کشورهای عربی برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای به منظور تامین برق تلاش می کنند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین ; استفاده از انرژی هسته ای برای تولید برق، آرزوی مشترک کشورهای فقیر و ثروتمند عربی است. در سفر اخیر محمد مرسی رئیس جمهور مصر به مسکو این مسئله مطرح شد. کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس هم به این منظور به غربیها متوسل شدند.

 عربستان سعودی که دارای بزرگترین ذخایر نفت جهان و بزرگترین صادرکننده نفت جهان است، طرحهای بزرگی برای استفاده از انرژی هسته ای در نظر دارد. ریاض قراردادهایی به ارزش چند میلیارد دلار با شرکتهای غربی برای احداث نیروگاه در چند دهه آینده امضا کرده است. دو سال پس از بحران هسته ای ناشی از سونامی در نیروگاه فوکوشیمای ژاپن، شرکت های کارشناس در احداث نیروگاه های هسته ای به دنبال فرصت های جدید در کشورهای عربی هستند. 

صاندی روبریخت معاون مدیرعامل شرکت «وستینگ هاوس» گفت:«به اعتقاد من بازار عربستان برای صنایع هسته ای در جهان بسیار اهمیت دارد. ما پیش بینی می کنیم رشد این صنعت بیشتر در اقتصادهای نوظهور باشد. اگر به بعضی از چالشهای راهبردی برای عربستان نگاه کنیم، بعید نیست که این کشور از انرژی هسته ای برای تامین انرژی مورد نیاز خود استفاده کند.» 


شرکت های فرانسوی بیشترین سهم را در امضای قرارداد با عربستان برای احداث نیروگاه های نسل سوم به دست آوردند. قراردادهای عربستان با شرکتهای آریوا، میتسوبیشی، توشیبا کورپ، وستینگ هاوس، جی ای هیتاچی و کیپ کو است. امارات در این مورد زودتر از عربستان وارد عمل شد و در اواخر سال 2009 کنسرسیومی از شرکت های کره ای را برای احداث نخستین نیروگاه هسته ای تولید برق انتخاب کرد. با وجود خطرات مربوط به نیروگاه های هسته ای، کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس معتقدند این نوع نیروگاه ها بهترین راه برای کاهش استفاده از نفت و گاز به منظور تامین نیازهای فزاینده داخلی است. 

                                   آخرين اخبار جهان را اينجا بخوانيد.  
برچسب ها: عربی ، انرژی ، هسته ای ، تلاش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار