"عبدالله بوزكورت" سرمقاله نويس روزنامه زمان در سرمقاله ديروز خود ضمن هشدار به مقامات دولت عدالت و توسعه نسبت به افزايش محبوبيت الگوي جمهوري اسلامي ايران در آن كشور اذعان نموده كه ايرانيان با استفاده از ابزارهاي آموزشي و فرهنگي انقلاب خود را به ساير كشورها صادر مي نمايند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه تودي زمان ؛ نويسنده در ابتداي مقاله خود با اشاره به فعاليت هاي فرهنگي ايران در تركيه و اذعان به اقبال عمومي ترك ها نسبت به اين مسئله با اظهار نگراني در اين باره مي افزايد "فعاليت هاي ايران در تركيه بيشتر در عرصه فرهنگي و در قابل برنامه هاي آموزشي انجام مي شود. " 

وي در ادامه با اشاره به جمعيت علوي ساكن تركيه كه همواره توسط دولتهاي مختلف روي كارآمده در آن كشور سركوب شده و از بسياري از حقوق خود محروم بوده اند ادعاهايي را مطرح مي سازد و مي افزايد "شواهد دست يافته از منابع امنيتي تركيه نشان مي دهند كه ايران روابط عميقي با جمعيت علوي ساكن تركيه دارد. شعيان و علويان ساكن تركيه از ديربار و از زمان امپراتوري عثماني روابط حسنه اي با ايرانيان داشته اند. بانك هاي ايران در تركيه فعال بوده اند و توانسته بخش زيادي از سرمايه هاي علويان تركيه را جذب خود نمايند." 

نويسنده در ادامه با اذعان به افزايش نفوذ الگوي جمهوري اسلامي ايران در جامعه تركيه و افزايش محبوبيت ايرانيان در ميان تركها مي افزايد "ايران براي افزايش ميزان تاثيرگذاري خود در جامعه تركيه به اجراي برنامه هاي آموزشي و فرهنگي در آن كشور دست زده است. اين برنامه ها با رويكردي ضد غربي اجرا مي شوند. از جمله ديگر فعاليت هاي فرهنگي ايران مي توان به برگزاري نمايشگاههاي دوره اي كتاب از سوي سفارتخانه آن كشور در آنكارا اشاره كرد."

" سفارت ايران در برگزاري سيمينارهاي علمي و آموزشي با حضور اساتيد دانشگاهي فعال بوده است. در نتيجه مي توان گفت كه تركها امروزه در معرض فعاليت هاي سياسي، مذهبي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران قرار دارند. از جمله ديگر فعاليت هاي ايران مي توان به تلاش آنان به منظور سرمايه گذاري در ايجاد دو انديشكده در تركيه اشاره كرد." 

نويسنده در ادامه با اذعان به امضاي تفاهم نامه افزايش همكاري هاي آموزشي ميان ايران و تركيه مي افزايد "در سال گذشته ميلادي تفاهم نامه اي ميان "عمر دينچر" وزير آموزش تركيه و "حمديرضا حاجي بابايي" وزير آموزش و پرورش ايران در تاريخ 19 ژوئن سال 2012 ميلادي به امضا رسيد كه طبق آن دو طرف بر سر افزايش فعاليت ها و همكاري هاي آموزشي با يكديگر به توافق رسيدند. در تاريخ 12 دسامبر اين تفاهم نامه به تصويب دولت تركيه رسيد و در تاريخ 23 ژانويه در روزنامه رسمي آن كشور به چاپ رسيد و رسما به قانون تبديل شد. دولت ايران در طول سالهاي اخير به شكل قابل توجهي تعداد پژوهشگران اعزامي به تركيه را افزايش داده است. دانشگاههاي ايراني با دانشگاه هاي استان شرقي "ارزروم" نيز تفاهم نامه اي را امضا كرده اند." 

نويسنده در ادامه با اذعان به افزايش فعاليت هاي فرهنگي – مذهبي ايران در تركيه مي افزايد "در طول سالهاي اخير ايران اساتيد دانشگاهي و علماي مذهبي بسياري را به دانشگاههاي ارزروم اعزام كرده است كه به تدريس امور مذهبي پرداخته اند."


                                     آخرين اخبار جهان را اينجا بخوانيد.
برچسب ها: ترکیه ، ایران ، آموزش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار