مشاور رئيس سازمان جهادکشاورزي آذربايجان شرقي بر ضرورت توجه به پرورش گاو نژاد سمينتال کم‌خوراک با قابليت توليد شير و گوشت بالا در استان تاکيد نمود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، قويدل سمينتال را، نژادي آرام، کم‌خوراک با کيفيت توليد شير و گوشت بالا و هزينه‌هاي نگهداري آن پايين ذکر نمود و پرورش اين گاو را ، به‌عنوان نژادي اقتصادي معرفي کرد.

وي همچنین به بازارپسندي گوشت، قدرت تطابق اين نژاد با شرايط آب و هوايي گرم، سرد، خشک و مرطوب، طول عمر زياد (15 سال)، توليد گوشت بالا، مقاوم بودن به ورم پستان و کيفيت بالاي شير (چربي 4.2 درصد) اين نژاد اشاره کرد و افزود: اين نژاد به سيلوي ذرت علاقمند است، به‌گونه‌اي که بدون مصرف مواد کنسانتره‌اي، با خوردن سيلوي ذرت و يونجه 18 تا 20 کيلوگرم شير توليد مي‌کند.

زمانزاد قویدل با اشاره به اینکه سیاست جهادکشاورزی بر اين است که بخشی از نژاد دام‌ها به سمت اين نژاد سوق داده شود، ادامه داد: سازگار بودن اين نژاد با هر اقليمي باعث شده که متقاضي براي اين نژاد از هر نقطه از کشور وجود داشته باشد.

وی پرورش نژاد گاو سمينتال را با توجه به افزايش توان مقاومتي و توليدي در شرايط آب و هوايي استان و استعداد شيردهي با کيفيت شير بالا براي آذربایجان شرقی مورد تأکيد قرار داده و افزود: بالا بردن بهره وری با گاوهای سمینتال به جای هلشتاین مورد تاکید وزات جهاد کشاورزی است.

کارشناس ارشد علوم دامی به مزایای استفاده از نژاد گاو سمینتال به نسبت هلشتاین اشاره کرد و گفت: گاو سمینتال یک نژاد دو منظوره ، سالم و قوی است که قدرت سازگاری بالایی داشته و از تواناییهای زیادی برخوردار است.

وی نماد بارز گاو سمینتال را ستون و اسکلت محکم و سینه های آن عنوان کرد و بیان داشت: بالا بودن تولید شیر با درصد چربی بالا و هزینه کم در نگهداری و وجود انواع خوراک دام از دیگر مزایای گاوهای سمینتال است که بایستی توسط بهره برداران بخش در سراسر استان مورد توجه قرار گیرد./س

برچسب ها: پرورش ، گاو ، سمینتال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Netherlands
علی غلامی
۰۱:۲۲ ۱۹ دی ۱۳۹۶
باسلام وخسته نباشیدمن امکانات وشرایط علوفه دامداری گاوسمینتال رادارم چه ازلحاظ گوشتی یاشیری ولی نمیدونم ازکجاشروع کنم دوستان اگه راهکاربلدن راهنمایی کن
Iran (Islamic Republic of)
محسن بسطامی
۰۳:۰۶ ۲۳ فروردين ۱۳۹۶
بنام خدا اینجانب محسن بسطامی از شاهرود دارای مدرک فوق دیپلم گاوشیری ومامور تلقیح مصنوعی می باشم علاقه زیادی به گاوداری دارم میخوام برای خودم کارکنم اصولی ولیکن سالهای اخیردرخواست تسهیلات ازجهاد کشاورزی داشتم ولی بهم جواب ندادن تاسمنان رفتم ونامه ریس جمهوری هم فرستادم ولی فایده ای نداشت چرا به امسالی مثل من تسهیلات نمیدن که کارشناس یاکاردان ایده های خودش را بکار بزند و موفق شود مگه همه ما پیشرفت نمیخواهیم تابه خارج ازکشور وابسته نشیم لطفا به ما جوانها کمک کنید