اين روزها همگان در مورد خودرو و خودروسازان سخن مي گويند، مسائل مربوط به توليد و قيمت گذاري همچنان خبرساز است، اين درحالي است كه ناگفته پيداست اين صنعت در آستانه بحران قرار گرفته است.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران ،  شبكه اطلاع رساني توليد و تجارت ايران (شاتا)، گفت وگويي را با دكتر " مهدي غضنفري " متولي صنعت كشور انجام داده تا آخرين وضعيت خودرو را از نظر وي جويا شود.

س : آقاي وزير شرايط كنوني خودرو و خودروسازي را چگونه ارزيابي مي كنيد؟ از نظر شما مسائل اين صنعت در ماه هاي نخستين سال جاري نسبت به سال گذشته چه تفاوتي پيدا كرده است ؟

-وضعيت خودرو سازي به دليل مشكلات مختلف آنان بسيار بغرنج و پيچيده تر از سال قبل شده است. سال گذشته عمده شكايت آنان دو سه مورد بود: اينكه سازمان حمايت مصرف كننده و توليد كنندگان قيمت ها را پايين نگه داشته، بانك مركزي ارز نمي دهد و بانك ها تسهيلات كافي نداده اند. اما در چند ماه گذشته موضوع خودرو با اظهار نظرهاي متفاوت به يك بحران تبديل شده است.

س : همه ي مردم شما را به عنوان مسئول اين صنعت مي شناسند، آيا اين گونه نيست ؟

حقيقتا وضعيتي پيش آمده كه وزارت صنعت نمي تواند مسئوليت آن را بپذيرد. يعني از سال قبل و بويژه در دوماه اخير به دنبال مجموعه اي از فضاسازي ها، خودرو سازان و به تبع آنها قطعه سازان و توليد كنندگان وابسته به آنها نمي دانند قرار است چه تصميمي در مورد قيمت كالاهاي توليدي آنها اخذ شود. و از ما مي پرسند چرا افراد مطلع و غيرمطلع، افراد مرتبط و غير مرتبط، دستگاه هاي مسئول و غيرمسئول و همه كساني كه دست به رسانه دارند با انگيزه هاي مختلف مصاحبه مي كنند، قيمت مي دهند، تخفيف مي دهند، تكديبب مي كنند ، تندي مي كنند و خلاصه به صور گوناگون به ابهام فضاي موجود مي افزايند.

س : اگر نتيجه اين رفتارها منجر به ورشكستگي در صنعت خودروسازي كشور شد و بيكاري هزاران كارگر و توقف صدها خط توليد را به دنبال داشته باشد ، چه كسي پاسخگو است؟ آيا بازهم وزارت صنعت بايد برود آن را جمع و جور كند؟

به نظرم وضعيت كنوني صنعت خودروسازي نگران كننده است ، وزارت صنعت از مدير اين يا آن بنگاه دفاع نمي كند، آنان حتما بايد با بهروري بالاتر و كيفيت بهتر كار كنند. اما انصافا دراين شرايط كاركردن بسيار مشكل است .

س : برخي مي گويند شما ظاهرا از اينكه موضوع قيمت گذاري از سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليد كنندگان گرفته شده راضي نيستيد، آيا اين موضوع درست است؟

- اصلا مهم نيست چه دستگاهي قيمت گذاري مي كند. مهم اين است كه واقعيت هاي موجود را درك كنيم و از رفتارهاي ساده انگارانه پرهيز كنيم . مصرف كننده و توليد كننده حقوق مشخصي دارند كه افراط و تفريط در توجه به يكي از آنها منجر به ضرر هر دوي آنها مي شود. وقتي ما به بهانه و يا به دليل حمايت از مصرف كننده فشارهاي خارج از تحمل بر توليد كننده وارد كنيم دو اتفاق مي افتد: يا توليد كننده بلافاصله دچار مشكل تدوام و استمرار توليد مي شود و به ناچار بازار دچار كمبود ، گراني ، رانت و سفته بازي خواهد شد يا اينكه متاسفانه با تلنبار شدن مشكلات و پنهان شدن آنها در زير فشارها مدتي بعد مثل يك زخم چركي مي تركد و همه جا را آلوده مي كند. هركدام از اين دوحالت رخ دهد هم توليدكننده و هم مصرف كننده آسيب مي بيند و االبته اگر در مورد يك صنعت بزرگ با آثار اقتصادي - اجتماعي بزرگتر صحبت مي كنيم فشارهاي موجود ممكن است موجب يك دومينوي ركود پشت سرهم و جبران ناپذير درهمه توليد و اقتصاد كشور گردد. به نظر من تبعات وضعيت اخير براي مردم عزيز كشورمان تا همين الان به اندازه كافي مشكل زا بوده و بايد به فوريت وضعيت موجود سامان دهي شود.

س : آيا سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليد كنندگان به هر دو گروه توليدكننده و مصرف كننده توجه داشت؟

- من همواره از سازمان حمايت مي خواستم مراقب هر دو قشر باشد هم توليد كننده و هم مصرف كننده، چون در يك نگاه سيستمي اينها بايد براي هم نافع باشند و نبايد با دخالت هاي نااگاهانه شرايط سيستم را بي جهت به نفع يكي از آنها و به ضرر ديگري به هم زد. شايد برخي ما را ترغيب به افراط و يا تفريط در حمايت از يكي از اين دو گروه كنند و برايمان كف بزنند اما وقتي زيان هاي ناشي از رفتار ما بروز كرد و هر دو گروه را موجب خسران كرد حتما همان ها كه تشويقمان مي كردند حالا سرزنشمان خواهند كرد؟.

س : آقاي وزير چرا موضوع قيمت گذاري خودرو به شوراي رقابت واگذار شد؟

- طبق قانون، ضوابط قيمتي هر كالايي را كه شوراي اقتصاد آنرا انحصاري اعلام كند به عهده شوراي رقابت خواهد بود. البته دقت كنيد
برچسب ها: خودرو ، قیمت ، بحران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
قاسم
۱۴:۴۵ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۲
اقای وزیر دقت کنند که وقتی قیمت ها خنده دار بالا رفت بازار دچار رکود بیشتری میشود مثل شب عید بخاطر 5000 نفر 50000000 نفر رو له نکنید
آخرین اخبار