مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربایجان شرقی اظهار داشت: مرمت حمام «خان» دالان ميرزا رضاي شهر تبريز به نيمه رسيد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، تراب محمدی افزود: قدمت اين حمام كه از چندين طاق و گنبد تشكيل شده، به دوره قاجار مي رسد.

محمدي اين بنا را داراي محوطه بيروني و باغ توصيف كرد و تشريح كرد: حمام خان از دو قسمت سنتي و حمام نمره تشكيل شده كه بخش سنتي آن متعلق به دوره قاجار بوده است.

وي با اشاره به مرمت هاي انجام گرفته در اين بنا تصريح كرد: آواربرداري پشت بام، اجراي طاق و دزدها، شيب بندي و عايق كاري از جمله اقدامات مرمتي انجام گرفته در قسمت پشت بام حمام به شمار مي روند.

مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان افزود: آواربرداري داخل حمام، لايه برداري، مرمت طاق و گنبدها، اجراي كانال هاي نم زدايي در بخش سنتي، مسطح سازي كف و مرمت ترك هاي ديواره ها ديگر اقدامات مرمتي انجام گرفته در حمام خان محسوب مي شوند.

محمدي با اشاره به مرمت دو جداره بيروني حمام، يادآور شد: مرمت يكي از اين جداره ها با اجراي طاق نما و سردرب به پايان رسيده و ديگري در دست كار قرار دارد.

وي اتمام مرمت جداره غربي را از جمله مرمت هاي باقي مانده در اين اثر خواند و گفت: احياي قسمتي از پلان، مرمت سردر دوره پهلوي، نازك كاري داخل، احياي تزئينات نقاشي، كف سازي و ساماندهي محوطه از ديگر اقدامات مرمتي هستند كه در حمام خان در دست اجرا قرار دارند.

مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان خاطرنشان كرد: حمام «خان» همچون ديگر

حمام هاي تاريخي شامل بخش هاي ورودي، دالان و دهليز، بينه و سكوهاي سربينه، ميان در، سرويس هاي بهداشتي، حجامت خانه، گرمخانه، موتورخانه و خزينه بوده است.

محمدي يادآور شد: حمام «خان» به عنوان يكي از آثار تاريخي ثبت ملي شده استان آذربايجان شرقي در محله قره باغي ها و محلي موسوم به دالان ميرزا رضاي تبريز واقع شده است./س

برچسب ها: مرمت ، حمام ، خان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Sweden
ناشناس
۲۳:۰۱ ۱۹ مهر ۱۳۹۸
دولت باید کمک کند تا این حمام 280 ساله که خیلی خرج شده از بین نرود هال حاظرجناب اقای شهردار منطقه هشت با همکاری میراث فرهنگی وگردشگریدیوار بیرون حمام را باز سازی می کنند که قابل تشکر وقدر دانی می باشد