شبکه تلويزيوني سوريه ويژه برنامه‌اي را با عنوان "درهم شکستن توهم" در خصوص شکست طرح گروههاي تروريستي مسلح براي تصرف دمشق و سرنگون کردن نظام سوريه پخش کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، شبکه سوريه ابتدا اظهارات يکي از سرکرده‌هاي گروههاي تروريستي را با اين مضمون پخش کرد : ما آغاز مرحله دوم طرح نبرد دمشق اموي را اعلام مي کنيم. ما از اينجا از قلب دمشق پايتخت سوريه همه انقلابيون و نظاميان را مورد خطاب قرار مي دهيم و مي گوييم نبرد ما اين بار متفاوت خواهد بود و با مشت آهنين ضربه خواهيم زد و خداوند ياور ماست.

خبرنگار شبکه سوريه سپس گفت : هدف تروريستها و حاميان آنها يعني کشورهاي عربي و خارجي ، تصرف دمشق بود و سقوط دمشق نيز به معناي سقوط مقاومت در  دمشق است .

تروريستها تدارک ديده بودند و به شهرها ، روستاها و محله‌هاي نزديک به پايتخت وارد شده بودند و غوطه شرقي را با استفاده از جغرافياي منطقه به مرکز عمليات خود تبديل کرده بودند و بيشتر ساکنان اين منطقه  را نيز با تهديد سلاح بيرون رانده‌اند.

بيشتر عمليات تروريستي عليه محله‌هاي دمشق از خودروهاي بمب گذاري شده گرفته تا شليک خمپاره در مخفيگاههاي تروريستهاي مستقر در غوطه شرقي برنامه ريزي مي شد.

افراد مسلح همچنين تلاش کردند با تهديد جاده‌هاي منتهي به دمشق به ويژه فرودگاه بين المللي دمشق ، ارتباط آنرا با محيط پيرامون قطع کنند .

 اين وضع باعث شد ارتش سوريه عمليات ويژه و حساب شده اي را انجام دهد تا به گروههاي تروريستي مسلح و جنايات آنها پايان دهد .

مرحله اول عمليات ارتش نيز حرکت در مسير فرودگاه بين المللي دمشق بود. عمليات با تعقيب تروريستها در شهرها و روستاها آغاز شد و نيروهاي ارتش تروريستها را در طول مسير به ويژه در غزلانيه و شهر شبعا به هلاکت رساندند.

نيروهاي ارتش به پيشروي خود ادامه دادند و در اطراف فرودگاه بين المللي دمشق مستقر شدند تا امنيت محورهاي منتهي به باندهاي فرود هواپيماهاي مسافربري را تأمين کنند. 

اين در حالي بود که تروريستهاي مستقر در روستاهاي کفرين ، جديده الخاص و حران  العواميد يک تهديد حقيقي براي هواپيماهاي مسافربري بودند .

ارتش به تروريستها در اين مناطق ضربات سنگيني وارد کرد و به هدفش يعني تأمين امنيت محورهاي منتهي به باندهاي فرود هواپيماهاي مسافربري رسيد و امنيت را به اين مناطق بازگرداند.

مرحله دوم عمليات ارتش نيز هدفش محاصره افراد مسلح در غوطه شرقي بود که از حران العواميد تا جاده بين المللي دمشق حمص امتداد دارد . درگيريهاي شديدي رخ داد که در نهايت به عقب راندن تروريستها از منطقه حران العواميد و پاکسازي کامل آن و روستاهاي اطرافش منجر شد .

افراد مسلح يک نقطه مهم يعني نيروگاه حرارتي تشرين را دراينجا هدف قرار داده بودند اما با تلاشهاي نيروهاي مسلح اين منطقه نيز به مناطق داراي امنيت بازگشت .

منطقه عتيبه نيز اتاق عمليات افراد مسلح و مرکز حمايت لجستيکي تدارکاتي و تسليحاتي پشتيباني از گروههاي مسلح در غوطه شرقي بود .  ارتش سوريه عملياتش را در اين منطه  گسترش داد و مناطق زيادي را در  عتيبه پاکسازي کرد .  نتيجه اين عمليات نيز قطع جاده اصلي تدارکات افراد مسلح بود که از طريق برخي راهها به اردن و از آنجا به کشورهاي عرب خليج فارس مي رسيد. 

اين جاده همچنين نقطه تخليه کشته‌ها و زخمي‌هاي افراد مسلح به ويژه مزدوران غير سوري بود .
نيروهاي ارتش به پيشروي خود ادامه دادند .

هدف بعدي ارتش نيز کنترل کامل بر منطقه جنوب غربي ضمير و عدرا و جاده بين المللي دمشق حمص بود . بدين ترتيب يک جاده ديگر تدارکاتي و تخليه کشته ها و زخمي هاي افراد مسلح  قطع شد. اين جاده از باديه در سوريه شروع مي شود و به عراق و در شمال به ترکيه و برخي مناطق داخلي سوريه منتهي مي شد. 

اين جاده به عنوان پل عبور افراد مسلح و سلاح و  ديگر تجهيزات در غوطه به ويژه در عدرا و دوما و حرستا و عربين و جوبر در ريف دمشق بود.

افراد مسلح در غوطه شرقي به محاصره گاز انبري درآمدند.  همه تروريستها در اين منطقه سرانجام نابود خواهند شد و بيشتر آنها هم اکنون کشته شده اند و ارتش سوريه همه راهها و شريانهاي حمايت از تروريستها را به روي آنها بسته است.

پس از محاصره غوطه شرقي نوبت به مرحله يورش و شيبخون و بيرون راندن تروريستها ونابودي آنهاست.
جنوب شرقي منطقه حرّه و سيلوهاي عدرا به عنوان نخستين محور يورش و پيشروي در داخل غوطه شرقي انتخاب شد . اين منطقه به منطقه برق شهرت دارد.

يکي از نيروهاي ارتش سوريه گفت: ما اکنون در روستاي صيغريه از توابع عدرا هستيم . نيروهاي مسلح در حال پاکسازي اين منطقه هستندو مخفيگاههاي آنها را منهدم مي کنند و ما اکنون در حال پيشروي هستيم تا اين منطقه را به طور  کامل پاکسازي کنيم.

تروريستها منطقه صيغريه نزديک به عدرا را به علت استحکامات و وجود تعداد زيادي از تأسيسات دولتي به عنوان محل استقرار انتخاب کرده بودند .

همچنين اين نقطه به عنوان خط اصلي امدادرساني به برخي يگانهاي نظامي در داخل غوطه شرقي بود .

افراد مسلح تلاش مي کردند اين نقطه را محاصره کنند .

راهبرد نظامي براي اخراج افراد مسلح از اينجا تهيه شد.

عناصر تروريستي عضو جبهه النصره به صورت جمعي و فردي کشته شدند و باقيمانده نيز گريختند و سلاحهايشان را رها کردند.

ارتش سوريه در مأموريت محوله  براي پاکسازي باقيمانده اين محور به ويژه در منطقه صيغريه و ميدئه موفق عمل کرد و جاده پشتيباني يگانهاي فني و نظامي در داخل غوطه را بازگشايي کرد و عمليات ارتش سوريه ادامه دارد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار