کارشناس معاونت غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی نیشابور گفت: تنظیم مکانیسم انتقال ید دقیق و خودکنترلی است و این امر امکان تطابق با مقادیر متفاوت ید رژیم غذایی را فراهم می‌کند و کاهش ید رژیم غذایی سبب افزایش جذب آن می‌شود.


آزیتا وکیلی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران افزود: ید یکی از عناصر شیمیایی موجود در طبیعت و جزء هالوژن‌ها است که دارای 30 ایزوتوپ که تنها یکی از آنها پایدار و نسبتا واکنش‌ناپذیر است.

وی افزود : استفاده از سایر ایزوتوپ‌ها به‌صورت ترکیبات نمکی امکان‌پذیر است اما به علت ناپایداری و فرار بودن در فرآورده‌هایی مانند نمک توصیه می‌شود که در بسته‌بندی مناسب و غیر قابل نفوذ نسبت به نور آفتاب و رطوبت نگهداری شود.

کارشناس معاونت غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی نیشابور عنوان کرد: جذب ید نخستین مرحله اساسی در سنتز هورمون تیروئید است و یدی که از راه غذا وارد بدن می‌شود به پروتئین‌های سرم و به‌ویژه آلبومین متصل می‌شود و مازادی که به پروتئین‌ها متصل نشده باشد از طریق ادرار دفع می‌شود.

وکیلی ادامه داد: در تصفیه نمک فقط مواد زاید گل و لای، گچ، آهک و فلزات سنگین شامل سرب، آرسنیک و ... که برای سلامتی مضر هستند، حذف می‌شود در صورتی که در نمک دریا میزان ناخالصی‌های یاد شده بسیار بالا است و عوارض جبران‌ناپذیری برای سلامت انسان در درازمدت به‌دنبال دارد.

وی خاطرنشان کرد: ادعا می‌شود نمک دریا علاوه بر ید حاوی سایر ریز مغذی‌ها هم هست اما با عمل تصفیه از بین می‌روند در حالی که نمک تصفیه شده یددار دارای مقادیری کلسیم و منیزیم نیز است که مطابق با استاندارد مربوطه معین شده است.

این کارشناس غذا گفت: با این وجود با توجه به دریافت کلسیم و منیزیم از سایر مواد غذایی، چنانچه میزان بیشتری از این راه دریافت شود در جذب سایر عناصر مانند آهن اختلال ایجاد می‌کند.

وکیلی اظهار داشت: می‌گویند مصرف نمک دریا عوارض مصرف نمک یددار تصفیه شده بر فشار خون و بیماری‌های قلبی و عروقی را ندارد در حالی که منبع استخراج نمک از هر مکانی که باشد نکته قابل توجه آن محدوده توصیه شده است.

وی ادامه داد: مقدار مصرف نمک در زنان باردار، بیماران دارای فشار خون بالا و بیماران قلبی و عروقی باید تحت کنترل باشد.

کارشناس معاونت غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی نیشابور افزود: اثرات جانبی نمک صرف نظر از دریایی یا معدنی بودن در سلامتی یکسان است.

وکیلی یادآور شد: نمک‌های تصفیه یددار با وجود ادعای موجود اثر سوئی بر روی کیفیت غذا ندارد و استفاده از آن در مراحل پایانی پخت غذا فقط برای باقی‌ماندن بیشتر میزان ید توصیه می‌شود./س

 

برچسب ها: کاهش ، ید ، رژیم ، غذایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.