سخنگوی کمیسیون تلفیق از احتمال بررسي همزمان لايحه بودجه 92 در صحن علنی و کمیسیون تلفیق خبر داد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، جعفر قادری نماینده مردم شیراز و سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1392 کل کشور ظهر امروز(شنبه) در نشست خبري به ارائه گزارشی از‌ آخرین مصوبات این کمیسیون پرداخت و گفت: در جلسه اخير کمیسیون تلفیق مقرر شد یک بند قانون بودجه سال 90 در بودجه سال 92 تکرار شود که به موجب آن به وزارت نفت اجازه داده شد گازهای تولیدی همراه با نفت را بر مبنای یک سوم قیمت گاز طبیعی به فروش برساند.

وی در ادامه افزود: همچنین در یک بند الحاقی به وزارت‌خانه‌های نفت و نیرو اجازه داده شد تا از طریق قراردادهای بيع متقابل نسبت به کاهش تلفات توزیع آب و برق اقدام کند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه کل کشور ادامه داد: بند 4 لایحه پیشنهادی دولت نیز با موافقت اعضای کمیسیون تلفیق حذف شد که در آن آمده بود "درآمدهای مازاد بر سقف بودجه به نسبت 25 درصد برای جبران عدم تحقق درآمدهای دولت و 75 درصد برای طرح‌های تملک دارایی اختصاص یابد"، استدلال اعضای کمیسیون این بود که این بند، بودجه را بی‌سقف می‌کند.

عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس همچنین در بخش دیگری از اظهاراتش تصریح کرد: بند 5 قانون بودجه سال 1391 نیز که درباره درآمدهای ریالی صندوق توسعه ملی بود، مجددا به تصویب رسید تا در قانون بودجه سال 92 نیز تکرار شود که به موجب آن مقرر شد 10 درصد از منابعی که در سال 92 به صندوق توسعه ملی واریز می‌شود، به بخش صنعت، 10 درصد به بخش کشاورزی و حداقل دو میلیارد دلار برای توسعه قطار شهری کلان‌شهرها (مترو)، 18 درصد منابع ارزی برای طرح‌های منابع نفت و گاز با اولویت میادین مشترک و 5 درصد برای خرید هواپیما اختصاص یابد، همچنین دولت پیشنهاد داده بود که بخشی از منابع صندوق توسعه ملی به شرکت‌های ایدرو و ایمیدرو اختصاص یابد که به دلیل مغایرت این بند با قانون برنامه پنجم این پیشنهاد با موافقت اعضای کمیسیون تلفیق حذف شد.

نماينده شيراز در ادامه اظهار داشت: دولت پیشنهاد داده بود برای طرح‌های نیمه‌تمام می‌توان از منابع صندوق توسعه ملی استفاده کرد که این بند نیز با موافقت اعضای کمیسیون حذف شد چرا که استدلال اعضای کمیسیون این بود که هم‌اکنون هیچ منعی برای این موضوع وجود ندارد و دولت می‌تواند از منابع این صندوق برای طرح‌های نیمه‌تمام استفاده کند.

وی تصريح كرد: همچنین به بانک مرکزی اجازه داده شد 3 میلیارد و 500 میلیون دلار نزد بانکهای تخصصی سپرده‌گذاری کند که در صورت تصویب نهایی در بخش هزینه‌ها این اعتبار سرمایه در گردش واحدهای تولیدی خواهد شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران سخنگوی کمیسیون تلفیق در ادامه گفت: در لایحه بودجه 92 ، دولت پیش‌بینی کرده بود 5 هزار و 500 میلیارد تومان برای خرید گندم از محل منابع داخلی بانک‌ها و بانک مرکزی در اختیار شرکت بازرگانی قرار گیرد که این رقم با مصوبه کمیسیون تلفیق به هفت هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

نماینده مردم شیراز در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: طبق مصوبه امروز(شنبه) کمیسیون تلفیق مقرر شد از محل مازاد درآمد‌های ارزی بعد از واریز سهم صندوق توسعه ملی و قبل از واریز به حساب ذخیره ارزی، مبلغ 5 میلیارد دلار برای تقویت بنیه دفاعی در اختیار وزارت دفاع قرار گیرد.

عضو كميسيون برنامهو بودجه مجلس همچنين در پاسخ به سوالی درباره روند کند رسیدگی به لایحه بودجه گفت: ما هنوز بخش‌های درآمدی بودجه را به اتمام نرسانده‌ایم و در حال بررسی بند 13 از لایحه 98 بندی بودجه 92 هستیم.

وی با اشاره به تصویب کلیات لایحه بودجه در صحن علنی، اظهار کرد: بحثی که ما با برخی اعضای هیئت رئیسه داشتیم این بوده که چون کلیات لایحه در صحن مصوب شده، در صورت موافقت هیئت رئیسه می‌توان بعد از اتمام بحث‌های درآمدی در کمیسیون تلفیق، آن را در صحن علنی بررسی کرد و کمیسیون تلفیق همزمان در جلسات فوق‌العاده به بررسی بخش‌های هزینه‌ای بپردازد تا از نظر زمانی صرفه‌جویی شود. کمیسیون تلفیق نیز بعدازظهرها جلسات فوق‌العاده تشکیل می‌دهد تا بخش‌های هزینه‌ای بودجه را نیز بررسی کند.

قادري ادامه داد:‌ درصورت موافقت با چنین پیشنهادی، شايد کمیسیون تلفیق بتواند بعد از ظهرها از ساعت 17 به بعد به مدت 2 ساعت تشکیل جلسه داده و بخش هزینه‌های بودجه را همزمان با بررسی بخش‌های درآمدی بودجه در صحن علنی مورد رسیدگی قرار دهد.

سخنگوي كميسيون تلفيق در خاتمه اظهار داشت: بعید است جلسات کمیسیون تلفیق تا پایان این هفته به اتمام برسد لذا به نظر می رسد باید تمدید جلسات کمیسیون تلفیق را درخواست کنیم.
انتهاي پيام/
برچسب ها: تلفیق ، بودجه ، دولت ، یارانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار