اسقف اعظم تهران و شمال کشور گفت:اگر ترکيه حقوق ارامنه را به رسمیت بشناسد می‌تواند وجهه مطلوبی در دنیا پیدا کند.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران نشست خبري سبوه سرکيسيان اسقف اعظم ارامنه تهران و شمال کشور به مناسبت سالگرد نسل کشي ارامنه در 24 آوريل، روز گذشته در کليساي سرکيس مقدس برگزار شد.

اسقف اعظم ارامنه در ابتداي نشست خبري با بيان اينکه ملت ارامنه در سرزمين آبا و اجدادي خود به صورت مسالمت‌آميز زندگي مي‌کرد اما به فجيع‌ترين شکل ممکن قتل عام شدند گفت: ملت ما قرباني اولين نسل‌کشي قرن بيستم است و در اين زمينه در تمام آسيب‌هاي منطقه اسناد مستند و مستدل وجود دارد چراکه اين امر واقعيتي غير قابل انکار است بنابراين دولت ترکيه اگر امروز اين قتل عام را نپذيرد فردا بايد آن را بپذيرد.

وي تصريح کرد: بر اساس انجيل مقدس هيچ‌گاه چيزي پنهان نخواهد ماند و همه چيز آشکار مي‌شود و ما با برگزاري مراسم بزرگداشت به دنبال آن هستيم که دنيا به اين مسئله نسل‌کشي واقف شود و عدالت را برپا کند چراکه عدالت و صلح براي ادامه زندگي بشر لازم است.

اسقف اعظم ارامنه با بيان اينکه تاريخ نسل‌کشي ارمنيان براي کل بشر است اظهار داشت: اگر نسل‌کشي ارمنيان در زمان خود محکوم مي‌شد هيتلر هيچگاه اجازه نداشت بگويد چه کسي نسل‌کشي ارامنه را به خاطر دارد.

وي ادامه داد: ديگر ويژگي بزرگداشت ياد و خاطر کشته شدگان ارمني احقاق حقوق ارامنه است اما منظور ما از بين رفتن ملت ديگر نيست و بايد به اين نکته اشاره کند که ما حقوق خود را مي‌خواهيم نه تخريب ملت ديگري را چراکه معتقديم در بين ملت‌ها دوستي و دشمني به صورت هميشگي پايدار نيست.

اسقف اعظم ارامنه تهران و شمال کشور تاکيد کرد: ما از دنيا مي‌خواهيم نه فقط به خاطر ملت ارمني بلکه براي بشريت اين واقعه را به رسميت بشناسد.

وي با اشاره به سفر اوباما به رژيم صهيونيستي اظهار داشت: اوباما در سفر خود به رژيم صهيونيستي از نتانياهو مي‌خواهد به خاطر کشته شدن 8 نفر از اتباع ترک توسط رژيم اشغالگر قدس از کشور ترکيه عذر خواهي کند اما اوباما جرات اين را ندارد به خاطر نسل‌کشي ارامنه چنين خواسته‌اي را از دولت ترکيه داشته باشد که اين امر گواه سياست متناقض اين کشور است چراکه از يک طرف فرياد عدالت خواهي سر مي‌دهند و از طرف ديگر بي‌عدالتي مي‌کنند.

وي اظهار داشت: در کشور آفريقايي مالي، آمريکا و اروپا براي مبارزه با تروريسم به آنجا نيروي نظامي مي‌فرستند اما براي کشور صلح دوست سوريه تروريسم مي‌فرستند که اين امر براي برهم زدن صلح در آن کشور انجام مي‌شود.

اسقف اعظم ارامنه با بيان اينکه مبارزه ارامنه عليه بي عدالتي‌هاي ترکيه به عنوان ملتي کوچک اصلا کار آساني نيست بيان داشت: رسالت ما اين است که در اين راه مبارزه کنيم و در کشورهايي که ما را مي‌فهمند تکيه کنيم.

وي در ادامه اظهار داشت: بنده با خيالي کاملا راحت مي‌گويم ايران کشور صلح دوستي است که دستمان را براي همکاري با آن دراز مي‌کنيم و ايران کشوري است که در راه عدالت منطقه‌اي گام بر مي‌دارد.

پس از اتمام سخنراني سبوه سرکيسيان اسقف اعظم ارامنه، وی به سوالات خبرنگاران پاسخ داد و در پاسخ به اين سوال که انکار واقعه نسل کشي چه تبعاتي داشته و اگر ترکيه نسل کشي را بپذيرد روابط ارمنستان با ترکيه چگونه مي شود گفت: انکار حقايق در رابطه با کسي که اين بلا را به وجود آورده باعث زجر طرف مقابل خواهد شد اگر ترکيه درک کند که اجدادشان اشتباه کردهاند باعث بزرگي ملت ترکيه مي شود چراکه انکار واقعيت آنها را به جايي نمي رساند.

وي در پاسخ به اين سوال که به غير از به رسميت شناخته شدن نسل کشي ارامنه توسط دولت ترکيه مطالبات مشخص شما از دولت اين کشور چيست اظهار داشت: اين مطالبات در وهله ي اول فقط معطوف به نسل کشي نبوده چراکه اين قتل عام باعث شده ملت ارمني هزار ميلياردها ثروت خود را از دست دهد و با اين نسل کشي ارمنيان سرزمين هاي اجدادي خود را از دست داده اند.

وي با بيان اينکه والدينش از کشته شدگان همان اتفاق هستند تصريح کرد: هم اکنون ارمنستان غربي در اشغال ترکيه است.

اسقف اعظم ارامنه در پاسخ به اين سوال که ارمنستان غربي هم اکنون جز خاک ترکيه به حساب مي آيد آيا بايد به ارمنستان فعلي ملحق شود بيان داشت: اين امر پيوستگي بوده و نه القا چراکه آن خاک ارمنستان است.

وي در پاسخ به اين سوال که آيا براي اثبات نسل کشي ارامنه، از طريق سازمان هاي بين‌المللي چه اقداماتي را انجام داده اند افزود: ملت ما تلاش وسيعي در آمريکا آسيا و اروپا انجام مي دهد چراکه اسناد تاريخي و معتبري در اين زمينه وجود دارد که نشان مي دهد ترکيه سرزمين هاي ما را اشغال کرده است.

وي ادامه داد: ما براي اثبات اين واقعه مبارزه سختي را در پيش رو داريم چراکه ملت ما کوچک بوده و به رسانه‌ها و منابع مالي بزرگي احتياج داريم اما نبرد ما نبرد حق و باطل بوده و خداوند متعال ما را در اين زمينه ياري مي‌کند تا به حقوق حقه خود برسیم.

وي در پاسخ به اين سوال که چند درصد احتمال استرداد سرزمين هاي اشغالي ارمنستان از سوي ترکيه وجود دارد اظهار داشت: در دنيا مسئله نشدني وجود ندارد و جهان پيوسته در حال تغییر و تحول است و اگر ترکيه حقوق ارامنه را بشناسد باعث مي‌شود که داراي وجهه مطلوبي در جهان شود.

اسقف اعظم ارامنه تهران و شمال کشور در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران مبني بر اينکه آيا جمهوري اسلامي ايران نسل‌کشي ارامنه را به رسميت شناخته يا خير خاطر نشان کرد: ايران از لحاظ حقوقي نسل‌کشي ارامنه را به رسميت نشناخته اما جمهوري اسلامي ايران بارها به صورت غير مستقيم نسل کشي ارامنه را به رسميت شناخته است.

انتهای پیام/
برچسب ها: نشست ، خبری ، اسقف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار