صدور اولین بیانیه سیاسی امام خمینی(ره)، انحلال رسمی حزب توده در ایران، روز بزرگداشت «شیخ صدوق»، روز جهانی ماما، تولد بنیان گذار مارکسیسم، روز جهانی ماما و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 15 اردیبهشت 1392 خورشیدی برابر با 24 جمادی‌الثانی 1434 هجری و 5 می 2013 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

صدور تاریخی‌ترین سند مبارزه امام خمینی (ره) برای دعوت به قیام برای خدا (1323 ش)
در حالی که تبلیغات مسموم علیه اسلام و روحانیت و حوزه‌های علمیه، سعی داشت در سطح وسیعی مردم را از اصول راستین اسلام دور نماید، حضرت امام خمینی (ره) در 15 اردیبهشت 1323 ش در سن چهل و دو سالگی، اولین بیانیه سیاسی خود را صادر کردند. در این بیانیه، حضرت امام ضمن بررسی و تحلیل اوضاع گذشته، حال و آینده مردم، قیام برای خدا را تنها راه اصلاح جهان عنوان کرده که آن، فلسفه بعثت همه انبیای الهی بوده است. ایشان در ادامه، دلایل بدبختی مسلمانان و ملت ایران را تشریح می‌کنند و در قسمت دیگری، مسؤولیت سنگین علما و روحانیان را برشمرده و عواقب زیان‌بار غفلت سیاسی آنها را متذکر می‌شوند.

در ادامه، ایشان در این بیانیه، صریحاً علمای اسلام و جامعه اسلامی را به قیام عمومی فراخواندند و نسبت به سکوت در برابر توطئه‌های ضد اسلام هشدار دادند. مقصود امام از انتشار این بیانیه، به صدا در آوردن زنگ خطر و بیدار باشی برای طلاب جوان بود. این اقدام، شخصیت و موضع سیاسی ایشان را بیش از پیش آشکار کرد و به تدریج زمینه حضور عده‌ای از یاران همفکر را در جمع شاگرد نشان ایشان فراهم آورد. این اشخاص کسانی بودند که هسته اصلی اقدامات انقلابی سال‌های بعد را تحت رهبری معظمٌ‌له، تشکیل دادند.

انحلال رسمی حزب توده به دلیل خیانت به آرمان های جمهوری اسلامی (1362 ش)
حزب توده ایران در سال 1320 ش با مرام کمونیستی تشکیل شد. حزب توده به جریان ملی شدن صنعت نفت ایران خیانت کرد و در ازای اعطای امتیاز نفت جنوب به انگلیس، خواستار واگذاری نفت شمال ایران به شوروی شد تا به اصطلاح، توازن برقرار شود. پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، فعالیت حزب توده که در زمان رژیم شاه ممنوع شده بود پس از سی سال، از سر گرفته شد. با اطلاعات به دست آمده توسط نیروهای امنیتی در مورد نقش شوروی در توطئه علیه انقلاب اسلامی، دستور اخراج هجده تن از افراد سفارت شوروی در ایران صادر شد.
 پس از آن که شوروی از رسیدن به اهداف خود در ایران مأیوس شد، با همکاری عوامل داخلی خود در ارتش، در توطئه‌ای برای براندازی نظام جمهوری اسلامی شرکت کرد؛ اما با هوشیاری عناصر مؤمن و انقلابی در ارتش و نیروهای امنیتی، این توطئه، خنثی شد. پس از افشای نقش حزب توده ایران در طرح کودتای شوروی علیه انقلاب اسلامی ایران در سال 1361، مسؤولان نظام جمهوری اسلامی، ادامه فعالیت این حزب را بر خلاف مصالح نظام تشخیص داده و پس از دستگیری سران آن، حزب توده را منحل اعلام کردند.

صدور فرمان اجرایی دولت آمریکا در تحریم اقتصادی جمهوری اسلامی ایران (1374 ش)
پس از آنکه دولت آمریکا، تحریم‌های اقتصادی خود در طول سال‌های جنگ تحمیلی را کافی ندید، به فکر این افتاد که دامنه این تحریم‌ها را وسعت داده و جمهوری اسلامی ایران را در جهان منزوی سازد. از این رو، بیل کلینتون، رییس جمهور وقت آمریکا در پانزدهم اردیبهشت ماه 1374 ش، با مستمسک قرار دادن این که عملکرد ایران، باعث تهدید علیه صلح و امنیت کلیه ملت‌هاست؛ ایران همچنان از تروریسم بین‌المللی حمایت می‌کند؛ روند صلح خاورمیانه را به مخاطره می‌افکند و به دنبال دستیابی به سلاح‌های کشتار جمعی است تحریم‌هایی علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال نمود.
ممنوعیت صادرات کالا و تکنولوژی و خدمات به ایران، ممنوعیت هرگونه معامله با ایران، ممنوعیت سرمایه‌گذاری‌های جدید از طرف آمریکاییان با ایران، ممانعت شرکت‌های آمریکایی از فراهم آوردن تسهیلات برای شرکت‌های تحت کنترل آمریکا که با ایران معامله می‌کنند، از جمله موارد این تحریم بود. علی رغم گستردگی این تحریم و تحریم‌های بعد، آمریکا هیچ‌گاه به هدف خود که همان به زانو درآوردن دولت و ملت انقلابی ایران و منزوی کردن جمهوری اسلامی است، نائل نشد و در طول سالیان بعد، ایران به عنوان یکی از کشورهای در حال رشد و مطرح در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی عنوان گردیده است.

درگذشت شاعر توانا و ادیب معاصر استاد «محمدعلی مردانی» (1378 ش)
استاد محمد علی مردانی، در سال 1301 ش در یکی از روستاهای توابع شهرستان خمین در استان مرکزی به دنیا آمد. وی از کودکی به شعر علاقه‌مند شد. در ده سالگی به مرثیه و مدیحه‌سرایی پرداخت و در تکایا و مجالس سوگواری اباعبداللَّه الحسین (ع) مرثیه‌سرایی می‌کرد. استاد مردانی در زمان رژیم پهلوی، در شهر خمین، به تشکیل مجمع مداحان همت گماشت ولی مورد غضب رژیم ستم شاهی قرار گرفت و خانه‌اش توسط مزدوران محلی به آتش کشیده شد. وی در سال 1331 ش ساکن تهران شد و از آن پس انجمن نغمه‌سرایان مذهبی شرق تهران را تا سیس کرد. مردانی پس از پیروزی انقلاب، فعالیت خود را شدت بخشید و به عضویت شورای شعر وزارت ارشاد اسلامی و واحد ادبیات حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی درآمد.
وی همچنین در طول جنگ تحمیلی، در جبهه‌ها حضور داشت و در این راه دچار عوارض جسمی گردید. مردانی شاعری اخلاص پیشه و عارفی وارسته بود و نسبت به چهارده معصوم (علی هم) اخلاص کامل داشت. استاد مردانی در طول عمر خود توفیق تا لیف و گردآوری حدود هفتاد مجموعه شعر را یافت که اغلب آنها به چاپ رسیده که مجموعه آفتاب، ادبیات عاشورا، همراه با کاروان، حریم عشق، راهیان عاشورا، فروغ ایمان و نوای رزمندگان از آن جمله است. استاد مردانی سرانجام پس از تحمل سال‌ها رنج بیماری در نیمه اردیبهشت 1378 ش برابر با 18 محرم 1420 قدر 77 سالگی بدرود حیات گفت و در قطعه فرهیختگانِ بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

رحلت  پژوهشگر نهج‌البلاغه حجت الاسلام «محمد دشتی» (1380 ش)
استاد فرهیخته، حجت الاسلام و المسلمین شیخ محمد دشتی در سال 1330 ش (1370 ق) در مازندران به دنیا آمد و پس از فراگیری تحصیلات ابتدایی به آموختن علوم دینی روی آورد. حجت‌الاسلام دشتی پس از آن به تا لیف و تدریس و تحقیق روی آورد تا اینکه در سال 1367، مؤسسه تحقیقاتی امیرالمومنین (ع) را بنیان نهاد و با کمک گروهی از محققان، کتاب‌های ذیل را فراهم نمود: فرهنگ سخنان معصومین در 15 جلد، تحلیل تاریخی سیاسی معصومین در 14 جلد و سیره امام علی (ع) در 15 جلد، ترجمه نهج‌البلاغه، فرهنگ واژه‌ها، موضوعات کلی و معارف نهج‌البلاغه در 4 جلد، اسناد و مدارک نهج‌البلاغه و ده‌ها اثر دیگر.

 ایشان در بازگشت از سفر تبلیغی خویش از کاشان در 5 اردیبهشت 1380 دچار سانحه تصادف شد و پس از گذشت ده روز، در نیمه همان ماه در پنجاه سالگی بدرود حیات گفت و در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد.

اعلام عزای عمومی در پی دریافت خبر شهادت جمعی از علما در عراق (1382 ش)
در پی اعلام خبر شهادت 182 تن از فضلا و علمای حوزه علمیه نجف اشرف که تصور می‌شد در زندان‌های رژیم بعثی عراق به سر می‌برند، روز پانزدهم اردیبهشت 1382، عزای عمومی اعلام شد و کلیه حوزه‌های علمیه جهان تشیع، تعطیل گردیدند. اعلام خبر شهادت این افراد که 138 تن از آنان ایرانی و مابقی از دیگر کشورها بوده‌اند، شخصیت‌ها، گروه‌ها و نهادهای مختلف کشور این جنایت رژیم سرنگون شده بعث را محکوم کردند. همچنین مجالس بزرگداشت متعددی در حوزه‌های علمیه در شهرهای گوناگون برگزار شد.
در پیام مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌اللَّه خامنه‌ای که در همین زمینه منتشر شد. ایشان مسؤولیت این جنایت را تنها مختص رژیم سفاک عراق ندانستند و کسانی را که با کمک‌ها و سیاست‌های خود، آن رژیم را تقویت و تجهیز کرده‌اند نیز مسؤول این حادثه در پیشگاه خدا و مردم عراق عنوان کردند. شهادت این افراد تنها یکی از جنایات بی‌شمار در دوران سیاه حاکمیت رژیم بعث عراق است.

آغاز بکار دومین کنگره حزب ایران نوین (1350 ش)
دومین کنگره حزب ایران نوین با حضور سه هزار و پانصد نفر اعضای کنگره و مدعوین آغاز بکار کردند. در این جلسه نخست وزیر طی نطقی از برنامه های گذشته و آینده سخن گفت.

درگذشت «یحیی بن قاسم ثَعْلَبی» شاعر مشهور عرب (616 ق)
ابو زکریا، یحیی بن قاسم ثَعْلَبی، فقیه، قاری، مفسّر، نحوی، لغوی، عروضی و شاعر ماهر بود. او سال‌ها در مدرسهٔ نظامیهٔ بغداد به تدریس اشتغال داشت و شاگردان زیادی پرورش داد. از ابو زکریا که در میان اعراب بیشتر به عنوان ادیب و شاعر مطرح می‌باشد، دیوان شعری به جای مانده است. سرانجام ابو زکریا در سال 616 قدر 95 سالگی بدرود حیات گفت.

تولد مرجع بزرگوار تقلید آیت اللَّه «اراکی» (1312 ق)
حضرت آیت اللّه العظمی حاج شیخ محمدعلی اراکی (ره) در 24 جمادی‌الثانی 1312 ق. در اراک دیده به جهان گشود. پدرش، حجه الاسلام حاج احمد آقا، مشهور به میرزا آقا فراهانی از علمای مشهور آن سامان بود. مادرش نیز از نوادگان امامزاده سید حسن واقف است. وی پس از یادگیری خواندن و نوشتن، در نوجوانی وارد حوزه علمیه اراک شد و در درس استاد سید جعفر شیثی حضور یافت و مقدمات علوم اسلامی را از او فرا گرفت. دروس سطح حوزه را نزد آیه الله العظمی سید محمد تقی خوانساری به خوبی پشت سر گذراند.

آیه الله اراکی هم زمان با تحصیل دوره سطح، در درس شرح منظومه آیه الله شیخ محمد باقر اراکی معروف به سلطان آبادی شرکت کرد و از دانش آن حکیم فرزانه خوشه‌ها چید، ایشان سال‌ها در درس آیه الله العظمی آقا نورالدین اراکی و آیه الله العظمی شیخ عبدالکریم حائری یزدی شرکت کرد و از دانش و تقوای آن دو مرجع بزرگ تقلید شیعیان، بهره‌ها برد. آیه الله حائری علاقه زیادی به او داشت. نبوغ فکری آیه الله اراکی مورد توجه استاد قرار گرفت. آیه الله اراکی به سفارش استاد معمم شد. با یکی از بستگان ازدواج نمود.

روز بزرگداشت «شیخ صدوق» دانشمند شهیر شیعه
ابوجعفر محمد بن علی بن با بویه معروف به شیخ صدوق در حدود سال 306 قدر خاندان اهل علم و فقاهت و با بشارت حضرت صاحب‌الزمان (عج) در شهر مقدس قم به دنیا آمد. محمد در سنین کودکی فراگیری دانش دینی را آغاز کرد و در محضر پدر و دیگر استادان رشد یافت. وی پس از آنکه به مرتبه بالایی در علم رسید، برای درک محضر اساتید بزرگ و حدیث شناسان آن دوران، سفرهای علمی خود را آغاز کرد و از بیش از 200 تن از دانشمندان بزرگ عصر بهره برد.
در حلقه درسی این فقیه سترگ، عالمان نامداری پرورش یافتند که شیخ مفید، حسن بن محمد قمی، علم اله دی سید مرتضی، هارون بن موسی تلعکبری و حسین بن عبیداللَّه غضائری از آن جمله‌اند. همچنین کتاب عظیم «من لایحضر الفقیه» در 4 جلد به عنوان یکی از ارکان کتب اربعه شیعه، شامل شش هزار حدیث و بر اساس موضوعات مختلف فقهی و نیز کتاب مدینه العلم در 10 جلد که مفقود شده، ام الی، خِصال، عیون اخبار الرّضا (ع) و عِلَلُ الشرایع از جمله سیصد کتاب ارزشمند این عالم کم‌نظیر شیعه می‌باشند. شیخ صدوق در اواخر عمر به درخواست شیعیان شهر ری، ساکن آن شهر شد تا اینکه در سال 381 قدر 75 سالگی درگذشت و در مکانی که به نام او مشهور است به خاک سپرده شد.


ارتحال آیت اللَّه «سید محمدرضا گلپایگانی» زعیم حوزهٔ علمیهٔ قم (1414 ق)
سید محمدرضا فرزند سید محمدباقر موسوی گلپایگانی در سال 1316 قمری در «گوگد» گلپایگان دیده به جان گشود. پس از چندی جهت فراگیری علوم اسلامی به اراک عزیمت نمود و از محضر آیت‌اللَّه شیخ عبدالکریم حائری بهره جست. پس از تأسیس حوزهٔ علمیهٔ قم، به این شهر مهاجرت نمود و بعد از درگذشت آیت‌اللَّه حائری، به تدریس خارج فقه و اصول پرداخت. معظم له از آغاز نهضت 15 خرداد 1342 تا پیروزی انقلاب اسلامی همراه امام خمینی (ره) بوده و از پشتیبانان آن امام محسوب می‌شد. پس از رحلت امام خمینی (ره)، از بزرگ‌ترین مراجع تقلید شیعیان به حساب می‌آمد. آیت اللَّه گلپایگانی بیش از هفتاد و پنج سال بر مسند تدریس تکیه زد و شاگردان بی‌شماری را به جامعهٔ اسلامی عرضه نمود.
حضرات آیات مرتضی حائری یزدی، عبدالرحیم ربانی شیرازی، مرتضی مطهری، محمدعلی قاضی طباطبایی، سیداسداللَّه مدنی، محمد مفتح، سید محمد بهشتی، علی مشکینی، ناصر مکارم شیرازی، جعفر سبحانی، لطف اللَّه صافی گلپایگانی، احمد جنتی و ده‌ها نفر از علما و فضلای حوزه، از جمله شاگردان این مرجع بزرگوار تقلید می‌باشند. آیت اللَّه گلپایگانی دارای تالیفات و تقریرات متعددی نیز می‌باشند که کتاب الحج، کتاب القضا و الطهاره و... از آن جمله‌اند. اولین مدرسهٔ علوم دینی به سبک جدید، اولین موسسهٔ بزرگ قرآنی در قم، اولین فهرست بزرگ فقهی و حدیثی با استفاده از دانش و اختراعات جدید بشری و تا سیس و ساخت صدها مدرسه، مسجد، موسسهٔ دینی در کشور و خارج از کشور از جمله خدمات این عالم ربانی می‌باشند. سرانجام این فقیه جلیل و مرجع کبیر در 18 آذر 1372 ش در 96 سالگی بدرود حیات گفت و در کنار اساتید بزرگ خود در مسجد بالاسر حرم حضرت معصومه (س) مدفون شد.

رحلت آیت اللَّه «شیخ مرتضی حائری یزدی» فرزندِ مو سس حوزهٔ علمیهٔ قم (1406 ق)
شیخ مرتضی فرزند ارشد آیت‌اللَّه شیخ عبدالکریم حائری یزدی مو سس حوزهٔ علمیهٔ قم در 1334 قدر اراک به دنیا آمد. وی پس از اتمام دروس مقدماتی، به محضر درس اساتید بزرگ حوزه از جمله آیات عظام: گلپایگانی، سید محمدتقی خوانساری، محقق داماد، حجت کوه کمرهای، بروجردی و امام خمینی راه یافت و نیز از درس والد خود، خوشه‌ها چید. ایشان بیش از چهل سال در حوزهٔ علمیهٔ قم به تدریس پرداخت و شاگردان زیادی تربیت نمود. در زمان حکومت طاغوت، با قوانین ضد خدایی شاه مخالفت می‌ورزید و با آن مبارزه می‌کرد. این عالم ربانی سرانجام در 25 اسفند 1364 ش در سن 72 سالگی به لقای معبود شتافت و در پایین پای پدر بزرگوار خود آرمید.

تولد «کارل مارکس» فیلسوف آلمانی و بنیان‌گذار فلسفه ماتریالیسم تاریخی (1818 م)
کارل مارکس، بنیان‌گذار مکتب مارکسیسم، در 5 مه 1818 مدر خانواده‌ای یهودی در آلمان به دنیا آمد. در سال 1850، به علت فعالیت سیاسی از آلمان تبعید شد و تا پایان عمر در انگلیس اقامت کرد. در نظر مارکس، کارگر یک موجود انسانی نیست بلکه یک دست است. از این رو، باید تا حد امکان او را ارزان خرید و حاصل کارش را گران فروخت. در این وضعیت، سرمایه‌دار و کارگر، هر دو، آلت دست قوانین اقتصادی هستند که از ضبط و ربط آن‌ها بیرون است. اساس فلسفه مارکسیسم را ماتریالیسم تشکیل می‌دهد که بر اساس آن، کلیه تحولات اقتصادی و حتی تاریخی را معلول عوامل مادی می‌داند. در این نظام، مارکس با تمرکز سرمایه در دست عده‌ای معدود، مخالف و رژیم سرمایه‌داری را محکوم به زوال می‌دانست.

