باراک اوباما در نشست خبري با عبدالله دوم پادشاه اردن در کاخ سفيد، به مداخله در امور سوريه و تکرار ادعاها در مورد اين کشور پرداخت.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، رئيس جمهور آمريکا ضمن خوش آمد گويي به پادشاه اردن گفت: اردن در موضوعات و زمينه هاي بسيار، شريکي بزرگ براي آمريکا است. موضوعات بسياري در منطقه فوريت دارند که ما امروز فرصتي براي گفتگو کردن درباره آنها داريم. من اول از همه به ايشان (ملک عبدالله) به علت اصلاحاتي که در داخل اردن شروع کرده است تبريک مي گويم. ما مي خواهيم  در زمينه ايجاد فرصت هاي بيشتر اقتصادي، رونق و آباداني در منطقه کمک کننده باشيم. ما در زمينه تضمين وام ها  و ديگر موضوعات کمک کرده ايم چون شاهد بوده ايم که ملک عبدالله گام هاي مهمي را برداشته است تا دمکراسي(!) و کارآفريني و پيشرفت اقتصادي را در داخل اردن بيشتر کند. ما مي خواهيم اين اقدامات را ترغيب کنيم چون از ديدگاه ما اردن مي تواند يک نمونه فوق العاده براي  زمامداري کارآمد در منطقه باشد. 

وي افزود: ما همچنين فرصتي براي گفتگو درباره روند صلح خاورميانه خواهيم داشت. آخرين باري که من با ملک عبدالله صحبت کردم تازه از اسرائيل و کرانه باختري بيرون آمده و با نخست وزير نتانياهو و محمود عباس رئيس تشکيلات خودگردان مشورت کرده بودم. اردن همانند آمريکا منافع بسياري در صلح (خاورميانه) دارد. به نظر ما پنجره فرصتي وجود دارد که لازم است تا از آن استفاده  ود ، از اين رو ما دو نفر درباره چگونگي شروع جدي گفتگوهايي صحبت کرديم که ممکن است منجر به حل صلح آميز موضوع ، تامين  امنيت اسرائيل ، عادي کردن روابط آن با همسايگانش و تشکيل يک کشور مستقل فلسطيني شود.

باراک اوباما در ادامه به موضوع سوريه اشاره کرد و مدعي شد: فوريت بزرگي که اکنون وجود دارد سوريه است. در اين مقطع به علت آنکه اسد مشروعيت خود را از دست داد، بايد يک گذار سياسي داشته باشيم که اجازه بدهد يک گذار دمکراتيک چند فرقه اي رخ بدهد.

در ادامه اين کنفرانس خبري ملک عبدالله دوم ضمن تسليت به باراک اوباما به علت انفجارهاي بوستون گفت : ما هميشه در زمينه مبارزه با تروريسم شرکايي قوي بوده ايم. همانطور که به روند صلح اشاره کرديد، وقتي در اردن بوديد من به شما گفته بودم که اردن با اسرائيلي ها و فلسطيني ها و همپيمانان آمريکايي خود همکاري نزديک خواهد داشت تا اين دو طرف(فلسطيني و اسرائيلي) را به يکديگر نزديک کند، اما يکي از نگراني هاي اصلي که شما هم به آن اشاره کرديد چالش سوريه است .

ملک عبدالله دوم گفت: ما هر دو سخت کار مي کنيم تا به يک راه حل سياسي براي سوريه برسيم. 

در ادامه باراک اوباما در پاسخ به پرسش هاي خبرنگاران ادعاهايي را درباره تسليحات شيميايي سوريه بيان کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار