مدیرعامل منطقه آزاد تجاری، صنعتی ارس گفت: با توجه به نیازهای منطقه، پژوهشکده تحقیقات پالایش و فراوری نفت با همکاری شرکت پالایش و پخش فراورده های نفت کشور در این منطقه راه اندازی می شود.

 

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، نجفی در نشست مشترک با مدیر پژوهش و فناوری شرکت پالایش و پخش فراورده های نفتی و مدیرعامل پالایشگاه تبریز پترولیوم با بیان اینکه برای راه اندازی این پژوهشکده امکانات خوبی در اختیار شرکت نفت قرار می دهیم، گفت: یک مکان آماده برای این منظور و بخشی از هزینه های ایجاد پژوهشکده از اعتبارات منطقه آزاد ارس تامین می شود که در صورت همکاری شرکت پالایش و پخش فراورده های نفتی، مراحل اجرایی این طرح به زودی آغاز می شود.

نجفی با اشاره به مزایا و ظرفیت های بی نظیر منطقه آزاد ارس برای سرمایه گذاری در حوزه نفت، یادآوری کرد: این ظرفیت ها امکان استفاده از فناوری های روز جهانی را برای سرمایه گذاران فراهم کرده و می توان با توان مضاعف در جهت توسعه اقتصادی و تجاری منطقه و کشور فعالیت کرد.

وی ادامه داد: وجود مرز مشترک با بسیاری از کشورهای منطقه امکان همکاری مشترک با این کشورها را نیز فراهم کرده و می توان از توان این کشورها بویژه در تامین فناوری های نوین بهره برد.

نجفی گفت: سرمایه گذاری های خوبی در حوزه نفت و فراورده های نفتی در این منطقه انجام شده و می توان در آینده ای نزدیک شاهد تبدیل شدن منطقه آزاد تجاری، صنعتی ارس به یکی از قطب های صنعت نفت کشور بود.

وی با اشاره به فناوری های پیشرفته ای که صنعتگران این منطقه در حوزه نفت به کار گرفته اند، تاکید کرد: این فناوری ها توانسته ارزش گفته قابل توجهی را ایجاد کرده و موجب تولید محصولات جدید و گسترده در حوزه نفت شود.

نجفی با بیان اینکه محصولات جانبی همچون مازوت که از پالایش نفت حاصل می شود خوراک اصلی پالایشگاه های منطقه آزاد ارس است، خواستار تامین این مواد برای پالایشگاه های ارس شد.

وی ادامه داد: تحقق این امر علاوه بر توسعه و گسترش صنعت نفت در این منطقه، موجب بی نیازی کشور از بسیاری از محصولات و فراورده های نفتی وارداتی به کشور می شود. مدیرعامل منطقه آزاد تجاری، صنعتی ارس توسعه صنعت نفت در این منطقه را یکی از راهکارهای اجرای اقتصاد مقاومتی عنوان و اضافه کرد: این منطقه با قرار گرفتن در دو مسیر انتقال گاز به کشورهای ترکیه، آذربایجان و ارمنستان از امتیازات خوبی برخوردار بوده و می توان از این ظرفیت برای تامین بخشی از نیازهای منطقه استفاده کرد./س

برچسب ها: راه ، اندازی ، پژوهشکده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.