بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی به انعکاس آن در ادبیات پارسی، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،
آیه ۵ سوره فرقان
وَ قَالُوا أَسَاطِيرُ الْأَوَّلِينَ اكْتَتَبَهَا فَهِيَ تُمْلَى عَلَيْهِ بُكْرَةً وَ أَصِيلًا
و گفتند افسانه‌های پيشينيان است كه آنها را براى خود نوشته و صبح و شام بر او املا می‌شود

اگر کسی بی هیچ غرضی و تعصّبی در رد یا قبول این کتاب (قرآن) آن را بخواند و با زبان عربی و مبانی ادبیات عرب نیز آشنایی داشته باشد و مطالعاتی نیز در روابط میان صورت و معنی کرده باشد در می‌یابد که این کلام نمی‌تواند ساخته و پرداخته فرد یا افرادی باشد که محمد با همکاری و همفکری ایشان آن را پدید آورده باشد.

صورت‌ها سخت دستخوش معانی هستند و هرگز کلامی بدین زیبایی و انسجام و پختگی و فصاحت و بلاغت معجزه آمیز نمی‌تواند محصول فکر و اندیشه پریشان کسانی باشد که می‌خواهند به نام خدا خلق کلام کنند و سخنان خود را به عنوان آیات الهی در دل‌ها بنشانند.

سخن دروغ گویان و عوام فریبان و فرصت طلبان آب و رنگ دیگری دارد و به قول ابن فارض در قصیده خمریه:
و لطف الاوانی فی الحقیقه تابع        للطف المعانی و المعانی بها تنمو



لطف و زیبایی ظرف و صورت در حقیقت تابعی است از لطف و زیبایی معانی و در عین حال معانی نیز به سبب لطف صورت رشد و کمال می‌یابند.

بی گمان این صورت‌های بدیع قرآنی با آن معانی ناموزون جعل و فریبکاری به هیچ روی هماهنگ نیست و این سخنی خام و دور از آگاهی و انصاف است که چنین کلامی که هزار و چهارصد سال است در دست دوست و دشمن می‌چرخد و همه را نیز به تحّدی و مثل آوری دعوت کرده و هیچ پاسخ معقول و قابل اعتنایی نیافته، مجموعه ای باشد که افرادی بی ایمان در زمان‌هایی متفاوت از آرامش و توفان آن را به هم بافته باشند.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار