مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران بر مبارزه با آفت شته در باغات مرکبات و سیاه ‌ریشه استان تأکید ‏کرد و گفت: باغداران از مبارزه شیمیایی با آفات به شدت خودداری کنند.

 به  گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مازندران اخوان به ‏باغداران مرکبات و سیاه‌ریشه استان توصیه کردوافزود: با توجه به مشاهده شته‌ها روی جوانه‌های نورسته مرکبات و سیاه‌‏ریشه و شروع فعالیت و خسارت آفت در بعضی از باغات، نسبت به مبارزه با آن اقدام کنند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه ‏شته‌ها حشرات کوچک به رنگ‌های مختلف سبز، سیاه و قهوه‌ای هستند،تصریح کرد: بیشتر این موجودات در پشت برگ‌ها و روی سرشاخه‌‏های جوان و گل‌های مرکبات با تراکم بالا آفت شته ظاهر شده و با تغذیه از برگ گیاه سبب پیچیدگی برگ و سرشاخه، ترشح ‏عسلک و دوده‌ای شدن برگ، سرشاخه‌ها و میوه‌‌ها، ضعف عمومی درخت، ریزش شکوفه‌ها و میوه‌های تازه می‌شوند.

اخوان گفت: در بعضی از گونه‌های آنها در انتقال برخی از بیماری‌های ویروسی نقش اساسی دارند که مبارزه با آنها برای ‏کاهش خسارت‌ها و جلوگیری از طغیان احتمالی شته‌ها ضروری است.

وی افزود: باغات جوان زیر پنج ‏سال و باغاتی که مبارزه زمستانه در آنها صورت نگرفته ممکن است بیش از سایر باغات مورد حمله و خسارت شته‌ها ‏قرار گیرند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران یادآور شد: مبارزه شیمیایی با یکی از شته‌کش‌های اختصاصی نظیر کونفیدور(ایمید اکلوپراید) به ‏نسبت 5/0 لیتر یک هزار لیتر آب، پی پی متروزین(چس) به نسبت 75/0 - 5/0 کیلوگرم در یک هزار لیتر آب، پریمور(‏پریپمکارب) به نسبت 5/0 کیلوگرم در یک هزار لیتر آب انجام شود/س
برچسب ها: خودداری ، سموم ، باغ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.