مارکس معتقد بود که تکامل بشر از نظر تاریخی، نتیجه تکامل ابزار تولید و مالکیت آن بوده است. وی پیش بینی می‌کرد با سقوط سرمایه داری توسط پرولتاریا یا طبقه کارگر، دیکتاتوری پرولتاریا به وجود خواهد آمد و پس از آن، این رژیم نیز به نفع یک جامعه بدون طبقه و دولت، کنار خواهد رفت. کارل مارکس سرانجام در 14 مارس 1883 مدر 65 سالگی درگذشت اما افکارش در قالب‌های گوناگون تا حدود یک و نیم قرن در جهان مطرح بود تا آن که در اوایل دهه 1990 میلادی، با فروپاشی بزرگ‌ترین کشور کمونیستی جهان یعنی شوروی، نادرستی افکار و پیش‌بینی‌های مارکس روشن شد.

تولد «آلفرد کبیر» امپراتور بریتانیا معروف به نجیب‌ترین پادشاه انگلستان (848 م)
آلفرد کبیر معروف به نجیب‌ترین سلاطین که از معروف‌ترین پادشاهان انگلستان است در چهارم فوریه سال 848 مدر این کشور به دنیا آمد. وی پس از مرگ برادرش در 27 ژوئن 871 مدر 23 سالگی به سلطنت رسید. دوران سلطنت وی، مملو از جنگ با دانمارکی‌هایی بود که به انگلیس یورش برده بودند، اهمیت آلفرد در این است که برای اولین بار، یک نیروی دریایی برای انگلیس تدارک دید و تحولی در ارتش ایجاد کرد. او هم‌چنین به علت نظمی که در دستگاه عدالت به وجود آورد، یار ستمدیدگان لقب گرفت. او سرباز شایسته‌ای بود و مردانی جنگی و کارآمد را در ارتش به کار گرفت. وی ناوگان دریایی انگلیس را به حدی گسترش داد که بر دریاها تسلط پیدا کرد.
آلفرد کبیر هم‌چنین در زنده کردن علم و دانش در میان کشیشان و آموزش و پرورش برای جوانان و اشراف درباری نقش مهمی ایفا کرد و خود شخصاً بعضی آثار لاتینی را به زبان انگلیسی ترجمه نمود. پیروزی نهایی آلفرد در سال 896 م به دست آمد که در آن، وی سپاهیان دانمارکی را تار و مار کرد و در این پیروزی، تمام اروپای غربی از بند امپراتوری اسکاندیناوی‌ها رهایی یافت. وی پس از آن دست به اصلاحات و تدوین قانون‌هایی زد که در آنها، عقاید مسیحی با اصولِ پادشاهی مرکزیِ نیرومندی ترکیب شده بود. آلفرد کبیر سرانجام در پنجم مه سال 900 م پس از بیست و نه سال سلطنت در پنجاه و دو سالگی درگذشت.


مرگ «ناپلئون بُناپارت» در جزیره سنت هلن (1821 م)
ناپلئون بُناپارت امپراتور قدرتمند فرانسه، در پانزدهم اوت 1769 مدر جزیره کُرس در نزدیکی ایتالیا متولد شد. وی در کودکی راهی فرانسه شد و پس از طی تحصیلات مقدماتی خود، وارد مدرسه نظام گردید. وی در سال 1795 م به دلیل نزدیکی و دوستی با دولت‌مردان فرانسوی به فرماندهی نیروهای فرانسه در ایتالیا منصوب شد. وی در کودتای نهم نوامبر 1799 مو قدرت را به دست گرفت و در دوم دسامبر 1804 م به عنوان امپراتور فرانسه تاج‌گذاری نمود. از سال 1812 مو به دنبال لشکرکشی نافرجام به روسیه، قدرت ناپلئون رو به ضعف نهاد و پس از شکست در برابر ارتش مشترک انگلیس، روسیه و اتریش در سال 1814، در ششم آوریل آن سال، اجباراً از حکومت کناره‌گیری کرد و متحد ین اجازه دادند با حفظ عنوان امپراتور، حاکم جزیره اِلب در دریای مدیترانه باشد.
با این حال ناپلئون ده ماه بعد در اواخر فوریه 1815 از این جزیره گریخت و به فرانسه رفت و مدت صد روز دیگر حکومت کرد. این دوران که به حکومت صد روزه معروف شد، با نبرد واترلو به پایان رسید. از این رو، ناپلئون بار دیگر ناچار شد دست از پادشاهی بکشد ولی متحد ین به تقاضای او برای تفویض مقام امپراتوری فرانسه به پسر وی اعتنا نکردند. ناپلئون این بار به جزیره دور دست سِنْت هِلن در جنوب اقیانوس اطلس تبعید شد و پس از شش سال در پنجم مه 1821 مدر پنجاه و دو سالگی در همین جزیره درگذشت. بقایای جسد او، نوزده سال بعد در سال 1840 م به پاریس منتقل شد و در این شهر مدفون گردید.

