رئیس رسانه ملی گفت: چون صدا و سیما باید همه اقشار را راضی کند باید به گونه‌ای حرکت کند که بتواند به همه نقاط فکری اقشار کشور نزدیک شود؛ این مسیری است که صدا و سیما آن‌را طی می‌کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران، "عزت‌الله ضرغامی" رئیس رسانه ملی در نشست نقد سیاست‌های سازمان صدا و سیما که با حضور دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به اینکه جنگ سخت در حوزه نرم رسانه‌ها از اهمیت قابل توجهی برخوردار است، گفت: شاهد هستیم که در طول یک سال گذشته ۱۷ بار پخش شبکه‌های بین‌المللی ما همچون هیسپان تی وی، العالم، پرس تی وی و آی فیلم قطع شده است.
 
وی افزود: کشور آمریکا و شخص اوباما به دلیل موفقیتی که این شبکه‌ها در عرصه بین‌المللی داشته است دستور دادند که پخش این شبکه‌ها قطع شوند.
 
ضرغامی با تشکر از برگزاری چنین نشستی از سوی دانشکده علوم اجتماعی اظهار داشت: این نشست برای من بسیار باصفا و یک جلسه زنده و پویا بود، لذا شایسته است که از دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در راستای برگزاری چنین نشستی تقدیر و تشکر کنم.
 
 
رئیس سازمان رسانه ملی تصریح کرد: برخی از دانشجویان در این نشست از بنده سؤال کردند که نمره شما در طول ۱۰ سال ریاست بر رسانه ملی چند است؛ باید این موضوع را بیان کنم که صدا و سیما به عنوان یک رسانه ملی برای همه اقشار کشور است، لذا طرح این موضوع که نمره و کارنامه کاری این رسانه چند است درست نبوده و باید از جنبه بحث‌های نظری و تئوریک به این موضوع دقت کرد.
 
وی درباره سؤال برخی از دانشجویان مبنی بر پرمخاطب بودن سریال‌های تکراری اظهار داشت: این موضوع قابل تعجب نیست، زیرا ما شاهد هستیم که بعضی وقت‌ها یک فیلم اگر برای بار اول پخش می‌شود مخاطب توجهی به آن ندارد، ولی در بار دوم با توجه بیشتری آن را تماشا می‌کنند، لذا این موضوع سبب می‌شود سریال‌های تکراری مخاطب بیشتری داشته باشد.
 
 
ضرغامی با اشاره به اینکه رسانه ملی متعلق به همه اقشار موجود در کشور است، تصریح کرد: صدا و سیما باید به تک‌تک قشرهای مختلف جامعه درباره برنامه‌هایی که در تلویزیون پخش می‌شود پاسخ دهد، چنان‌که بنده در آخرین اجلاس مجلس خبرگان در جمع علمای برجسته کشورمان تمام برنامه‌های سازمان صدا و سیما را به صورت شفاف با رعایت شاخص‌ها بیان کردم.
 
رئیس رسانه ملی گفت: متأسفانه یکی از مشکلاتی که در میان مخاطبان ما وجود دارد این است که آن‌ها پای برنامه‌های مورد پسند خود ننشسته و به برنامه‌هایی که مورد نظر و علاقه آن‌ها نبودند دقت می‌کنند که بعدها سبب می‌شود که انتقادها نسبت به برخی از برنامه‌ها ایجاد شود.
 
وی افزود: چون صدا و سیما باید همه اقشار را راضی کند باید به گونه‌ای حرکت کند تا بتواند به همه نقاط فکری اقشار کشور نزدیک شود؛ این مسیری است که صدا و سیما آن‌را طی می‌کند.
 
ضرغامی با بیان اینکه ما در نقطه‌ای مسیر خود را قرار می‌دهیم که رضایت مخاطبمان خود را جذب کنیم، اظهار داشت: صدا و سیما در صدد است تا برنامه‌هایی را که پخش می‌کند طبق مطالبه عموم مردم باشد.
 
رئیس رسانه ملی با بیان اینکه پخش برخی از برنامه‌ها، سخنرانی‌ها و نشست‌ها به مصلحت جامعه نیست، خاطرنشان کرد: ما در بحث مسائل دینی، بسیاری از مداحی‌ها و مباحث مطرح شده در بحث شیعه و سنی را کنار می‌گذاریم و در صدد هستیم تا با ایجاد یک رویه سالم در رسانه ملی عمل کنیم.
 
 
وی با اشاره به اینکه سانسور در دنیای غرب بیشتر از جمهوری اسلامی ایران رخ می‌دهد، افزود: اگر می‌بینید که درگیری‌های میان رؤسای قوا از رسانه ملی پخش نمی‌شود به این دلیل است که ما باید به گونه‌ای حرکت کنیم که فضای کشور از هرگونه تشنج به دور بوده و آرامش بر آن حاکم شود.
 
رئیس رسانه ملی در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان درباره وقایع انتخابات سال ۸۸ گفت: رسانه ملی به خاطر جایگاهی که دارد عملاً تریبون نظام است و مسائل نظام را بیان می‌کند، لذا نباید انتظار داشت که خلاف این موضوع در رسانه ملی رخ دهد، موضوعی که نه‌تنها در ایران بلکه در بیشتر کشورهای جهان نیز به این روال است.
 
وی افزود: بر اساس قانون اساسی فعالیت‌های صدا و سیما به عهده رئیس سازمان است، لذا ما تلاش می‌کنیم تا در این مسیر به صورت پویا و شفاف و بر اساس مطالبه مردم گام برداریم.
 
 
ضرغامی با بیان اینکه بسیاری از اصلاح‌طلبان همچون "عبدالله نوری" و "موسوی خوئینی‌ها" در بازنگری قانون و تمرکز بر مدیریت صدا و سیما تاکید داشتند، اظهار داشت: در شرایط فعلی جنگ رسانه‌ای شدیدی بین ایران و استکبار در حال رخ دادن است که در جای خود قابل تأمل است و نشان می‌دهد که کشورمان در شرایط امروز به جایی رسیده است که به عنوان قدرت اول منطقه، تمام نگاه‌ها متوجه آن است، چنان‌که ما شاهد هستیم اوباما سه ماه پیش طی نامه‌ای رسماً اعلام می‌کند که نباید اجازه داد ایران وارد آمریکای جنوبی شود.
 
رئیس رسانه ملی ادامه داد: ما در انتخابات سال ۸۸ شاهد بودیم که 40 میلیون از مردم رأی دادند که اگر وقایع فتنه ۸۸ رخ نمی‌داد به طور حتم افتخار بزرگی برای کشورمان محسوب می‌شد.
 
 
وی اظهار داشت: اگر کسانی که به عنوان کاندیدا در انتخابات ۸۸ حضور داشتند از نظام تمکین و از مقام معظم رهبری تبعیت می‌کردند هیچ‌گاه اتفاقاتی از این دست در کشور رخ نمی‌داد.
 
ضرغامی با اشاره به اینکه ما شاهد بودیم پس از انتخابات ۸۸ مقام معظم رهبری طی حکم حکومتی دستور دادند که صندوق‌های رأی را بازشماری کرده و کسانی که اعتراض داشتند حقشان پایمال نشود، اما این موضوع متأسفانه از سوی دو نامزد رعایت نشده و مشکلات متعددی را به وجود آورد.
 
رئیس رسانه ملی با بیان اینکه فردای انتخابات ۸۸ با موسوی و کروبی دیدار داشتم، گفت: در این دیدار به موسوی و کروبی تأکید کردم که طبق نظر آن‌ها صندوق آراها بازشماری شده و بهتر است به اعتراضات پایان دهند.

وی افزود: ما شاهد بودیم در دوران تصدی موسوی لاری بر وزارت کشور انتخابات به خوبی برگزار شد و صدا و سیما نیز نقش خوبی را ایفا کرد، به طوری که موسوی لاری در حضور مقام معظم رهبری از خدماتی که صدا و سیما در جریان برگزاری انتخابات انجام داد تقدیر و تشکر کرد.
 
ضرغامی با اشاره به دیدار خود با موسوی اظهار داشت: در این دیدار به آقای موسوی تاکید کردم که مردم شما را نمی‌شناسند، چون بعد از 20 سال بر سر کار آمدید، اما در جریان انتخابات جامعه رویکرد خوبی را به شما داشتند و شما توانستید 13 میلیون رأی را به خود اختصاص دهید اگر شما عاقلانه رفتار کنید حتماً در دوره‌های بعد موفق خواهید بود.
 
 
رئیس رسانه ملی افزود: موسوی در دوران قبل از کاندیداتوری تنها نامه‌هایی را خدمت مقام معظم رهبری می‌نوشت و برخی اتفاقاتی که در مقوله اقتصاد در کشور رخ می‌داد را نقد می‌کرد.
 
وی با اشاره به اینکه برخی به ما نقد می‌کردند که چرا شما ساعت 2 صبح نتایج انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کردید، اظهار داشت: ما در انتخابات سال 88 شاهد بودیم که شبکه بی‌بی‌سی فارسی به صورت شبانه‌روزی مقوله پخش تلویزیونی انتخابات ریاست جمهوری ایران را در پیش گرفته بود، لذا در راستای مقابله با جنگ رسانه‌ای نتایج انتخابات را در ساعت 2 صبح اعلام کردیم.
 
ضرغامی با بیان اینکه صدا و سیما با سایت‌های خبری تفاوت دارد، افزود: ما نمی‌توانیم به مانند رسانه‌های دیگر به اخبارمان اصلاحیه بزنیم، زیرا این موضوع سبب می‌شود که مردم اعتمادشان به ما سلب شود.
 
