رئيس سازمان جهادکشاورزي آذربايجان شرقي از تشکيل شوراي راهبردي ترويج کشاورزي در اين استان خبر داد.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، محمديان با اشاره به اینکه نقش الگويي کشاورزان پيشرو در بهره وري ترويج کشاورزي مغفول مانده است گفت: يکي از دلايل اصلي ناکامي برخي از برنامه هاي ترويج، نبود توجه لازم و بهره برداري بهينه از ظرفيت هاي موجود اين نهاد مردمي است.

وي با توجه به محدوديت مالي و خشکسالي هاي اخير به ويژه خشک شدن درياچه اروميه نقش ترويج را پررنگ وعملياتي ترذکر کرد وافزود: با بضاعت موجود، به نظر ميرسد بايد به دنبال شيوه هاي کاراتري در مديريت ترويج بود.

محمديان همچنین بر استفادة بهينه از ظرفيت هاي فعلي ترويج به عنوان راه حل اصلي، شيوه اي عقلايي و مناسب ياد نموده و اضافه کرد: شايد بر اساس همين احساس نيازو تغيير رويکرد ترويج از آموزش کلاسي به ترويج در عرصه بود که طرح کانونهاي يادگيري ترويجي در سطح جهادکشاورزي مد نظر قرار گرفت.

وي با تاکید به این که در صورت تلفيق و بکارگيري مناسب نيروي انساني، فنآوري و امکانات موجود، مي توان به سطوح بالاي توليد دست يافت ادامه داد: کشاورزان پيشرو و برتر مي توانند به عنوان ناشران دانش و مروجان علوم کشاورزي شناخته شوند و بر اين اساس بهره گيري از توان جامعه محلي براي انجام فعاليتهاي ترويجي مي تواند به عنوان رويکردي مناسب براي افزايش ضريب پوشش اقدامات ترويجي مورد توجه ويژه قرار گيرد.

رئيس سازمان جهادکشاورزي افزود: مقايسه عملکرد توليد بامتوسط عملکرد وسايرشاخص هاي ديگرنشان مي دهدکه بخش عمده اي از اين تفاوت به دليل استفاده از يافته هاي جديد تحقيقاتي، توصيه هاي فني، ترويجي و افزايش بهره وري دربکارگيري بهينه عوامل ونهاده هاي توليد نظيرکود، سموم شيميايي، رعايت اصول فني، بهداشتي، ابتکار، خلاقيت ومشارکت مستمر دربرنامه هاي آموزشي‌ ترويجي مي باشد ورشد200درصدي برنامه هاي آموزشي و ترويجي در راديوو تلويزيون در سالهاي اخير، مبين جايگاه و نقش آنها در توليدات بخش کشاورزي است.

وي با بيان اينکه سال 1392 ازسوي سازمان جهادکشاورزي استان سال نهضت ترويج و انتقال علم وتکنولوژي به کشاورزان بمنظور ايجاد تحول دربخش کشاورزي مي باشد افزود: مهم ترين عامل در افزايش توليدات محصولات کشاورزي، افزايش علم و آگاهي بخش کشاورزي و منابع طبيعي به دليل نقش حياتي بين فعاليتهاي کشاورزي آن در تأمين مواد غذايي مردم با اتکا به منابع داخلي وبرخورداري از توان بالقوه براي صادرات، از مهمترين بخشهاي اقتصادي کشور است.

محمديان ادامه داد: مديريت هماهنگي ترويج با وجود ظرفيت هايي چون مددکاران، مروجان، خبرگان ونمونه هاي کشاورزي، گسترده ترين پل ارتباطي بين سازمان و بهره برداران به شمار مي آیند واين مديريت بايد به دنبال نقشه راهي باشد تا بتواند با بهره گيري مؤثر از تمام ظرفيت هاي سازمان، شکاف ميان متوسط عملکرد با عملکرد توليدکنندگان برتر را بدون افزايش منابع توليد و به مطمئن ترين شکل ممکن به تدريج کاهش دهد.

وي با اشاره به اينکه مديريت ترويج بايستي علاوه بر برنامه هاي روتين و معمول سالانه خود ، ماموريت هاي تخصصي براي ترويج بارويکرد تغييردانش، بينش ومهارت کشاورزان، مروجين، کارشناسان، محققين ومديران، به کارگماري کارشناسان و مروجان متخصص در حوزه هاي تخصصي ترويج کشاورزي و نيز ايجاد دالان يگانه و يکپارچه براي فعاليت هاي موازي ترويج دربطن سازمان تعريف نمايد گفت: ترويج كشاورزي به عنوان يكي از پيش شرط هاي اساسي براي دستيابي به توسعه پايدار كشاورزي، زماني دراين زمينه موفق خواهدبودكه ديگر عوامل موثر همچون حفظ کاربري اراضي، توسعه آبياري مدرن ، بازاريابي ونهاده‌هاي مورد نياز فراهم باشد.

رئيس سازمان جهادکشاورزي استان در ادامه افزود: پتانسيل رسانه ها بايستي در ترويج کشاورزي استفاده شود .چراکه صدا و سيما به عنوان عمومي ترين و در دسترس ترين رسانه ديداري و شنيداري، از اهميت خاصي در بخش اطلاع رساني برخوردار است و مي تواند با تهيه برنامه هاي كيفي و محتوايي، نقش بي بديلي در ارتقاء فرهنگ جامعه داشته باشد كه اگر با توجه به نياز مخاطب، برنامه ريزي وساخت برنامه هاي متنوع تلويزيوني و راديويي در حوزه کشاورزي از سوي مسئولين مربوطه مدنظر قرار گيرد، به طور قطع از آثار مثبت آن در بلندمدت، تمام آحاد جامعه بهره مند مي شوند. /ب

برچسب ها: پتانسیل ، رسانه ، ترویج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.