مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی از آغاز مبارزه با ˈسن مادریˈ گندم در سطح 30 هزار هکتار اراضی زیر کشت استان خبر داد.

 

علیرضا سمیعی در مصاحبه با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد افزود : بدین منظور ستادهای مبارزه با سن در سطح استان و شهرستانها تشکیل شده و اکیپ های مبارزه با سن فعالیت خود را آغاز کرده اند.

وی اظهار داشت : تاکنون در سطح نزدیک به 10 هزار هکتار اراضی گندم در شهرستان های تربت جام، جغتای ، جوین ،سبزوار و خوشاب مبارزه با سن عملیاتی شده و کار در سطح گسترده تری ادامه می یابد.

به گفته وی تا کنون سه هزار و 200 هکتار اراضی استان از این آفت پاکسازی شده و اکیپ های مبارزه با سن در تمامی عرصه های گندم و جو بطور مستمر و جدی مشغول به مبارزه هستند و با همکاری کشاورزان و کارشناسان و ناظرین گندم و جو با این آفت مبارزه می کنند.

وی با توجه به وسعت خسارات این آفت به کشاورزان توصیه کرد تا مبارزه با این آفات را جدی تلقی کرده و با اکیپ های مبارزه همکاری کنند.

وی در ادامه پیش بینی کرد که امسال در استان مبارزه با سن در وسعت 130 هزار هکتار انجام شود.

وی با بیان اینکه جهاد کشاورزی وظیفه پیش آگاهی ،نظارت مبارزه با آفات را دارد ، افزود : کشاورزان باید با هماهنگی مدیریت های جهاد کشاورزی شهرستانها و ادارات حفظ نباتات در تامین نهاده ،سمپاشی و عملیات اجرایی اقدامات لازم را انجام دهند.

وی گفت : بدین منظور جهاد کشاورزی با ارسال پیامک به کشاورزان پیشرو ، گندم کاران و نیز از طریق نصب پرده و پلاکاردهای هشدار دهنده در سطح شهرستان ها و آموزش کارشناسان ناظر مزارع بحث مبارزه با آفت سن را مدیریت می کند.

وی افزود : آفت سن خسارات کمی و کیفی زیادی به کشاورز و محصول تولیدی چون گندم وارد می کند و موجب افت تولید می شود به گونه ای که میزان تولید در هر هکتار از 43 کیلو تا 120 کیلو گرم افت میزان محصول تولیدی را در بر دارد.

سن گندم آفتی است که ضمن تغذیه از برگ سبز گندم و جو و نیز تزریق بزاق به دانه گندم موجب فساد پروتئین و گلوتن گندم و جو شده و ماده سیاه رنگی را بجا می گذارد که دانه های آلوده موجب مسمومیت تغذیه ای انسان و دام می شود.

حشره بالغ این آفت با آسیب زدن به جوانه انتهایی گندم و سطح زیرین سنبله گندم و جو موجب خشک شدن سنبله شده و خسارات زیادی را به عرصه های کشت گندم و جو وارد می کند./ب

برچسب ها: سن ، مادری ، گندم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.