وزیر امور خارجه ایران گفت: اصل 15 قانون اساسی اصل مهمی است که باید در بستر مناسبی زمینه تحقق آن را فراهم کنیم.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ارومیه ، منوچهر متکی اظهار داشت: اتحاد برای آفریدن حماسه 24 خرداد 92 رسالت اعتقادی و رسالت ملی است که امید می‌رود این حماسه در کشور رخ دهد.

وی با اشاره به آثار مثبت خلق حماسه سیاسی، تصریح کرد: کسانی که بر فاکتور اعمال فشار برای تسلیم ایران پا می‌فشارند به این نتیجه خواهند رسید که ملت ایران فشارپذیر نیست.

وی در ادامه با اشاره به تدوین ماده 15 قانون اساسی، افزود: تدوین‌کنندگان قانون اساسی با درایت، جامع نگری و با هدف حفظ فرهنگ‌های مناطق مختلف ملت بزرگ ایران و اقوام مختلف اصل 15 قانون را به تصویب رسانده‌اند.

متکی افزود: سفر سال 88 مقام معظم رهبری به کردستان سرآغازی بود تا در مناطق مختلف، زمینه بالندگی فرهنگ‌های بومی کشورمان را بتوانیم شاهد باشیم که این بالندگی ارتقای جایگاه کل فرهنگ ایران را در بر خواهد داشت.

وی با اشاره به از خود بی خود شدن در بحث فرهنگی، خاطرنشان کرد: کشورهایی که از زبان و ادبیات خود تبعیت نکردند در حالی که از صدها سال تاریخ نیز برخوردار بودند، رسم‌الخط خود را به لاتین تغییر دادند و از این فرهنگ منقطع شدند هم اکنون قادر نیستند مقاله و کتابی که به خط رسمی کشورشان است را بخوانند.

متکی اعلام کرد: فکر می‌کنم اصل 15 اصل مهمی است که باید در بستر مناسبی زمینه تحقق آن را فراهم کنیم.

وزیر سابق امور خارجه ایران گفت: در بررسی که از شرایط کشور داشتم در بخشی از مناطق کشور به دلیل شرایط ویژه‌ای که بعد انقلاب به وجود آمد و یا به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم برای جذب سرمایه‌گذار، این مناطق از چرخه توجهات دولت در برنامه‌ریزی‌ها برای سرمایه‌گذاری و زیرساخت‌های مناطق دور ماندند.

متکی اظهار داشت: معتقدم دولت آینده باید در سه حوزه ارائه خدمات دولتی، سرمایه‌گذاری دولتی و سرمایه‌گذاری غیردولتی اولویت به مناطقی دهد که به هر دلیل در گذشته از امکانات لازم برخوردار نبودند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر در رتبه‌بندی کشورها به لحاظ توسعه هر استان، می‌گویند که چه کشورهایی عقب افتاده‌اند.

متکی افزود: سازمان سرمایه‌گذاری باید زمینه جذب سرمایه‌گذاران را فراهم کند، شاید نیازمند ایجاد برخی تشویق‌ها و معافیت‌ها برای اولویت سرمایه‌گذاری در این مناطق باشیم.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت دریاچه ارومیه، ادامه داد: شهید کلانتری که وزیر راه و ترابری بود، تلاش جدی خود را برای مسائل مربوط به دریاچه ارومیه در حوزه مسئولیت خود و در مورد اتصال آذربایجان شرقی به آذربایجان غربی بود گذاشت.

وی گفت: این امر برای ایران به قدری مهم بود که سال گذشته دانشمندان خارجی با دانشمندان ایرانی این موضع را مورد بررسی قرار داده و راهکار ارائه شده را استفاده از ظرفیت آب منطقه برای ایجاد ورودی آب تعریف کردند.

وی تصریح کرد: دولت نیز آب‌رسانی به دریاچه ارومیه از طریق ارس و زاب را تصویب کرده است.

متکی اعلام کرد: اگر برای تأمین آب تبریز می‌توانیم از میاندوآب آب‌رسانی کنیم، از ارس نیز می‌توانیم آب دریاچه ارومیه را تأمین کنیم.

وی ادامه داد: حق‌آبه ایران از ارس کمتر از 10 درصد حقی است که دارد، اگر ترتیب لازم داده و کانال‌کشی کنیم و حق‌آبه خود را طی توافقات استفاده کنیم، مژده خوبی به این منطقه می‌دهیم.

وزیر سابق امور خارجه ایران افزود: به نظر من به دلیل مشکل بودجه‌ای، دولت عملیات این طرح را آغاز نکرده است.

متکی در ادامه با اشاره به مشکلات مرزی پیش روی مرزنشینان، گفت: در وزارت امور خارجه نیز دغدغه بازارچه‌ها و ایجاد منطقه صنعتی در مناطق مرزی را داشتم تا نیاز دو طرف را تولید کنیم.

وی با بیان اینکه مرزها برای مرزنشینان فرصت است، گفت: ایران دارای ظرفیت خوب صادراتی است و زمینه نیاز به برخی کالاها در کشور وجود دارد.

متکی بر ایجاد ناحیه صنعتی در مرز اشاره کرد و اظهار داشت: ایجاد ناحیه صنعتی برای بهبود معیشت مرزنشینان در مرزها امری ضروری است.

وی اعلام کرد: امروز در دنیای مدرن مرزها تهدید نیستند، اگر از زاویه فرصت به آن‌ها نگاه کنیم در بهبود زندگی مرزنشینان و وحدت و مودت بین مردم دو کشور اقدام می‌شود./س

برچسب ها: ایران ، قانون ، ارومیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.