 
ضرغامی با بیان اینکه من همواره با مسئولان بلندپایه در راستای اطلاع رسانی سریع به مردم اختلاف دارم، افزود: ما نمی‌توانیم هر لحظه خبرهایی را که پایه و اساس ندارد منتشر کنیم.
 
وی درباره دیدار خود با موسوی گفت: در این دیدار موسوی از بنده مطالبه کرد و من در این دیدار به موسوی گفتم که مناظره‌ای را میان شما و نماینده مقابل برگزار کنم، اما موسوی تاکید کرد که من می‌خواهم در قالب بیانیه‌ای و به طور یک‌نفره با مردم صحبت کنم که این موضوع از نظر بنده امکان‌پذیر نبود.
 
 
رئیس رسانه ملی با اشاره به اینکه مطالبات موسوی به حق در راستای حضور یک نفره در رسانه ملی امکان‌پذیر نبود، اظهار داشت: در انتخابات سال 76 ما شاهد بودیم که ناطق به‌طور رسمی به خاتمی به دلیل پیروزی در انتخابات تبریک گفت، موضوعی که در انتخابات سال 88 نیز می‌توانست اتفاق بیافتد.
 
ضرغامی با اشاره به اینکه بنده با کروبی رابطه دوستانه‌ای داشتم، ادامه داد: باید به حق گفت که کروبی در مجلس ششم نسبت به رسانه ملی و سازمان صدا و سیما اقداماتی انجام داد که در مجلس هفتم و هشتم هیچگاه صورت نگرفت، لذا این رفتار کروبی را علی‌رغم تنگ‌نظری‌هایی که در مجلس ششم وجود داشت باید ستایش کرد.
 
وی تصریح کرد: نظراتی که درباره عدم حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات مطرح می‌شود صحت ندارد و بر این باوریم که کسانی که به قانون اساسی اعتقاد دارند می‌توانند در صحنه حضور پیدا کنند.
 
رئیس رسانه ملی اظهار داشت: به‌طور حتم اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده حضور خواهند داشت و مقام معظم رهبری هیچ‌گاه نگفتند اصلاح‌طلبان در انتخابات حضور نخواهند داشت.

ضرغامی خاطرنشان کرد: ما بین کسانی که به قانون اساسی پایبند هستند و کسانی که رأی ملت را قبول دارند با کسانی که قانون اساسی را قبول ندارند تفاوت واضح و شفافی وجود دارد که باید به این موضوع توجه شود.
 
 
وی افزود: طبق نظرسنجی‌های انجام شده، 82 درصد از مردم کشورمان اخبار خود را از رسانه ملی دریافت می‌کنند.
 
رئیس رسانه ملی گفت: بر اساس نظرسنجی‌های صورت گرفته از سوی مؤسسه گالوپ که در سال 1935 در آمریکا تشکیل شده است مردم ایران بیش از 80 درصد اخبار و اطلاعات خود را از رسانه ملی دریافت می‌کنند.
 
ضرغامی با بیان اینکه تصور ریزش مخاطب رسانه ملی اشتباه است، بیان کرد: بحث پارازیت به صدا و سیما ربطی ندارد، اما ما طی جلسه‌ای که با کارشناسان وزارت بهداشت برگزار کردیم درباره تمام سیگنال‌ها چه دریافتی و چه ارسالی به بحث پرداختیم که آن‌ها متفق‌القول گفتند بحث پارازیت مشکلی ندارد.
 
وی اظهار داشت: نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد کسانی که در جمهوری اسلامی ایران از ماهواره استفاده می‌کنند، بین 30 تا 40 درصد هستند که 15 درصد آن‌ها شبکه‌های ایران را از ماهواره تماشا می‌کنند.
 
رئیس رسانه ملی در پاسخ به سؤال دانشجویان مبنی بر اینکه چرا برخی از فیلم‌های سینمایی داخلی در تلویزیونی سانسور می‌شود، اظهار داشت: رسانه ملی به لحاظ پوشش برخی از بازیگران و از نظر اخلاقی نمی‌تواند برخی از فیلم‌های سینمایی داخلی را به نمایش بگذارد.
 
ضرغامی با بیان اینکه تلورانس سینما بازتر از تلویزیون است، تصریح کرد: اگر قرار است فیلمی مانند رسوایی در تلویزیون پخش شود باید بخش‌هایی از آن حذف شود، زیرا مؤلفه‌هایی همچون حجاب در رسانه ملی از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.
 
ضرغامی افزود: رسانه ملی توانسته است به جای پخش فیلم‌های سینمای داخلی با تولید فیلم‌های تلویزیونی از جمله روزهای زندگی و اتوبوس شب که در جشنواره فیلم فجر نیز جوایز خوبی را کسب کرد به موفقیت قابل توجهی دست پیدا کند.
 
رئیس رسانه ملی یادآور شد: ما به‌طور مدون نیازها و مطالبات مردم را ارزیابی می‌کنیم و امیدواریم بتوانیم از پس مسئولیتی که بر دوش ما نهاده شده برآییم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار