حدود 200 محوطه تاریخی در جزیره قشم وجود دارد که نشان از حضور ایرانیان از دوران پیش از اسلام در خلیج فارس است.

عبدالرضا دشتی زاده رئیس اداره میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد قشم به خبرنگار حوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران گفت: با واکاوی دریای پارس به عنوان خاستگاه فرهنگ ایرانی جنبه های گوناگون بن مایه های فرهنگی این سرزمین کهن روشن می شود.
وی افزود: دریای پارس شاهراه و زنجیره طلایی پیوند ایرانیان با کشورهای جهان در دوره های متعدد تاریخی است.
دشتی زاده تصریح کرد: نبوغ ایرانیان در دریانوردی فراسوی کرانه ها و در پی آن داد و ستد بازرگانی با کرانه های آفریقا و همچنین شرق دور نشان از شایستگی آنها در احترام نهادن به فرهنگ های همجوار است.
رئیس اداره میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد قشم بیان کرد: با کنکاش آثار تاریخی در جزایر و کرانه های خلیج فارس می‌توان به بلند آوازی ایرانیان در دوره های متعدد تاریخی پی برد.
وی اظهار داشت: جزیره قشم به عنوان نگاهبان آبراهه هرمز و میراث دریایی پارس در خاک خویش آثاری دارد که لایه های پنهان تاریخ خلیج فارس را برملا می سازد.
دشتی زاده ادامه داد: تمامی عناصر فرهنگی مادی و معنوی جزیره قشم و دیگر کرانه های خلیج فارس متاثر از خلیج فارس بوده به طوریکه می‌توان به بادگیرهای برافراشته بندر تاریخی لافت، موسیقی،‌بناهای تاریخی و هنرهای بومی اشاره کرد.
رئیس اداره میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد قشم تصریح کرد: با نگاهی وسیعتر می‌توان حضور ایرانیان را در خلیج فارس از بقایای باستانی و محوطه های تاریخی کشف شده در سواحل شمالی و جنوبی خلیج فارس پی برد.
وی تاکید کرد: خوشبختانه در چند سال اخیر تعداد بسیاری از بندرگاه های اشکانی و ساسانی در جزیره قشم کشف شد که نشان از تداوم حضور ایرانیان در خلیج فارس و آبراهه هرمز بوده به طوریکه حفاظت و ساماندهی این آثار در حاکمیت بخش کشور در خلیج فارس بسیار کارساز است.
وی بیان کرد: 200 محوطه تاریخی در قشم وجود دارد که آثار بدست آمده از این محوطه ها نشان از حضور ایرانیان از دوران پیش از اسلام در خلیج فارس است./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.