جانشین معاون نظارت مجلس با بيان اینکه در لایحه بودجه پیشنهادی دولت برای سال 92 ردیفی برای نظارت بر انتخابات شوراها تعیین نشده بود، گفت: این ردیف در لایحه سه دوازدهم هم پیش‌بینی نشده بود که امیدواریم دولت درتخصیص به موقع آن تا پایان اردیبهشت اقدام کند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران رضا طلایی‌نیک جانشین معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی صبح امروز(جمعه) در همایش هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شهر و روستا گفت: با توجه به اینکه نظارت بر انتخابات مجلس براساس قانون برعهده معاونت نظارت مجلس قرار داده شده است، همه ناظرین باید به این موضوع توجه کرده و کار نظارت را براساس قانون انجام دهند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه اصلاح ساختاری که در سه سال اخیر در مجلس صورت گرفت، معاونت نظارت مجلس را به عنوان پشتیبان انتخابات شوراها و پیشبرد قوانین انتخاب کرد، افزود: با توجه به اینکه انتخابات شوراها در سال اول مجلس نهم برگزار می‌شود، همه افراد و ناظرین باید اهتمام ویژه‌ای به این موضوع داشته باشند که تمامی مراحل و فرآیند شکل‌گیری نظارت براساس قانون انجام شود.

طلایی‌نیک با بیان اینکه مجلس در انجام وظیفه نظارتی خود برای انتخابات دوره چهارم شوراهای شهر و روستا حاضر بوده و از آن پشتيبانی و حمایت می‌کند، تصریح کرد: در هیئت‌های نظارت از کسانی استفاده شده که تجربه مدیریت و نظارت بر انتخابات در دوره‌های پیش را داشته‌اند.

جانشین معاونت نظارت مجلس گفت: در حال حاضر شورای نگهبان دفاتر نظارتی خود را در شهرستان‌ها ایجاد و ردیف‌های بودجه‌ای نیز برای آن پیش‌بینی کرده است که ما نیز باید نسبت به این کار در هیئت مرکزی انتخابات اقدامات لازم را انجام دهیم.

وی ادامه داد: زمانيكه رهبر معظم انقلاب بر حماسه‌سیاسی بودن این انتخابات تاکید می‌کنند، بدین معنی است که رسالتی فراتر از شرایط عادی در پیش داریم و باید آن را مدنظر قرار دهیم؛ از یک سو حضور گسترده مردم به عنوان حماسه‌سازان انتخابات در سال جاری مطرح است و از طرفی در هیئت نظارت مجلس تکلیفی حماسی بر عهده داریم که باید به نحو احسن انجام دهیم.

طلایی‌نیک درباره انتخاب مجلس به عنوان ناظر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا تصریح کرد: فلسفه وجودی این امر این بود که شورای نگهبان مسئولیت‌های قانونی خود را دارد و گفت که آمادگی پذیرش این مسئولیت را ندارد لذا مجلس به عنوان نهاد مستقل مردمی که می‌تواند تضمین‌کننده سلامت و صلابت انتخابات شوراها در کشور باشد این مسئولیت را بر عهده گرفت. لذا حفظ استقلال هیئت‌های نظارت انتظاری منطقی است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جانشین معاون نظارت مجلس با تاکید بر لزوم اطلاع‌رسانی درباره قوانین انتخابات شوراها گفت: با توجه به اینکه قانون انتخابات شوراها اخیرا با رای مجلس اصلاح شده همه باید اصلاحات به عمل آمده در قانون را مورد توجه قرار دهند تا بتوانند وظایف خود را بر مبنای قانون انجام دهند.

وی با بیان اینکه رقم معینی برای نظارت بر انتخابات شوراها در بودجه 92 و لایحه سه دوازدهم در نظر گرفته نشده بود، ادامه داد: با اصلاحات لازم، این ردیف در بودجه سه دوازدهم گنجانده شده که امیدوارم دولت با تخصیص به موقع آن تا پایان اردیبهشت همکاری‌های لازم را با هیئت‌های نظارت جهت پیشبرد امور انتخابات صورت داده و از دولت می‌خواهم تا بودجه‌های لازم برای هیئت‌های نظارت بر انتخابات شوراها را تا پایان اردیبهشت ماه به این بخش‌ها تخصیص دهد.

جانشین معاون نظارت مجلس در ادامه انتخابات شوراهای اسلامی را دارای سه ویژگی مهم دانست و گفت: یکی از مهمترین ویژگی‌های این دوره از انتخابات شوراها برگزاری همزمان آن با انتخابات ریاست جمهوری است که نظارت بر انتخابات شوراها و ریاست جمهوری در یک شعبه واحد انجام می‌شود .

طلایی‌نیک ادامه داد: از دیگر از ویژگی‌های این دوره از انتخابات شوراها، ایجاد اصلاحاتی در قانون انتخابات شوراها است که این ویژگی‌ها باعث می‌شود تا هماهنگی‌های لازم با هیئت‌های نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری در اسرع وقت انجام شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه آسیب‌شناسی قانون انتخابات شوراها یکی از اقداماتی است که باید در طول کار انجام شود، بیان کرد: متاسفانه امروز با اختلاف نظرهایی در کشور و مسئولان در خصوص نقش، وظایف و اختیارات شوراها روبرو هستیم. اینکه بین دولت، شوراها، مردم و شهرداری‌ها چه مکانیزم مدیریتی و روابط تشکیلاتی برقرار شود از مسائلی است که بین مسئولان ارشد در این رابطه اختلاف‌نظر وجود دارد.

جانشین معاون نظارت مجلس همچنین تصریح کرد: سازمان‌دهی شعب نظارت در استفاده از نیروهای کارآمد همواره مورد تاکید این دوره قرار گرفته و اساس کار در بررسی صلاحیت‌ها قانون و  هیئت نظارت، حرف آخر را می‌زند.

طلایی نیک در ادامه تاکید کرد: برای اینکه بتوانیم در انتخابات از بروز هر گونه ناهنجاری‌ پیشگیری کنیم، لازم است تا از افراد مجرب و کارآمد در حوزه‌های اخذ رای استفاده شود.

وی همچنین با انتقاد از اینکه دولت قانون اصلاحات انتخابات شوراها را دیرهنگام به بخش‌های اجرایی ابلاغ کرد، گفت: وقتی قانونی در روزنامه رسمی کشور و توسط قوه قضاییه درج می‌شود، بر آحاد مردم و سایر دستگاه‌های ذیربط لازم‌الاجرا است که امیدوارم دولت در طول برگزاری انتخابات همکاری‌های لازم را داشته باشد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار