دانشیار گروه مطالعات عالی هنر دانشگاه تهران، به نقش مفید و موثر حوزه های علمیه در تبیین تصریح کرد: حوزه های علمیه در استخراج و تبیین اصول اصلی حاکم بر شهرسازی و معماری نقش موثری دارند.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران قم، حسن بلخاری قهی با بیان اینکه در حوزه های علمیه دروسی در باب معماری اسلامی وجود ندارد و البته نمیتوان هم چنین انتظاری داشت، افزود: اما حوزه های علمیه سیاستگذار کلی اندیشه های اسلامی به ویژه در باب مسائل مستحدثه زمان اند.
وی گفت: قطعا تبیین عمیق آموزه های اسلامی در مسائلی چون تاثیر فیزیکی یک فضا بر نوع ایده، عقیده و رفتار یک مسلمان و نیز تاکید و تحقیقی که آموزه های دینی در این نوع فضا سازیها دارند از وظایف حوزه های علمیه محسوب می شود.
وی با اشاره به اینکه حوزه های علمیه در استخراج و تبیین اصول اصلی حاکم بر شهرسازی و معماری می توانند نقش داشته باشند، اظهار داشت: برنامه ریزان و معماران و شهرسازان در تطبیق این اصول بر بناها و شهرها می توانند برنامه ریزی کنند.
بلخاری در پایان تاکید کرد: نقش حوزه های علمیه در این ساخت نرم افزاری است و می تواند بسیار موثر باشند به ویژه که قطعا در آموزه های اسلامی چنین معانی و رویکردی وجود دارد./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.