اولین مسافرت فضایی امریکا توسط «آلن بار تلت شپرد» (1961 م)
پس از جنگ جهانی دوم، دانشمندان روسیه به مطالعه و تحقیق در این زمینه پرداختند و ابتدا با ساختن ماهواره اسپوتنیک، آن را به وسیله موشک در مدار زمین قرار دادند. هم‌زمان با روس‌ها، امریکاییان نیز به رقابت برخاستند و با ساختن فضاپیما، به دنبال برتری بر رقیب سیاسی - نظامی خود در فضا برآمدند. یکی از طرح‌های امریکا در این زمینه، طرح پرتاب پی مای مرکوری بود که از سال 1959 مدر دستور کار قرار گرفت. در اجرای این طرح برای نخستین بار در تاریخ امریکا در 5 مه 1961 م، این کشور توانست آلن بار تلت شپرد را روانه فضا نماید. در جریان این سفر فضایی، بار تلت شپرد به مدت 15 دقیقه و 22 ثانیه در فضا قرار گرفت و سپس همراه با فضاپیمای خود در اقیانوس اطلس فرود آمد. هدف اولیه از این طرح، بررسی امکان زنده ماندن انسان در فضا بود. لازم به ذکر است که 23 روز پیش از این سفر فضانورد امریکایی، یوری گاگارین، فضانورد روسی در 12 آوریل 1961 مبرای اولین بار در تاریخ بشر با یک سفینه فضایی به دور کره زمین گردش کرده بود.

روز جهانی ماما

پنجم ماه می میلادی، از سوی سازمان بهداشت جهانی و کنفدراسیون بین‌المللی مامایی، «روز جهانی ماما» نام گذاری شده است.

مروری بر برخی از رخدادهای امروز
1789: مجلس طبقات سه‌گانه فرانسه (مجمع ملی) برای حل مشکلات مالی این کشور تشکیل شد و با صداهایی که از آن بلند شد مقدمات انقلاب فراهم آمد. نمایندگان طبقات سه‌گانه در این مجلس عبارت بودند از: نمایندگان روحانیون (طبقه یکم)، نمایندگان اشراف (طبقه دوم) و نمایندگان بورژواها (طبقه سوم). در این مجلس، کارگران و افراد بدون ثروت نماینده نداشتند.
1936: نیروهای اعزامی ایتالیا به اتیوپی که این کشور را مورد حمله قرار داده بودند شهر آ دیس پایتخت آن را اشغال نظامی کردند. های له سلاسی امپراتور اتیوپی قبلا کشورش را ترک کرده بود که در همین روز در سال 1941 با کمک انگلستان به آ دیس بازگشت.
1949: شورای اروپا تشکیل شد. درهای این شورا که مقر آن در استراسبورگ فرانسه است به روی عضویت هر کشور اروپایی که در آن حکومت قانون برقرار باشد و رعایت حقوق اتباع خود را تضمین کرده باشد باز است. این شورا ارتباط به اتحادیه اروپا ندارد.
1955: آلمان غربی (فدرال) حاکمیت کامل خود را از فاتحان جنگ جهانی دوم به دست آورد.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار