بنای بازه هور دارای سه ورودی و یک گنبد مرتفع است. ساختار بنا به گونه ای است که به نظر میرسد بخشی باقیمانده از یک مجموعه معماری بوده است




به گزارش خبرنگاری باشگاه خبرنگاران مشهد بنای سنگی موسوم به بازه هور بفاصله هفتاد کیلومتری از جنوب شهر مشهد در ضلع شرقی روستایی به نام رباط سفید در ابتدای تنگه‌ای بازه هور واقع است.

از نظر لغوی بازه در فارسی دری به قسمتی از دیواره کوه گفته می‌شود که خورشید از میانه باز آن بطرز با شکوه و زیبائی طلوع نماید و شاید نام بازه هور از همین جا باشد. بلحاظ ویژگیهای معماری این بنا نمایگر بخشی از اجزاء و عناصر ساسانی است که آندره گدار آن را قرن سوم میلادی نسبت داده است همچنین عده‌ای بر این باورند بنای سنگی بازه هور آتشکده‌ای از دوره ساسانی است. بطور کلی معماری این بنا چهار طاقی است که از چهار طرف بازه بوده و عناصری گنبدی بر فراز آن قرار گرفته است فضای ورودی نیز دارای سه درگاهی بلند و عریض است که احتمالاً در حکم تالار ورودی به فضاهای معماری طرفین شمار می‌آید.

اما ورودی اصلی بنا از ضلع غربی ایجاد شده که درگاهی‌های همسان در اطراف، حاکی از الحاقات پیرامون آن است. در سطح فوقانی پلان مربع بنا چوبهایی بر کنج آن نصب گردیده که احتمالاً گامهای اولیه برای ایجاد گوشوار جهت ایجاد گنبد در بناها بوده است. این بنا در واقع هسته مرکزی یک مجموعه معماری است بفاصله نزدیکی از این بنا ویرانه‌های در قلعه تاریخی بنام دختر و پسر برفراز بلندی مشاهده می‌شود.


برچسب ها: بنای ، بازه ، هور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۴ ۲۰ آبان ۱۳۹۹
لهجه شیرین ترکی مردمانش از چه قومی سر چشمه گرفته،،
Iran (Islamic Republic of)
Masoudadib
۰۹:۲۵ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
عالی