دبیر انجمن مهندسین پلیمر و پتروشیمی ایران گفت: انجمن پليمر و پتروشيمي با هرگونه افزايش قيمت خوراك گازي مخالف است اگر مي خواهيم توسعه صنايع پايين دستي را داشته باشيم بايد جذابيت در بخش خوراك ايجاد كنيم.

منصور معظمی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، درحاشيه  سومین گردهمایی پلیمر و شیمی با بیان این مطلب گفت: اقداماتی که در صنعت پلیمر کشور صورت گرفته مهمترین آن طراحی واحدها به یک مجموعه نسبی بود که برای اجرای پروژه ها سازمان فنی و حرفهای برای تریبت جوشکار وارد عمل شد. 
وی تصریح کرد: با این اقدامات خط لوله اتیلن شکل گرفت تاجایی که توانستیم صاحب ده نوع محصول اصلی در پلیمر باشیم.
دبیر انجمن مهندسین پلیمر و پتروشیمی ایران، خاطرنشان كرد: ارائه خدمات نرم افزاري و كارشناسي جزاولويت اساسي اين شركت است تا بتواند با توانمنديهاي جديد به توسعه اين صنعت كمك كند.
وي اضافه كرد: اگر نيروي انساني و توانمندي داخلي باور كنيم مي توانيم تحريم ها را پشت سربگذاريم.  
معظمی ظرفیت تولید پتروشیمی در حال حاضر 55.5 میلیون تن است که این محصول در 42 مجتمع تولید می شود که از این تعداد 17 مجتمع در ماهشهر،11 تا در عسلویه و 14 تا در سایر مراکز کشور فعال است.
وی تاکید کرد: در سال گذشته 76 درصد ظرفیت اسمی طبق برنامه تولید شده و 26 درصد آن خالی است برای ایجاد یک میلیون تن ظرفیت حدود 14 تا 15 میلیارد دلار هزینه نیاز است.
معظمی اضافه کرد: با این حال 36 درصد برمی گردد به کمبود خوراک، 24.3 درصد موجودی تولیدع 20 درصد اشکالات فنی و 16 درصد اشکالات فرایندی است.  
وی با یادآوری اینکه در شرایط فعلی میزان تخصیص و قیمت خوراک صنایع پتروشیمی منطقی نیست، تصریح کرد: در حالی ایران قصد افزایش خوراک صنایع پتروشیمی را دارد که عربستان سعودی ارائه تخفیف 30 درصدی برای فروش خوراک به صنایع پتروشیمی را در دستور کار قرار داده است.
معظمي يادآور شد: با هرگونه افزايش قيمت خوراك گازي مخالف هستم اگر مي خواهيم توسعه صنايع پايين دستي را داشته باشيم بايد جذابيت در بخش خوراك ايجاد كنيم.
دبیر انجمن مهندسین پلیمر و پتروشیمی ایران،  باتاکید براینکه هم اکنون تعریف دقیق از قیمت خوراک و فرمول آن به ویژه قیمت فوب خلیج فارس انجام نشده است، بیان کرد: بسیاری از مجتمع های پتروشیمی در مرکز ایران باید قیمت بین المللی خوراک در منطقه خلیج فارس را بپردازند که اجرای این سیاست به صلاح و مصلحت صنعت پتروشیمی کشور نیست.  
وي با یادآوری اینکه با شرایط فعلی قیمت خوراک امکان رقابت با رقبای منطقه ای به ویژه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در صنعت پتروشیمی وجود ندارد، تبیین کرد: علاوه بر قیمت غیر منطقی خوراک، صدور متعدد مجوز های ساخت مجتمع های پتروشیمی هم به یکی از مشکلات پیش رو توسعه صنعت پتروشیمی تبدیل شده است.
دبیر انجمن مهندسین پلیمر و پتروشیمی ایران، از نحوه خصوصی سازی به عنوان یکی دیگر از چالش های پیش روی توسعه صنعت پتروشیمی یاد کرد و گفت: هم اکنون تنها 5 درصد نفت و گاز کشور به عنوان خوراک به صنایع پتروشیمی تحویل می شود و این در حالی است که صنعت پتروشیمی تامین کننده 40 درصد درآمدهای غیر نفتی ایران بوده است.
وي خاطرنشان کرد: تفاوت نگاه به نقش صنعت پتروشیمی در توسعه اقتصادی کشور نسبت به صنعت نفت و گاز از عمده مشکلات دیگر است که باید توجه شود چرا که با تغییر نگاه به این صنعت می توان درآمدزایی بیشتری را نصیب اقتصاد کشور کرد.
معظمي با بیان اینکه باید تا پایان برنامه پنجم توسعه ظرفیت تولید پتروشیمی کشور به 75 میلیون تن و درآمدهای حاصل از صادرات پتروشیمی به 20 میلیارد دلار افزایش یابد گفت: ایران باید با تولید سالانه 12 میلیون تن اتیلن، 10 میلیون تن پلیمر، 8.5 میلیون تن کود اوره، 7.5 میلیون تن متانول و 4 میلیون تن انواع آروماتیک ها به بزرگترین تولید کننده پتروشیمی در منطقه خاورمیانه تبدیل شود.
دبیر انجمن مهندسین پلیمر و پتروشیمی ایران اظهار داشت: ناکارآمدی خود را به اسم نگذاریم در صنعت پتروشیمی تنها 3 درصداین کاهش تولید ناشی از کمبود مواد شیمیایی و قطعات تولیدی است.
وی تاکید کرد: تحریم ها نقش آنچنانی نداشته و این یک موضوع سیاسی است باید بجای دور زدن تحریم و افزایش هزینه ها دنبال راه حل منطقی باشیم. 
معظمی اظهار داشت: صنعت پلیمری بصورت اقتصادی و طبق قانون استاندارد در کشور شکل گرفت در سالهای اخیر نقش دولت در حوزه این صنعت کم رنگ شده است بایستی به این بخش برگردانده شود چرا که بدون توجه به مالکیت دولتی نمی توان این صنعت را جلو برد.
دبیر انجمن مهندسین پلیمر و پتروشیمی ایران، با اشاره به اینکه صنعت پتروشیمی و پلیمر نیازمند قانونگذاری است افزود: امروز واحدهای این صنعت با مشکل نقدینگی مواجه هستند باید توجه اساسی شود.
وی یادآور شد: در دوران تحریم با مقرات قانونی ما دوران با آرامش کار می کردیم دوره زمان آرامش است نه دوره دورزدن تحریم، ما بدترین شرایط را پشت سر گذاشتیم نتیجه اش پایدار این صنعت است./س
برچسب ها: قیمت ، خوراک ، پتروشیمی ، منطقی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار