رئیس خانه صنعت و معدن یزد توجه به تولید را اساس حماسه اقتصادی در سال جاری دانست و گفت: اقتصاد ایران از تنها طریق بخش خصوصی قوی می شود و رشد پیدا می کند.

 
به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ،محمدحسین فنایی اظهار داشت: خوشبختانه کشوری داریم که از نظر منابع غنی است و از نیروی انسانی خوبی بهره‌مند است.

وی ادامه داد: با وجود مشکلاتی که در سال گذشته پیش روی تولید و اقتصاد کشور بود و تحریم هایی که شدت گرفت، متوجه شدیم که چه مقدار توانمند هستیم و از قدرت خوبی برخورداریم.

این فعال اقتصادی با تاکید بر اینکه لازم است بسترهای رشد بخش تولید فراهم شود اضافه کرد: اقتصاد باید در سال جدید با هدف افزایش تولید به عنوان اساس حماسه اقتصادی، سیاست گذاری شود.

وی استان یزد را دومین شهر معدنی کشور خواند و گفت: خام فروشی معادن در کشور رونق زیادی دارد که این روش کاری چیزی جز ضرر و زیان برای ملت و مملکت ما همراه ندارد.

فنایی تصریح کرد: با خام فروشی معادن اولین آسیبی که به سرمایه کشور وارد می شود عدم اشتغال و به کارگیری نیروهای جوان و بومی کشور است که لازم است دولت و دستگاه های مربوطه در این زمینه اقدام کنند.

وی با تاکیدبر لازمه جلوگیری از خام فروشی معادن بیان کرد: باید برای کسانی که با استخراج معادن نسبت به خام فروشی این منابع اقدام می کنند عوارض سنگینی در نظر گرفته شود و از سوی دیگر برای آن دسته از کسانی که با برداشت از معادن مراحل تولید را طی می کنند سیاست های تشویقی در نظر گرفته شود.

فنایی وضع مالیات های سبک و حتی عدم اخذ مالیات و نیز پرداخت تسهیلات کم بهره و یا بدون بهره را برای جلوگیری از خام فروشی و تبدیل برداشت های معدنی به محصول نهایی موثر دانست.

وی با بیان اینکه برای اجرای این پروسه نیاز به طرح و برنامه جامع داریم عنوان کرد: با برنامه ریزی صحیح کسی نمی تواند سوء استفاده کند و به نظر می رسد لازم است در این زمینه از تشکل ها استفاده شود تا به دولت کمک کنند و اهلیت بودن واحدها را تایید کنند.

رئیس خانه صنعت و معدن با اشاره به اینکه اجرای این طرح در کشور کمی دشوار است تصریح کرد: باید استانی را که در این زمینه فعالیت دارد پایلوت کشور کنند و با شناسایی نقاط ضعف و قوت در کل کشور اجرایی کنند.

وی تاکید کرد: باید با این تفکر حرکت کنیم که بر اساس مزیت های هر استانی، همان استان را پایلوت کنیم و با دریافت نتیجه، طرح را در استان های دیگر هم اجرایی کنیم.

فنایی با تاکید بر به کارگیری و استفاده از نیروهای متخصص در هر زمینه ای برای رشد تولید و اقتصاد اظهار داشت: شرایط به گونه ای پیش رفته و در حال گذر است که می طلبد به صورت تخصصی به مسائل نگاه کنیم و این نوع نگاه نیاز به اجرایی شدن دارد.

وی ادامه داد: باید کار کارشناسی انجام شود و تیم تحقیقاتی تشکیل بدهند و بررسی کنند که هر کشوری در زمینه هایی که فعالیت دارد چگونه کار می کند تا با استفاده از تجربیات و نتایج گوناگون بتوان در زمینه خلق حماسه اقتصادی قدم برداشت.

رئیس خانه صنعت و معدن یزد با بیان اینکه نامگذاری خوبی برای امسال شده اما مهم این است که بتوانیم تحول ایجاد کنیم که برای اینکار نیاز به گروه های کاری خاص با افراد متخصص داریم.

وی با اشاره به اینکه سیاست های کلی نظام در حوزه تولید و اقتصاد، واگذاری امور به بخش خصوصی است گفت: لازمه اینکار و اجرایی شدن بهتر این سیاست ها، شکل گیری چرا کمیته هایی با گرایش بخش خصوصی است که با تجزیه و تحلیل راه های خلق حماسه اقتصادی را بررسی کنند.

این فعال اقتصادی استفاده از روش های گذشته را تکرار مکررات و درجا زدن دانست و عنوان کرد: وقت آن رسیده تا چیزی نو و تازه وجود آورد و این تنها با کمک بخش خصوصی قابل تحقق است.

وی تصریح کرد: تدوین روش های گوناگون و دستورالعمل های رنگارنگ بدون حضور بخش خصوصی تاثیری ندارد و به نظر من باید فضای کار را تغییر داد و دولت عملا باید حضور بخش خصوصی را حمایت کند نه اینکه در حد برگزاری جلسات و صورتجلسه اقدام کند./ک

برچسب ها: اقتصاد ، قوی ، رشد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.