پفك، چيپس، انواع تنقلات و ساندويچ هاي سرد از ميان وعده هايي پرطرفدار ميان دانش آموزان است در حالي كه امروزه مصرف اين مواد خوراكي مضر بيانگر افزايش آمار بالاي بيماري هاي غيرواگير مانند ديابت، چاقي، فشارخون بالا و بيماري هاي قلبي و عروقي است.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک ، اگر بوفه مدرسه ميان وعده هايي با ارزش غذايي بالا در اختيار دانش آموزان قرار دهد نه تنها آنان مواد مغذي موردنياز خود را دريافت خواهندكرد بلكه ياد خواهندگرفت كه در آينده (به عنوان يك فرد بزرگسال) موادغذايي مناسبي را براي خود و خانواده هايشان انتخاب كنند. برهمين اساس فهرست موادغذايي قابل عرضه و غيرقابل عرضه در بوفه هاي مدارس در دستورعمل پايگاه تغذيه سالم نوشته شده است. هرچند رسيدگي به وضعيت بهداشتي بوفه هاي مدارس طي سالهاي گذشته از اولويت هاي اصلي وزارتخانه هاي بهداشت و آموزش و پرورش بوده است. اما هنوز هم گاهي ديده مي شود كه وضعيت بهداشتي بوفه ها و موادخوراكي كه در اين مراكز به فروش مي رسد، از استانداردهاي لازم بهداشتي را ندارند. دكتر فروزان صالحي، كارشناس دفترتغذيه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، بوفه ها را در محل مناسبي براي ايجاد ذائقه سالم و مناسب دانش آموزان مي داند و در اين باره مي گويد: در واقع دانش آموزان علاوه بر اين كه بخشي از نيازهاي تغذيه اي خود را در قالب ميان وعده از اين بوفه ها برآورده مي كنند. بلكه عادت غذايي خود را نيز تا حد زيادي از همين بوفه ها به يادگار خواهند برد.
آيين نامه اجرايي براي كنترل بهداشت بوفه مدارس
در زمان حاضر، 7 اولويت اساسي براي كنترل بهداشت مدارس براساس آيين نامه قديم پيگيري مي شود مانند دسترسي به آب آشاميدني سالم و سرويس هاي بهداشتي در مدارس، بوفه و موادغذايي عرضه شده، وضعيت بهداشت كلاس هاي درس و وضعيت ايمني ساختمان مدارس مهمترين آنهاست. با توجه به اين كه آموزش تغذيه سالن و ارائه الگوهاي تغذيه اي مناسب براي پيشگيري از سوءتغذيه و چاقي در دانش آموزان از برنامه هاي حوزه معاونت سلامت وزارت آموزش و پرورش به شمار مي رود، برنامه نظارت بر پايگاه هاي تغذيه سالم براساس آيين نامه سالم ابلاغ و برنامه ريزي شده است.
اين غذاهاي ناسالم و تنقلات چون از نظر اقتصادي و تجاري سودآور هستند، مصرف كننده هم با وجود تبليغات تجاري به خوردن اين غذاهاي ناسالم گرايش پيدا مي كند. لذا مي بايست به مصرف كنندگان اين غذاها كه عمده آنها كودكان، نوجوانان و جوانان هستند، آموزش داده شود. ويژگي هاي بوفه مدارس
مكان فيزيكي بوفه مدارس، بايد از سرويس بهداشتي فاصله داشته باشد. البته داراي فضاي مناسب و قابل دسترس براي دانش آموزان، نور كافي و مناسب، ديوارش بدون درز و شكاف، جنس كاشي آن قابل شست وشو و به رنگ روشن باشد، كف محيط بايد داراي شيب به سمت آبراهه باشد، در و پنجره بدون شكست و ترك باشد و تجهيزات لازم در و پنجره توري، يخچال، سينك ظرفشويي، هواكش و همچنين تجهيزات لازم مكان تهويه، كپسول آتش نشاني، سطل زباله در دار با كيسه زباله را داشته باشد./س


برچسب ها: بوفه ، مدارس ، دانش آموزان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.