رخشانی گفت: اگر توقع داشته باشیم که پزشک خانواده بتواند سریعا جلوی زیر میزی ها را بگیرد در واقع تصور غلطی را در ذهن مردم ایجاد کرده ایم.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ فاطمه رخشانی، معاون بهداشتی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی امروز صبح در مراسم افتتاحیه اجلاس معاونین بهداشتی دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور گفت: بر خلاف آنچه که کشورهای غربی فکر می کنند تحریم ها کار آنها نیست بلکه کار خداست.

وی افزود: در این مدتی که در وزارت خانه بودم مشاهده کردم که این تحریم ها به رویکرد های  ما در وزارت خانه تاثیر گذاشته است و به تبع آن نشان داد تاکنون راه اشتباهی در پیش گرفته بودیم.

رخشانی با بیان اینکه وزارت بهداشت تنها در 10 سال اول بعد از پیروزی انقلاب راه سلامت را به درستی طی کرد و گفت: در واقع زمانی که وزارت خانه طب عمومی را نادیده گرفت و به تخصص گرایی نظر بیشتری پیدا کرد طب سنتی و عمومی بی فایده تلقی شدند و از این رو اقبال مردم نسبت به این دو طب کاهش یافت.

وی با اشاره به اینکه باید به مردم و مسئولین یاد دهیم که مدافع درمان باشند نه بهداشت اظهار کرد: ما باید با مردم شفاف صحبت کنیم واقعیت این است که ما هر بار با افتتاح یک بیمارستان مرکز درمان و تهیه تجهیزات پزشکی نشان می دهیم که مردم روز به روز  از خدمات اولیه سلامت به دور هستند به عنوان مثال اگر پزشکی درمان گرانی را تجویز کند مردم از آن استقبال می کنند.

پزشک خانواده  به طور قطع نمی تواند زیر میزی ها را جمع کند
رخشانی با بیان این مطلب عنوان کرد: اگر قرار است راه صحیح را برویم نباید همه موارد را با هم ارجاع دهیم از این رو پزشک خانواده هرگز نمی تواند آنقدر با سرعت حرکت کند که مساله زیر میزی گرفتن ها پایان یابد.

وی همچنین اظهار داشت: برای بحث حماسه سیاسی و اقتصادی می توانیم با رویکرد صحیح وزارت خانه به حماسه سیاسی دست یافته و همچنین با ارائه خدمات ارزان تر مطلوب تر و موثر تر حماسه اقتصادی را در مساله بهداشت و درمان رقم زنیم.

رخشانی با بیان اینکه پزشک خانواده در  هیچ نقطه از کشور رها نشده است گفت: تمام دانشگاه های سراسر کشور موظف هستند زیر ساخت های لازم را جهت اجرای طرح پزشک خانواده ایجاد کنند.

وی تصریح کرد: ما سنگ بزرگی را مقابل پزشک خانواده قرار داده ایم و این تصور ذهنی را ایجاد کرده ایم که باید پزشک خانواده  درصد بالایي از مردم را تحت پوشش خود قرار دهد که در واقع این امر غیر ممکن است

رخشانی تنه اصلی پزشک خانواده را طب سنتی دانست و گفت: ما این تنه را از لحاظ حقوقی خدمات رسانی و سایر موارد از بین برده ایم.

وی عنوان کرد: در کشور به ازای هر 900 نفر یک پزشک عمومی فارغ التحصیل وجود دارد که استاندارد جهانی همین موضوع هزار نفر به یک است اما متاسفانه ما در پزشک خانواده پزشک عمومی نداریم.

ترویج سبك زندگی سالم الويت اصلي وزارت بهداشت است

رخشانی با بیان اینکه تفاوت پزشک خانواده و پزشک عمومی تنها در این است که پزشک فقط طبابت می کند ولی پزشک خانواده در کنار طبابت مراقبت های  اولیه را برای تمام خانواده انجام می  دهد گفت: پذیرش دستیار برای پزشک خانواده از ضروریات نیست ولی پزشکان خانواده ای که آگاه هستند حتما باید یک دستیار خانم در کنار خود داشته باشند.

وی عنوان کرد: در بحث بیماری های غیر واگیر هزینه های درمان آنقدر افزایش می یابد که جبران آن امکان پذیر نیست لذا باید فکری برای جلوگیری از این بیماری ها کرد که تنها راه آن ترویج سبک زندگی سالم است.

وی افزود: از 76 میلیون نفر جمعیت ایران سالانه 6 میلیون نفر جهت بستری به بیمارستان مراجعه می کنند پس در این میان باید به فکر ترویج سبک زندگی سالم  به 70 میلیون مابقی باشیم.

رخشانی همچنین عنوان کرد: ما باید در ارائه خدمات یک باز نگری کلی داشته باشیم.

وی افزود: این مساله نزدیک به 30 سال است در تمام دنیا اجرایی می شود اما در ایران جدی گرفته نشده است.

وی به مساله توانمند سازی مردم  اشاره و تصریح کرد: هر جا که مردم شریک باشند و سهم خود را ایفا کنند در واقع موفقیت کاملی به دست می آید.

تعامل  با سایر سازمانها مساله اساسی جهت پیش برد سلامت مردم

رخشانی گفت: ما هر روز باید بنگریم که در طول روز با چند سازمان جهت پیش برد سلامت مردم وارد مذاکره شده ایم.

وی همچنین با بیان اینکه سیاست های جمعیتی از انتظارات مقام معظم رهبری از ما می باشد گفت: این موضوع  ما  را در راستای این مساله قرار می دهد که چه اقداماتی  برای خدمت رسانی به مردم انجام داده ایم.

رخشانی در پایان با بیان اینکه تمام اقداماتی که جامعه سلامت کشور انجام می دهد در راستای ارائه خدمات اولیه سلامت که ارزان و ضامن حفظ سلامت مردم نیست گفت: اگر ما از ولخرجی ها و اسراف ها خودداری کنیم و به جای برگزاری سمینار و همایش های غیر ضروری مباحث آن را به صورت مجازی در اختیار دیگران قرار دهیم در واقع می توانیم بیشتر مشکلات مالی را برطرف سازیم.

به گفته رخشان: شبکه شمس هم اکنون تنها 7 هزار  نقطه از اینترانت سلامت را  که فقط 30 درصد کلی آن است را تکمیل نموده است که این رقم باید به 25 هزار نقطه ارتقاء یابد./ح

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار