يک تاجر انگليسي که متهم به فروش تجهيزات تقلبي خنثي سازي بمب در مناطق جنگي است، از مقامات دولت انگليس توصيه هايي درباره نحوه فروش توليدات خود به آژانسهاي سازمان ملل دريافت کرده بود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از گاردين ، جيم مک کورميک که روز سه شنبه در اولد بيلي به اتهام سه فقره کلاهبرداري گناهکار شناخته شد، در مارس دو هزار و هشت در سميناري با سازماندهي اداره تجارت و صنعت انگليس در مورد نحوه فروش کالا به سازمان ملل آموزش ديده بود. او همچنين چند ملاقات با مقامات رسمي اداره تجارت و سرمايه گذاري انگليس داشت که شاخه تقويت صادرات اداره بازرگاني انگليس است.
مک کورميک به اتهام ارتکاب جرمي به ده سال حبس محکوم شد که به گفته ماموران تحقيق نشان دهنده بي اعتنايي کامل به امنيت کساني است که به آن تجهيزات براي امنيت و حفاظت از خود اعتماد و از آن استفاده کردند.
فروش تجهيزات تقلبي خنثي سازي بود که با عناوين از قبيل عصاي جادو فروخته مي شد و در عراق و ديگر مناطق جنگي بالغ بر پنجاه و پنج ميليون پوند براي مک کورميک درآمد داشت.
شواهدي دال بر مطلع بودن اداره تجارت از تقلبي بودن تجهيزات هنوز در دست نيست اما فاش شد همان اداره در سال دو هزار و هشت هشدار يک خبرچين را درباره خطرات آن تجهيزات تقلبي خنثي سازي بمب براي جان انسانها ناديده گرفته بود.
ايان پيرسون وزير حزب کارگر که در آن زمان بر رويه هاي کنترل صادرات نظارت داشت،‌ يک پرونده کامل درباره مک کورميک را با اين عنوان که عصاي جادو جان انسانها را به خطر مي اندازد ، در نوامبر آن سال با پست الکترونيک به اداره مربوط ارسال کرد اما به آن پاسخ داده نشد. در آن سند هشدار داده شده بود تجهيزات تقلبي مک کورميک مي تواند عواقب بالقوه مرگباري داشته باشد.
پيرسو در ژانويه 2009 در نامه اي به جيمز آربوتنات رئيس کميسيون تحقيقات دفاعي مجلس عوام هشدار داد اين تجهيزات جان انسانها را به خطر مي اندازد و قادر به تشخيص هيچ نوع ماده انفجاري نيست. 
پاتريک مرکر عضو پارلمان انگليس و افسر سابق ارتش مي گويد بسيار عجيب است دولت به محض آنکه از بي فايده بودن اين وسايل مطلع شد، صادرات آنها را به کلي ممنوع نکرد.








برچسب ها: بین الملل ، بمب ، انگلیس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار