عضو انجمن علمی تجارت الکترونیکی ایران گفت: در حال حاضر فعالیت اقتصادی زنان در جامعه تنها 14 درصد است.



نوید کمالی در مصاحبه با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد با بیان این مطلب اظهار کرد: با ابتکار و خلاقیت اتحاديه بين‌المللي مخابرات (ITU)، روز 5 اردیبهشت ماه برابر با 25 آوریل امسال به عنوان روز جهاني زنان و ارتباطات و فناوری اطلاعات نامگذاري گردیده است .

وی ادامه داد: در حالی‌که پیشرفت زنان در کشور ما در سال‌های اخیر قابل توجه بوده است، میزان مشارکت آنان در اجتماع و برنامه‌های توسعه اجتماعی بسیار پایین است.

این محقق و پژوهشگر حوه فناوری اطلاعات و ارتباطات با بیان این که در میان زنان کمبود اعتماد به نفس و اثر بخشی در جامعه دیده می‌شود تصریح کرد: بطور مثال اگرچه زنان روستایی بخش عمده‌ای از چرخه و نیروی کار را تشکیل می‌دهند، اما به دلیل دسترسی محدود آنان به آموزش و پرورش مناسب ، مشارکت و نقش آنان در تصمیم‌گیری‌های اجتماعی چندان ضروری تلقی نمی شود .

وی بیان داشت: زنان و دختران ایرانی با توجه به اين كه در عرصه‌های اجتماعی فعاليت‌های اقتصادی مختلفی انجام می‌دهند، اما یک از اولویتهای اساسی آنان نقش و رسالت فرهنگ‌سازی در خانواده است . رسالتی كه به عنوان يك مادر، يك همسر و در قالب كسی كه می‌تواند تاثير گذار بر فرهنگ يك جامعه باشد، مطرح می‌شود.

کمالی ابراز خرسندی کرد: انقلاب اسلامی ایران با آرمانهای والای خود توانست جایگاه و کرامت زنان و دختران در جامعه را افزایش دهد ولی برای توانمند سازی زنان به عنوان پایه های اساسی خانواده های ایرانی باید بیش از پیش کوشید.

وی عنوان داشت: آمار جهانی بیانگر آن است که میزان فعالیت اقتصادی زنان تنها 14.3 درصد است، اما ارزیابی صحیح میزان اشتغال زنان در مشاغل سنتی، خانه و تولیدات کشاورزی و صنایع دستی به دلیل عدم وجود آمار دقیق، دشوار می باشد.

مدیر پروژه توسعه پایدار روستایی یادآور شد: فناوری اطلاعات و ارتباطات با ابزارها و راهکارهای خود امروز ه بستری مناسب جهت افزایش آگاهی و دانش زنان نسبت به مسایلی چون سلامت، مشارکت اجتماعی و فرصت‌های اقتصادی است که با به‌ کارگیری استراتژی‌هایی نوآورانه ای و خلاقانه مبتنی بر ارزشهای اصیل اسلامی چون تقویت عزت نفس و کرامت زنان در تصمیم‌گیری‌ها و مذاکره با دیگران، تشویق آنان به ایفای نقش هدایت کننده در خانواده و اجتماع، بالا ببرد.

وی گفت: تلاش برای افزایش میزان آگاهی میان سیاست‌گذاران و تصمیم سازان محلی و ملی نسبت به نقش محوری زنان در اجتماع از اولویتهای روز جهانی زنان و فناوری اطلاعات و ارتباطات است .

کمالی اضافه کرد: با مشارکت دادن زنان و دختران در مدیریت اجتماع و به کار‌گیری آنان به عنوان ناظر در مسائل فرهنگی ، اقتصادی و اجتماعی زنان قادر خواهند بود ظرفیت‌های خود را در ارزیابی، بررسی و ایفای نقش برای ایجاد تغییراتی در اجتماع بالا ببرند.

وی اظهار داشت: انتخابات شوراهای اسلامی فرصتی مناسب برای افزایش مشارکت زنان در شوراهای اسلامی شهر و روستا و بهره گیری از توانمندیهای آنان در ایجاد تحول و پیشرفت مبتنی بر توان داخلی است .

عضو انجمن علمی تجارت الکترونیکی ایران خاطرنشان کرد: روز جهانی زنان و فناوری اطلاعات و ارتباطات به دنبال ايجاد محيطي است كه در آن به زنان جوان و بانوان، انگيزه و قدرت رشد آگاهي و اثربخشتی در زمینه های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جوامع با بهره گیری از بستر ارتباطات و فناوري اطلاعات است/ س


برچسب ها: عضو ، انجمن ، علمی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.