کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان این‌که «فشار تورم، گرانی، بیکاری و مشکلات اقتصادی به ضعف ساختاری در نظام‌های اصلی اقتصادی کشور برمی‌گردد» گفت: برنامه‌ آینده‌ام برای ریاست جمهوری در 18 سیاست اولویت، 160 تدبیر و اقدام و در 14 سرفصل تدوین شده که محوری‌ترین برنامه‌های آن در حوزه مسائل اقتصادی متمرکز شده‌ است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان؛ حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی طی سخنانی در دانشگاه شهید چمران اهواز، با بیان این‌که «حضور پرشور و اشتیاق جوانان به‌ویژه دانشگاهیان در انتخابات حاکی از آگاهی، هوشمندی، احساس مسئولیت و استفاده از حق تعیین سرنوشت آن‌ها است» خاطرنشان کرد: استفاده از حق تعیین سرنوشت، بلوغ اجتماعی و سیاسی هر جامعه محسوب می‌شود.

پورمحمدی با انتقاد از برخی افراد که مدعی هستند جوانان کشور نسبت به کار و فعالیت سیاسی دلزده شده‌اند، گفت: اگرچه ممکن است برخی از جوانان نسبت به مشارکت سیاسی معتقد نباشند، اما بیشتر آن‌ها خواهان استفاده از این حق در تعیین سرنوشت خود هستند و امروز این تحرک در جامعه جوان و نسل دانشگاهی ایجاد شده‌ است.

رییس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به بعضی اتفاقات در فضای سیاسی کشور که منجر به بروز برخی مشکلات شد، تصریح کرد: در تاریخ کشور از این قبیل فراز و فرودها بسیار وجود دارد اما ظرفیت عمیق جامعه و آگاهی و دریافت عمیق سیاسی اجتماعی مردم فراتر از این حوادث و فراز و فرودها است و امروز مشارکت‌ها بسیار پرنشاط و چشم‌گیر است و این پیام را می‌رساند که جوانان به‌ویژه در دانشگاه‌ها کاملا آگاهانه، با انگیزه و با احساس مسئولیت درصدد مشارکت در تعیین سرنوشت خود هستند.

وی با بیان این‌که «در کنار این فضای پرشور سیاسی بخش دیگری نیز در بین جوانان قابل مشاهده‌ است» خاطرنشان کرد: حرکت علمی بین جوانان و به‌ویژه در دانشگاه‌ها به‌شدت در حال انجام است. در حال حاضر حدود 4 میلیون دانشجو و 6 میلیون فارغ‌التحصیل دانشگاهی در کشور وجود دارد و سرعت توسعه و رشد علمی کشور در سال‌های اخیر بی‌نظیر بوده‌ است که نشان از فضای پرتحرک علمی در دانشگاه‌ها دارد.

پورمحمدی در بخشی از سخنان خود با بیان این‌که «گاهی در جامعه، جوانان متهم به ضعف باورهای دینی، اعتقادات و اخلاق می‌شوند» ادامه داد: همان‌طور که همه مردم در یک سطح از فرهنگ نیستند، در دانشگاه‌ها هم سطح فرهنگی جوانان متفاوت است؛ اما محیط دانشگاه یک فضای قابل توجه فرهیختگی، اخلاق مداری، فرهنگ‌مداری، توجه به ارزش‌ها و باورهاست و در جلساتی که در این سال‌ها به مناسبت‌های مختلف در دانشگاه‌ها داشته‌ام معمولا مساجد دانشگاه از مساجد شهر شلوغ‌تر و بسیاری از اعمال مذهبی در بین جوانان دانشگاهی بسیار پرشورتر برگزار شده‌ است و در مجموع این موارد در کنار هم مجموعه‌ای از ظرفیت‌های بالا برای ایجاد آینده‌ای بهتر را تشکیل می‌دهد.

وی افزود: در واقع می‌توان سه ضلع علم آموزی، توسعه و رشد علمی، فضای سیاسی و فضای فرهنگی، اخلاقی و معنوی را در مثلث دانشگاه تبیین کرد که در حال اتفاق افتادن است و این ظرفیت نوید آینده بهتری برای کشور است. چنین ظرفیتی اصلی‌ترین نقطه قوت و اتکا کشور است که بتوان آینده را متحول کرد و از ضعف‌ها عبور داد.

پورمحمدی با بیان این‌که «برای ایجاد یک تحول افتصادی یک عامل دیگر باید به این حضور و مشارکت گسترده اضافه شود» اظهار کرد: در واقع با حضور گسترده، پرنشاط و آگاهانه که به یک انتخاب قوی منتج شود، با استفاده از ظرفیت‌ها و توانی که به‌صورت گسترده در حوزه‌های مختلف اجتماعی و محافل علمی پژوهشی و منابع عظیم کشور وجود دارد، می‌توان آن حماسه اقتصادی که مدنظر مقام معظم رهبری است را خلق کرد. البته موتور محرکه پس از انتخابات، تزریق نیروهای جوان، فرهیخته، دانشمند، با انگیزه و جدی در چرخه تصمیم، تدبیر و اجراست و اگر این اتفاق بیافتد، علاوه بر عبور از مشکلات فعلی می‌توان به افق‌های بهتری نیز دست یافت.

پورمحمدی در بخش دیگری پرسش‌های برخی از دانشجویان را پاسخ داد.

وی در پاسخ به سوالی درباره محور برنامه‌هایش در حوزه اقتصاد و راهکارها در عرصه روابط بین الملل، با اشاره به تبیین و انتشار این موارد در روزهای اخیر در سایت‌های مختلف، از دانشجویان برای ورود، نقد و تکمیل این برنامه‌ها در جهت ورود به حوزه تصمیم‌سازی و غنی‌سازی برنامه‌ها و ایده‌های خود، دعوت کرد و گفت: در حال حاضر مشکلات اصلی کشور در حوزه مسائل اقتصادی است و با توجه به این امر بیشترین برنامه‌های خود را در ابعاد مختلف اقتصاد، از جمله زیرساخت‌ها، فناوری، صنعت، حوزه انرژی، مباحثی چون بانک‌داری، سیاست‌های اقتصادی در مسائل مالیاتی، گمرکی و بیمه که می‌تواند زیرساخت‌ها را اصلاح کند، با هدف اصلی تولید، اختصاص داده‌ام.

پورمحمدی شعار اصلی خود را قانون، تولید و اشتغال عنوان کرد و توضیح‌ داد: بسیاری از مشکلات و آسیب‌های کشور به علت بی‌برنامگی‌ها و آشفتگی‌ها بوده‌است که قانونمداری می‌تواند از این هرج و مرج و آشفتگی جلوگیری کند. تولید و اشتغال دغدغه اصلی مردم است و اگر بخواهیم اشتغال را ایجاد، تورم را کنترل، گرانی‌ها را مدیریت، صادرات و قدرت رقابت صادراتی را افزایش و درآمد سرانه ملی را برای افزایش درصد رفاه عمومی ارتقا دهیم، باید نقطه اتکا تمام برنامه‌ها تولید باشد زیرا برای توانمند کردن کشور باید تولید ناخالص ملی افزایش یابد که محور آن تولید است. عمده‌ترین دستاورد اولیه تولید اشتغال است که دغدغه اصلی مردم و جوانان ما است بنابر این باید سرمایه‌ها به‌سمت تولید هدایت شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌هایش در زمینه سیاست خارجی و تحریم‌ها؛ گفت: نباید از تحریم خسته شد زیرا دنیای امروز دنیای مبارزه است و هرکس خسته شود، رقیب او را زمین می‌زند. کشورهای بزرگی شرایط سخت اقتصادی را تحمل می‌کنند؛ بدهکاری در برخی کشورها به رقم بی‌سابقه‌ای رسیده ‌است درحالی که این کشورها نه با یکدیگر دشمنی دارد و نه در تحریم هستند؛ اما دنیای رقابت این‌گونه ‌است. اگر رابطه و مذاکره منافع ما را تامین کند باید از آن استقبال کنیم و کسی نگوید بحث آرمانی داریم. ما تنها با اسرائیل بحث آرمانی داریم که غاصبانه یک ملت محروم و مظلوم را ترور و آواره کرده و سرزمین آن‌ها را غصب کرده و به جوامع انسانی ظلم می‌کند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود: دیپلماسی کشور باید آگاهانه و هوشمندانه و نه ماجراجویانه باشد زیرا دیپلماسی ماجراجویانه چیزی عاید کشور نمی‌کند. در واقع باید تحریم کننده را پشیمان کنیم؛ نه این‌که فکر کنیم دشمن دست از سر ما بر می‌دارد. می‌توانیم تحریم‌ها را مدیریت و تدبیر کرده و از حجم آن بکاهیم و در طی چند سال فعالیت دیپلماتیک گسترده در چند مرحله آن را به حداقل رسانده و قابل کنترل کنیم.

پورمحمدی همچنین درباره معرفی کاندیدای واحد از سوی ائتلاف 2+3 و احتمال کناره‌گیری وی به نفع فرد موردنظر ائتلاف تصریح کرد: امیدوارم تا قبل از برگزاری انتخابات به نظر واحد برسیم؛ قرار است پس از رسیدن به اجماع، یک فرد از سوی ائتلاف معرفی و بقیه اعضا به نفع وی کناره‌گیری کنند که باعث شفاف‌تر شدن فضای انتخاباتی و جلوگیری از پراکندگی و تکثر ‌شود.

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه راهکار وی برای کنترل تورم چیست؟ اظهار کرد: در موضوع تورم و نهادهای قیمت‌گذاری یک بحث مهم سیاست‌های مالی دولت، هزینه‌های دولت و هزینه تولید است. این موارد باید مدیریت و در نهایت نقدینگی به سمت تولید هدایت شود، در غیر این صورت نقدینگی به سمت بازارهای زودبازده مانند طلا، ارز، زمین و مسکن سرازیر می‌شود. در مقاطعی در کشور این اتفاق افتاد زیرا فضای تولید تضمین‌شده نبود و حمایت از تولید شفاف نبود که عمده‌ترین راه‌حل، هدایت سرمایه‌ها به سمت تولید است.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان این‌که «یکی از زیرساخت‌های تحول اقتصادی، اصلاح نظام بانکی است» گفت: امروز فقط شاهد رشد بانک‌ها هستیم و درآمدهایی که از نفت حاصل می‌شود، به‌جای سرمایه‌گذاری در تولید و افزایش رفاه در بانک‌ها سرمایه‌گذاری و یک عده را ثروتمندتر می‌کند که نشان‌دهنده عیب و نقص و بیماری اقتصادی است و فشار تورم و گرانی را بر دوش قاطبه مردم می‌اندازد.

وی همچنین در پاسخ به سؤالی دیگر درباره عملکرد سازمان بازرسی در پرونده فساد بزرگ اقتصادی افزود: متأسفانه زیرساخت‌های کشور معیوب است؛ یک پرونده را پیگیری می‌کنیم، 10 پرونده دیگر خلق می‌شود. این موارد را به مجلس هم گفته‌ام که با این وضعیت و زیرساخت‌های اقتصادی، قدرت مدیریت و کنترل فساد را نداریم. در واقع مانند این هست که چندین کارخانه آلاینده در اطراف یک شهر ایجاد و تمام آلودگی و پساب‌های آن‌ها به حوزه شهر وارد شود که مسلمأ باعث بیماری بسیاری افراد می‌شود حال شما بگویید آقای بیمارستان (پزشک) چرا بیماران را درمان نمی‌کنید؟ ظرفیت بیمارستان محدود است و وقتی هرروز بیمار تولید شود، بیمارستان‌ها جواب نمی دهد.

پورمحمدی با بیان این‌که «حرف‌ ما این است که فساد نباید تولید شود» خاطرنشان کرد: اگر فساد تولید شود، ما حریف آن نیستیم؛ مبارزه باید پیشگیرانه باشد. سیستم‌های نظارتی می‌توانند با هنجارشکن‌ها برخورد کنند اما اگر جریانی مشکل داشته باشد، تولید فساد می‌کند.

وی همچنین در بخش دیگری از این برنامه در پاسخ به این‌که نخستین چیزی که با شنیدن این کلمات به ذهن شما می‌رسد، چیست؟ اینگونه پاسخ داد:

منصب ریاست‌جمهوری: بسیار پردردسر و مسئولیت‌ساز که نسبت به آینده باید بسیار مراقب بود. سد گتوند: نماد مهندسی ایران، تلاش، مدیریت، جدیت و پیگیری در مقطع اخیر و متأسفانه نماد بی‌تدبیری. مصطفی پورمحمدی: سرباز کوچک که امید دارد خدمتگزار خوبی باشد و مردم و خدای مردم از او راضی باشند. یک روز پس از انتخابات و شما انتخاب نشدید: تبریک به کاندیدای مورد انتخاب مردم و آرزوی موفقیت برای وی، همچنین از مردم می‌خواهم وی را حمایت کنند. باراک اوباما: رنگین پوستی که در خدمت نظام سلطه و سرمایه‌داری قرارگرفته و در خدمت سلطه‌گران بودن یک نسل برخاسته از محرومان را توجیه می‌کند. /س
برچسب ها: پرونده ، پیگیری ، خلق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.