معاون وزیر امور خارجه روسیه می‌گوید نباید از ادعاهای مطرح شده مبنی بر استفاده دولت سوریه از سلاح‌های شیمیایی به عنوان بهانه برای دخالت نظامی در این کشور استفاده شود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران میخائیل بوگدانوف، روز شنبه  تصریح کرد: «ما باید حقیقت را بدانیم و مدرک داشته باشیم و بر اطلاعات گزارش‌رسانه‌ها که حقایق پشت آن نیست، تکیه نکنیم.»

معاون وزیر امور خارجه روسیه افزود، به این ادعاها باید «در چارچوب معیارهای بین‌المللی» رسیدگی کرد و نباید از آن برای «دستیابی به اهداف دیگر» استفاده شود.

وی تاکید کرد، نباید از این ادعاها به عنوان بهانه برای دخالت در سوریه استفاده شود.

بوگدانوف به «تجربه‌های گذشته درباره دخالت خشونت‌آمیز در امور عراق به بهانه وجود سلاح‌های هسته‌ای» اشاره کرد و گفت: در نهایت معلوم شد که هیچ سلاح هسته‌ای در عراق نبوده است.

بوگدانوف در حالی درباره استفاده احتمالی از موضوع سلاح شیمیایی برای دخالت نظامی در سوریه هشدار داد که امریکا و انگلیس مدعی شده‌اند، دولت سوریه در رویارویی با شبه نظامیان مخالف در این کشور، از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده است.

چاک هیگل، وزیر دفاع امریکا، روز پنج‌شنبه (۲۵ آوریل، پنج اردیبهشت) گفت، واشنگتن مدارکی در اختیار دارد که نشان می‌دهد سلاح شیمایی حاوی گاز «سارین» به مقیاس کم در سوریه به کار رفته است.

سارین یکی از خطرناک‌ترین گازهای سمی است که قدرت کشندگی آن از گازهای خردل و کلر هم بیشتر است.

هیگل افزود، سازمان‌های اطلاعاتی این کشور برآورد کرده‌اند و تا حدی اطمینان دارند که رژیم سوریه در این کشور به مقیاس کم از سلاح شیمیایی به ویژه گاز «سارین» استفاده کرده است.

این درحالی است که کاخ سفید هرگونه استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه را «خط قرمزی» دانسته است که می‌تواند به اقدام نظامی منجر شود.

دفتر وزارت امور خارجه انگلیس نیز روز پنج‌شنبه اعلام کرد، این کشور شواهد «محدود اما متقاعد‌کننده‌ای» مبنی بر به کارگیری سلاح شیمیایی در سوریه در اختیار دارد.

ادعای استفاده دولت دمشق از سلاح‌های شیمیایی از مدت‌ها قبل، بخشی از جنگ روانی و رسانه‌ای غرب و مخالفان دولت بشار اسد بوده است، اما استفاده از گاز مرگ‌بار سارین در این کشور چند روز پیش برای نخستین بار از سوی یک مقام ارتش اسرائیل مطرح شد.

یک مقام ارشد نظامی اسرائیل، ۲۳ آوریل (سوم اردیبهشت)، نیروهای سوریه را متهم کرد، چند بار علیه شبه نظامیان از گاز شیمیایی سارین استفاده کرده‌اند.

یکی از مقامات سوریه که خواست نامش فاش نشود، روز جمعه (۲۶ آوریل) این ادعاها را رد و تصریح کرد، دمشق می‌تواند با اتکا بر سلاح‌های متعارف، به هر منطقه از سوریه دست یابد و از سلاح‌های شیمیایی استفاده نخواهد کرد، «حتی اگر آن را در اختیار داشته باشد.»

سوريه از مارس ۲۰۱۱ صحنه ناآرامي بوده است. در خشونت و ناآرامي‌هاي این کشور بسیاری از سوری‌ها از جمله تعداد زيادي از نيروهاي امنيتي و نظامی اين کشور کشته شده‌اند.

دولت سوريه مي‌گويد اين ناآرامي‌ها از خارج کشور طراحي مي‌شوند و گزارش‌ها نشان مي‌دهند، شمار بسیار زیادی از شورشيان درگیر با دولت دمشق، اتباع خارجي هستند.

دمشق همچنین برخی از کشورهای غربی و متحدان منطقه‌ای آن از جمله عربستان سعودی، قطر و ترکیه را به تامین بودجه و تجهیز تسلیحاتی شورشیان معارض با دولت سوریه متهم کرده است.

برخی از سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر، شورشیان مورد حمایت خارج در سوریه را به ارتکاب جنایات جنگی متهم کرده‌اند.
برچسب ها: هشدار ، روسیه ، حمله ، سوریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار