارخانه ها، آرایشگاه، خیاطی و رستوران كار می كنند و بیشتر در معرض تماس با نیكل هستند، بیش از دیگران است.
باوجود اینكه زنان به ویژه دختران جوان بیشتر از آقایان از زیورآلات بدلی استفاده می كنند، اما مردان نیز، در معرض ابتلا به حساسیت پوستی به فلزات قرار دارند.
بیماران مبتلا به اگزما و سایر بیماری های پوستی كه روی پوست خود بثورات پوستی دارند بیش از دیگران مستعد ابتلا به این عارضه هستند زیرا ذرات نیكل به راحتی می تواند از طریق این بثورات وارد جریان خون شود.
در مورد زخم های باز، هم همین مشكل وجود دارد به عنوان مثال هنگام سوراخ كردن گوش اگر از گوشواره های دارای نیكل استفاده شود احتمال بروز حساسیت بیشتر می شود، در چنین مواردی از گوشواره های استیل، پلاستیكی یا تیتانیوم باید استفاد كرد.
سولفات نیكل در بسیاری از مواد پیرامون ما وجود دارد و هر كدام از این مواد می تواند آغازگر آلرژی در افراد باشد.
اگر فردی نسبت به نیكل دچار آلرژی باشد بهتر است در تماس با مواد و اشیایی نظیر سكه، روغن دستگاه هایی كه برای خرد كردن در آشپزخانه ها به كار می رود، برخی محصولات آرایشی، موادغذایی كنسرو شده، باتری، گیره های كاغذ قاب عكس و گوشی تلفن محتاط باشد.
یك متخصص پوست و مو در استان چهارمحال و بختیاری در این خصوص اظهار داشت: دستگاه ایمنی بدن، سولفات نیكل را به عنوان یك ماده خارجی و مهاجم می شناسد و واكنشی مانند آنچه كه در برابر میكروب ها نشان می دهد، نسبت به این ماده دارد.
كورش احمدپور  افزود: زمانی كه یك ماده مهاجم به پوست حمله می كند، واكنش دستگاه ایمنی به شكل قرمزی و خارش در پوست دیده می شود و همین اتفاق در حساسیت به نیكل نیز رخ می دهد.
وی افزود: حساسیت پوستی به نیكل با استفاده از زیورآلات بدلی با بروز علائمی نظیر قرمز شدن پوست، خارش و ایجاد دانه های برجسته بر سطح پوست قابل تشخیص است.
وی گفت: درصورتی كه علت و نوع حساسیت پوستی فرد مبتلا به بیماری پوستی قابل تشخیص نباشد از طریق تست پچ تست (patch test ) نوع و علت بیماری پوستی تشخیص داده می شود.
دكتر احمد پورافزود: افرادی كه به فلز نیكل حساسیت دارند باید حتی المقدور از تماس با زیورالات بدلی، زیپ و دكمه های فلزی اجتناب كنند.
این متخصص پوست و مو تصریح كرد: با استفاده از پمادهای حاوی كورتون و قرص های آنتی هیستامین زیر نظر پزشك، این نوع بیماری پوستی قابل درمان است.
دكتر احمدپور افزود: در این نوع از بیماری پوستی ممكن است در اثر خارش سطح دفاعی پوست فرد دچار آسیب شده و عفونت نیز به این واكنش پوستی اضافه شود.
وی تاکید کرد: برای درمان عفونت های ناشی از بیماری حساسیت پوستی با تجویز پزشك باید آنتی بیوتیك مصرف شود.
احمدپور اذعان داشت: تبخال فعال در افرادی كه به حساسیت های پوستی ناشی از فلز نیكل مبتلا شده اند نیز ممكن است بر روی پوست صدمه دیده منتقل و منجر به گسترش عفونت ویروسی شود.
وی افزود: برای كاهش احتمال بروز آلرژی به نیكل می توان از كرم های حاوی استروئید ملایم روی بخشی از پوست كه با زیورآلات در تماس است، استفاده كرد اما هرگز نباید از این كرم ها به صورت مكرر و طولانی مدت استفاده كرد.
این متخصص پوست و مو گفت: برای كاهش احتمال واكنش آلرژیكی هنگام استفاده از زیور آلات و ساعت های دارای بند فلزی، می توان قسمتی از پوست را كه با این نوع فلزها در تماس است، خشك نگهداشت یا یك لایه كرم مرطوب كننده را بر روی پوست مالید و یك سد محافظ بین پوست و فلز به وجود آورد.
احمدپور گفت: می توان بر روی زیور آلات بدلی نیز پوششی از فلزی قرار داد كه موجب بروز حساسیت در پوست نشود.
وی اذعان داشت: كسانی كه دچار اگزما یا سایر حساسیت های پوستی هستند بهتر است زیر دستكش پلاستیكی ازدستكش پارچه ای استفاده كنند چون دستكش پلاستیكی می تواند در افراد مستعد به آلرژی، واكنش آلرژیكی ایجاد كنند.
این متخصص پوست تصریح كرد: تمام زیورآلات فلزی دارای درصدی از فلز نیكل است اما هر چه درصد نیكل این زیورآلات بیشتر باشد و پوست بیشتر در معرض تماس با آن قرار گیرد، احتمال شروع آلرژی بیشتر است بنابر این اگر فردی ناگهان متوجه حساسیت آلرژیك به زیورآلات بدلی شد، تعجب آور نیست.
معاون اداره كل استاندارد استان چهارمحال و بختیاری نیز در خصوص نظارت بر عرضه زیورآلات در بازار گفت: نظارت بر هر كالا و فرآورده ای طبق استانداردهای در نظر گرفته شده و دستور العمل ها با استاندارد ملی مربوطه صورت می گیرد.
بهروز علیمحمدی افزود: استاندارد مشخصی از سوی سازمان ملی استاندارد ایران برای نظارت بر زیورآلات بدلی تعریف نشده است.
وی گفت: به دلیل نبود استاندارد مشخص و زیر ساخت های لازم، هیچ نظارتی بر زیورآلات بدلی عرضه شده در بازار صورت نمی گیرد.
معاون اداره كل استاندارد استان چهارمحال و بختیاری تصریح كرد: هم اكنون فقط بر كیفیت زیورآلات ساخته شده از طلا نظارت می شود./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.