مدير كل حفاظت محيط زيست استان گيلان در مراسم تجليل از فعالان عرصه مديريت پسماند استان گيلان گفت: بايد بر دستاني كه توسط بازيافت به پيكار با زباله ميروند بوسه زد.

به گزارش گروه اجتماعي باشگاه خبرنگاران از حفاظت محيط زيست استان گيلان، از فعالان عرصه مديريت پسماند استان گيلان در هفته زمين پاك تجليل شددراين مراسم، مدير كل حفاظت محيط زيست گيلان با اشاره به مناسبتهاي متعدد زيست محيطي، در هر سال حفاظت محيط زيست را امري فرا بخش قلمداد نمود و گفت:  يكي از دلايل فرا بخش بودن اين فرايند را تعدد مناسبتهاي محيط زيستي در طول سال است
 وي با اشاره به مناسبتهايي چون روز جهاني تنوع زيستي (يكم خرداد)، روز جهاني محيط زيست (15 خرداد) ، روز جهاني درياي خزر (20مرداد ) ، روزجهاني كوهستان (20 آذر ) ، روز هواي پاك (29 دي ) ، روز جهاني تالابها (13 بهمن ) و ... كه عموما رويكرد محيط زيستي دارند و قصدشان انذار و هشدار به انسانها براي توجه به بخشي از شرايط كره زمين است اعلام كرد:اين مناسبتها بدون استثناء برگرفته از معضلاتي است كه عملكرد نوع بشر بر روي كره زمين ايجاد نموده و با ارائه رويه هاي موجود بستر ساز نابودي كره زمين خواهد بود.
وي در ادامه عنوان كرد: امضاء اولين كنوانسيون بين المللي در حوزه محيط زيست در سال 1972 در مركز كشور سوئد (استكهلم)، شايد آغاز راه ديدگاهي بود كه مصرف بي حد و حصر منابع را نقد نمود و بر برگشت ناپذيربودن برخي اشتباهات انسان در قبال سرنوشت كره زمين تاكيد كرد.
وي سپس با تبيين اينكه يكي از مهمترين معضلات حال حاضر در سراسر جهان و بخصوص دراستان گيلان توليد پسماند است ،‌افزود: از مجموعه فعالين عرصه بازيافت و مديريت آن تقاضا نمود كه در سطح استان متحد شوند و با مديريتي يگانه و پرهيز از پراكندگي اين امر را دنبال نمايند.
 وي سپس در تعبيري بديع درشرايط كنوني حتي از كساني كه بصورت غير مجازدر امر بازيافت فعالند و به نوعي از حجم زباله كاسته و به تفكيك آن كمك مي كنند، تقدير به عمل آورد و بيان نمود : بايد بردستاني كه به پيكار با زباله ميروند و در تقابل با آن نمي هراسند بوسه زد.
 همچنين با فرا خواندن مجموعه فعالين حتي غيرمجاز زباله جهت قانوني نمودن فعاليتهاي خود اعلام نمود كه اين واحد ها در اين مسير از ياوريهاي سازمان حفاظت محيط زيست نيز برخوردار خواهند بود.
سپس دبير كل اتحاديه صنايع بازيافت كشور به توصيف و تبيين ديدگاههاي خود پيرامون زمين پاك و نقش مديريت پسماند دراين زمينه پرداخت .
وي با اشاره به چگونگي راه اندازي اتحاديه صنايع بازيافت كشور اذعان نمود : تاكنون 200 شركت ساماندهي پسماند درسراسر كشور راه اندازي شده و در 9 گروه تخصصي مشغول بازيافت مواد بازيافتي اند .
 وي ازجمله اين گروههارا گروه پسماندهاي پليمري ، لاستيك و پلاستيك ، نفت ، گاز و پتروشيمي برشمرد و توضيح داد : در طول سال از حدود 11 ميليون تن روغن با همت صنعتگران عرصه بازيافت بيش از 8 ميليون تن بازيافت و به چرخه توليد باز مي گردد . ملكي درادامه به اشاره توليد بيش از 300 هزار حلقه درهر سال اذعان داشت كه متاسفانه تنها 10 درصد از آن به عرصه بازيافت وارد شده و مابقي درطبيعت سراسر كشور بخش مي شود . توليد روزانه بيش از 50 هزارتن زباله و بازيافت تنها 33% از آن از ديگر هشدارهايي بود كه دبير كل صنايع بازيافت كشور به آن اشاره نمود . ملكي با ارائه آمارهاي ديگر از ساير شاخه هاي پسماند دركشور شرايط موجود را نامطلوب اما با روندمثبت ارزيابي نمود و خواستار سرمابه گذاريبيشتر ، علي الخصوص درحوزه پسماندهاي الكترونيك ، پسماندهاي سلولزي و خودروهاي فرسوده شد. در پايان اين مراسم ار 20 نفر از تلاشگران عرصه محيط زيست تقدير بعمل آمد ./ف
برچسب ها: بازیافت ، زباله ، حفاظت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار