سرپرست معاونت برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از انجام صادرات 245 میلیون دلاری محصولات کشاورزی از استان، در سال 91 به بیش از 28 کشور جهان خبر داد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، حسابی در جلسه تنظيم بازارسازمان با اشاره به ارزش کالاهای کشاورزی صادراتی به خارج ازکشورگفت: این محصولات کشاورزی 11.5درصد صادرات غیرنفتی استان را از آن خود ساخته است .

وی با بیان اینکه مقایسه میزان کل صادرات محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی نسبت به سال قبل از آن افزایش 3 درصدی نشان می دهد افزود: عمده ترین محصول صادراتی استان کشمش است که متوسط ارزش صادراتی آن برای هر کیلو 7/2 دلار (کشمش تیزابی2.2 وکشمش انگوری3.2دلار) وارزش کل آن 134میلیون دلار می باشد وباید گفت کشمش 55 درصد ارزش کل صادرات بخش کشاورزی استان را از آن خود ساخته است .

حسابی اظهار داشت: بعد ازکشمش در میان محصولات باغی سیب درختی با 47 میلیون دلار و 59 هزار تن حائز رتبه دوم صادرات از استان شده است که 15 درصد صادرات کشور از آذربایجان شرقی را به خود اختصاص داده است.

سرپرست معاونت برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان، با اشاره به اینکه به طور متوسط ارزش هرکیلو محصول صادراتی در زیربخش دام 6/1 دلار بوده است افزود: ارزش هرکیلو محصول سیب درختی نیز 80 سنت و معادل 19هزارو 250 ریال بوده در حالی که ارزش صادراتی هر کیلو سیب درختی از کشور برابر 17 هزار و 300 ریال بوده است.

وی با تاکید به اینکه در سال گذشته ، 32 میلیون دلار محصولات دامی به وزن 19 هزارو 500 تن صادر شده است افزود: ماست با 10 میلیون دلار( 9000 تن) ، روده ، شکمبه و بادکنک با 7 میلیون دلار (200 تن)و شیر و خامه با 3 میلیون و 600 هزار دلار (1500 تن )بالاترین رقم ها را در این بخش از آن خود ساخته اند.

حسابی با تاکید به این موضوع که در این مدت از صادرات محصولات زراعی، 8 میلیون دلار آن مربوط به محصول سیب زمینی(30هزارتن)، 4 میلیون دلار آن به پیاز (12هزارتن) و یک و نیم میلیون دلار آن (38هزار تن) مربوط به گوجه فرنگی بوده است گفت: سیب زمینی از نظر وزنی 6 برابر سال گذشته و پیاز 55 درصد افزایش نسبت به سال 90 داشته است. سرپرست معاونت برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان، با اشاره به اینکه در زیر بخش صنایع تبدیلی نیز صادرات رب گوجه فرنگی با افزایش سه برابری نسبت به سال قبل از نظر ارزش، حدود 9 میلیون دلار بوده است افزود: در دوازده ماهه سال گذشته بیش از 5 هزارو 307 تن محصول رب گوجه فرنگی از آذربایجان شرقی صادر شده است.

وی از صدور 11 میلیون دلار انواع مختلف آب میوه در این مدت از استان خبر داده و افزود: در سال 91 بیش از 6 هزارو 269 تن از این محصول از آذربایجان شرقی صادر شده است.

گفتنی است :میزان صادرات سیب زمینی از کشور در سال گذشته 654 هزار تن و پیاز 156 هزار تن بوده است/س

 

برچسب ها: کشمش ، صادرات ، کشاورزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.