ما نمی توانیم آنچه از علم غربی تولید می شود را قبول کنیم چرا که تفاوت نگاه ما با غرب در همین تولید و بهره گیری از علم است.

تهران چی، رئیس دانشگاه شهید بهشتی صبح امروز در آغاز همایش هفته آموزش که در دانشگاه شهید بهشتی و با حضور معاون آموزشی وزیر علوم برگزار شد طی سخنرانی گفت: انسان و آگاهی ارتباط مستقیمی با آموزش دارند انسان نسبت به خود و طبیعت و خدا به دنبال آگاهی است و در دنیای غرب آگاهی هم همان میوه ممنوعه است.

وی افزود: علم جدید مبتنی بر عقلانیت بنیان است و به همین علت در  آئين مسیحیت علم را  نوعی تمرد بشری می دانند اما در مکتب ما نگاه به علم متفاوت است چنانچه نگاه ما در خصوص پیامبران این طور است که آنها برای تعلیم بشر آمده اند.

تهران چی تصریح کرد: ما  نمی توانیم آنچه از علم غربی تولید می شود را قبول کنیم نگاه ما با اعقلانیت خدا بنیان است و آنچه تفاوت انسان و حیوان را مشخص می کند در بحث آموزش و تیکه بر تعقل و خرد ورزی است.

وی تصریح کرد: ما در علم را سه حوزه ترویج، تولید و بهره گیری به کار می گیریم و اینجاست تمایل به دانشگاه های ما مشخص می شود.

تهران چی به دانشگاه فنی و حرفه ای اشاره کرد و گفت: دانشگاه فنی و حرفه ای برای بهره گیری از علم دانش های خود را تولید می کند و این دانشگاه علاوه بر دارا بودن آموزش و پژوهش بهره گیری از علوم نیز وجود دارد.

وی با بیان این سوال که مدل حاکم بر علم در کشور ما چیست اظهار داشت: آنچه در گذشته ها بوده این بود که ما علم را از غرب می گرفتیم و بر اساس نقشه ای که غرب آماده کرده بود به آن عمل می کردیم اما هم اکنون این طور نیست ما خودمان تولید علم داریم و براساس آنچه تولید کرده ایم از علم بهره می گیریم بنابراین این دو نگاه متفاوت است ما همچنان به دنبال نگاه دوم هستیم پس در هر فعالیت ما نشر علم داشته و ما می توانیم بنیان گذار تمدن علمی نوینی باشیم./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار