مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با انتشار پیامی تاکید کرد که ابداع‌های ارزشمند این نویسنده مدیر و مدبر در برپایی جشنواره‏های ادبی، آغاز حرکت‏های بزرگ در مسیر هویت بخشی به ادبیات ناب انقلاب بوده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، سیدصادق رضایی ضایعه در گذشت این نویسنده را به خانواده وی و تمامی تلاشگران در عرصه هنر و ادبیات کودک و نوجوان تسلیت گفته و عنوان کرده است که آفرینش‌های ادبی‏ او بستری را برای جریان زلال اندیشه فراهم آورده و نگاه آرمان‏گرایانه‏اش در آگاهی بخشی و آماده‏سازی نسل فردا موثر بوده است.
در این پیام آورده شده است که سرداری بزرگ از سپاه اندیشه ادبیات انقلاب، راه رجعت به سمت خدای خویش پیش گرفت و ما را با «یک دنیا پروانه» تنها گذاشت. پروانه‏هایی که از «کیهان بچه‏ها» اوج گرفتند تا رسم وفا به انقلاب و آرمان‌های آن را که از امیر حسین فردی آموخته بودند، به بچه‏های کیهان بیاموزند.
تلاش‌ های این نویسنده بزرگ و با صفا که با صلابتِ سبلان، پا به عرصه پاسداری از اندیشه‏‌های مکتبی گذاشت، در تشکیل شورای نویسندگان مسجد جوادالائمه(ع) و پا گذاشتن به عرصه‌ ی ادبیات انقلاب در کسوت سربازی فداکار و گمنام، قرار گرفتن در شمار بنیان ‏گذاران حوزه اندیشه و هنر اسلامی و فعالیت ‌های او برای تقدیر از نویسندگان متعهد و زنده نگاه ‏داشتن یاد و خاطره شهیدان اهل قلم، از جمله خدمات این نویسنده و روزنامه‌ نگار متعهد است که رضایی در پیام خود به تجلیل از آن پرداخته است.
مدیرعامل کانون همچنین از تعهد و ایستادگی وی در هنگامه ‌ی تهدیدها و خطرهایی که متوجه نظام جمهوری اسلامی شده است در مقاطع مختلف تاریخی قدردانی و تصریح کرده است که امیر حسین فردی، خود را مأمور انقلاب می‏دانست و برای هنر و هنرمند رسالتی خاص قائل بود. او معتقد بود که در عرصه‏ های اجتماعی هیچ هنرمندی حق ندارد که بی تفاوت باشد و بر این باور بود که ما هنرمند بی‌ تفاوت نداریم و اعتقاد داشت که هنرمند خلوت نشین، ابتر است و از قبل مرده به دنیا آمده است.
رضایی در پایان این پیام آورده است: که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که افتخار همکاری ‌های فراوانی با این هنرمند گرامی را در کارنامه افتخارات خود دارد، ضایعه در گذشت این عزیز را به خانواده محترم ایشان و تمامی تلاش‌ گران در عرصه هنر وادبیات کودک و نوجوان تسلیت گفته و شکیبایی بازماندگان را از خداوند سبحان آرزومند است.
امیر حسین فردی متولد مهرماه ١٣٢٨ در روستای قره تپه واقع در دامنه جنوبی کوه سبلان در اردبیل، از روزنامه‌نگاران، نویسندگان و فعالان عرصه ادبیات داستانی ایران بود و سابقه‌ی حرفه‌ای درخشانی داشت.
عضویت در حوزه اندیشه و هنر اسلامی (حوزه هنری)، سردبیری و مدیر مسوولی کیهان بچه‌ها به مدت بیش از 27 سال و نیز مؤسس و مدیر مسوول کیهان علمی، عضویت در شورای داستان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، عضویت در شورای داستان بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، مسوولیت جشنواره انتخاب کتاب سال شهید حبیب غنی‌پور، مسوولیت شورای ادبیات داستانی نیروی مقاومت بسیج و مدیریت کارگاه قصه و رمان حوزه هنری از دیگر مسوولیت‌های اجرایی وی به شمار می‌رفت.
او همچنین چندین بار داوری جشنواره‌های کتاب سال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کتاب کودک و نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، کتاب سال شهید حبیب غنی‌پور، جشنواره ادبیات داستانی بسیج، جشنواره راهیان نور، انجمن قلم ایران، جشنواره قصه‌های قرآنی را بر عهده داشت.
قرار گرفتن در میان موسسان کتابخانه مسجد جوادالائمه(ع) در سال ١٣٥٣ و تشکیل شورای نویسندگان آن مسجد – که در ادامه به حوزه‌ی هنری پیوستند - و نگارش آثاری مانند اسماعیل، آشیانه درمه، سیاه چمن، یک دنیا پروانه، کوچک جنگلی و گرگ سالی نیز در کارنامه‌ی خدمات این نویسنده و روزنامه‌نگار ثبت شده است.
وی در آبان 90 یک بار دچار حمله قلبی شد و مدتی را در بیمارستان گذراند اما روز 5 اردیبهشت 1392 به دلیل مشکل تنفسی و قلبی پیش از رسیدن به بیمارستان جان به جان آفرین تسلیم کرد.
روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان نیز این مصیبت را به خانواده آن عزیز و تمامی نویسندگان و هنرمندان و روزنامه‌نگاران فعال عرصه‌ی ادبیات کودک ونوجوان تسلیت گفته و برای بازماندگان صبر و شکیبایی از پیشگاه ایزد منان خواهان است.
محسن حموله


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار