کاهش بودجه صندوق بيت‌المال در سال 92، اعلام برگزاري چهارمين جلسه دادگاه کهريزک،تعيين تاريخ برگزاري نخستين جلسه دادگاه مهدي هاشمي و صحبت هاي آيت الله آملي لاريجاني در جلسه مسئولان عالي قضايي در صدر اخبار دستگاه قضا طي هفته گذشته بودند.

به گزارش خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، در هفته‌ای که گذشت، سوژه‌های متفاوت و در عین حال مهم و جالبی در باب موضوعات جدید و روز قضایی، توسط گروه قضايي باشگاه خبرنگاران، با مسئولین و حقوقدانان مربوطه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

**معاون پارلماني وزير دادگستري از کاهش دو ميليارد توماني بودجه صندوق ديه بيت‌المال در لايحه بودجه 92 خبر داد.اين در حالي است که  اين مبلغ در سال 91 حدود 37 ميليارد تومان بود كه در بودجه امسال با كاهش دو ميليارد توماني رو به رو شد. بسياري از حقوقدانان بر اين عقيده‌اند که کاهش بودجه صندوق دیه قطعاً مشکلات عدیده‌ای را برای بازپرداخت دیه فراهم می‌کند.




مجلس بودجه صندوق ديه بيت‌المال را افزايش دهد

يک وکيل دادگستري با بيان اينکه کاهش بودجه صندوق ديه تاثير مستقيم بر افزايش زندانيان ديه را دارد اظهار داشت: اين امر باعث مي‌شود تا خسارات بدن و ديه به موقع پرداخت نشده و مراجعين به محاکم قضايي با مشکل برخورد کنند.

**تاکنون سه جلسه دادگاه کهریزک به ریاست قاضی سیامک مدیر خراسانی برگزار شده است، در طول جلسات این دادگاه شاکیان شکایت خود را مطرح کرده‌اند و فقط «سعید مرتضوی» متهم ردیف اول این پرونده از خود دفاع کرده است. این پرونده سه متهم دارد که قرار است در جلسات آتی به اتهامات سایر متهمان رسیدگی شود.






جلسه چهارم دادگاه کهریزک 9 اردیبهشت برگزار می‌شود

يکي ديگر از عناوين خبري مهم روز شنبه، برگزاري جلسه چهارم دادگاه کهريزک توسط " قاضي افتخاري" بود. سرپرست دادگاه‌های کیفری استان تهران درباره علنی و یا غیرعلنی بودن دادگاه کهریزک گفت: در حال حاضر این جلسه دادگاه کهریزک مانند جلسات قبل غیرعلنی است مگر اینکه هیات قضایی قبل از برگزاری آن تصمیم دیگری اتخاذ کند.

**چقدر روزهاي قبل از انتخابات خوب است، تمام کارهاي روي زمين مانده برخي مسئولين به طور کاملا ناگهاني انجام مي‌شود و کانديداهاي احتمالي هر روز در گوشه و کنار اين کشور شعارهايي سر مي‌دهند که بوي دلسوزي، مهرباني مي‌دهد. اين در حالي است که حقوقدانان بسياري تبليغات پيش از موعد را تخلف مي شمارند و از آن انتقاد مي‌کنند.



تبليغات نامزدهاي انتخابات پيش از موعد تخلف محسوب مي‌شود

يک وکيل دادگستري گفت: تبلیغات نامزدهاي انتخابات پیش از موعد، تخلف محسوب مي‌شود و تا زماني‌ که کاندیداها ثبت‌نام نکرده و صلاحیت آنها احراز نشده، حق تبلیغات ندارند.


**"صادق صبا" مدير كنوني شبكه بي‌بي‌سي فارسي با هويت ايراني اثبات شده با بهره‌گيري از تيمي ضد رسانه‌اي از طريق ترويج اباحه‌گري، بي‌بندوباري، سازماندهي و فريب افراد عليه كشورمان، دروغ‌پردازي عليه شخصيت‌هاي حقوقي و حقيقي، تشویش برای تشدید تحریم‌ها، ایجاد جنگ روانی علیه مردم ایران، تصویرسازی از بحران اقتصادی ایران، همكاري با سيستم‌هاي تروريستي،اقدامات مجرمانه‌اي را عليه جمهوري اسلامي ايران انجام مي‌دهد.






چه کسی پاسخگوی اقدامات ضدایرانی صادق صبا است؟/ حق قوه قضاییه است که اقدام کند

در اين گزارش خواندني با صادق صبا و تمامي اقدامات مجرمانه آن آشنا مي‌شويد. آيا مي‌دانيد بر اساس قانون مجازات اسلامی، اقدامات ضدامنیتی، جاسوسی و ضدایرانی "صادق صبا" قابل پیگیری بوده و مجازات مشخصی را در پی خواهند داشت؟ در ادامه با برخي مصاديق مجرمانه مدير بي بي سي فارسي آشنا شويد.

** معاون اول قوه قضاييه در اسفند ماه سال گذشته از صدور کيفرخواست مهدي هاشمي خبر داد و گفت:کیفرخواست مهدی هاشمی صادر شده است و منتظر اتمام مطالعه قاضی سراج هستیم تا پس از اتمام مطالعه وقت دادگاه تعیین شود.


يکي از مهمترين خبرهاي اين هفته اعلام خبر برگزاري نخستين جلسه دادگاه مهدي هاشمي توسط قاضي سراج بود.

**دوشنبه هفته جاري ماده 28 لایحه نحوه اجرای محکومیت‌های مالی در کميسيون قضايي مجلس بررسي شد و بر اساس آن تمام كساني كه به دليل سوء‌رفتار و عدم تدبير، بدهكار مالي به حساب مي‌آيند از اين پس با محدوديت‌هايي روبرو مي‌شوند.




"عدم صدور دسته چك" و "ممنوع ‌الخروج شدن" بدهكاران مالي

سخنگوي کميسيون قضايي مجلس گفت:قانون يكسري مجازات‌هايي نظير عدم صدور دسته چك و ممنوعيت خروج از كشور را براي بدهكاران مالي پيش‌بيني كرده است و اين افراد مي‌بايست جهت خروج از كشور يا وثيقه به امانت بسپارند و يا اينكه دين خود را به طور كامل پرداخت كنند.

**نشست هيات عمومي ديوان عالي كشور سه‌شنبه هفته گذشته به رياست رئيس ديوان عالي کشور و با حضور دادستان كل كشور و قضات عالي رتبه ديوان برگزار شد.آيت‌الله محسني گركاني با توجه به نزديك شدن به ايام انتخابات شوراهاي اسلامي و رياست جمهوري بر لزوم شناخت كانديداي اصلح تاكيد كردند.





كانديداهاي رياست جمهوري بايد سابقه انقلابي داشته باشند

رئيس ديوان عالي كشور گفت: نامزدهاي رياست جمهوري بايد كارنامه مديريت اسلامي و سابقه انقلابي و اخلاقي درخشاني داشته باشند.

** جلسه مسئولان عالي قضايي نيز مثل هر هفته با حضور قضات عالي كشور به رياست آيت‌الله آملي لاريجاني برگزار شد.





آيت‌الله آملي لاريجاني برخي ادعاها درباره اعمال مجازات‌هاي سنگين عليه افراد بدون انجام روند عادلانه و قانوني محاكمات، بازداشت‌ بدون اتهام فعالان حقوق‌بشر و ضرب و شتم بازداشت‌شده‌ها، اعدام افراد به جرم اهانت به مقامات عالي نظام و اقدام عليه امنيت ملي و نيز محاربه در معناي لفظي آن يعني دشمني با خدا را كذب محض خواند.

انتهاي پيام/
برچسب ها: قضا ، گزارش ، صندوق ، بیت المال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار