"بوچ اوتر" اولين فرمانداري است كه قانون " رهايي از ديده باني ناخواسته"‌را به امضا رساند. قانوني كه دولت و قانون گذاران را از استفاده از هواپيماهاي بدون سرنشين در جمع اوري مدارك و جاسوسي در اموال شخصي افراد منع مي كند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از مركز تحقيقاتي "گلوبال ريسرچ" ؛ مجلس سناي آمريكا قانون مشابهي را به همين نام براي ايالت فلوريدا به تصويب رسانده است كه طبق آن نيروي پليس از استفاده از اين هواپيما ها در شرايط عادي منع شده است. اگرچه در صورت وجود هر گونه تهديد تروريستي مي توان از آنها استفاده كرد.ايالت "ماساچوست" و "رود ايلند" نيز در فكر تصويب قانوني هستند كه طبق آن نيروي پليس را از متهم نمودن هر كس و هر چيزي منع ميكند.

با توجه به آمار "اتحاديه آزادي هاي شهروندي آمريكا" دست كم 35 ايالت لايحه "ممنوعيت پروازپهپاد" را بررسي كرده اند. همين لايحه در 30 ايالت نيز در انتظار بررسي است. در بيشتر لوايح نيازمند وجود "علتي احتمالي" براي استفاده و مسلح نمودن هواپيما هاي بدون سرنشين هستند. 

اين جاسوس هاي پرنده در هر شكل و اندازه اي موجودند. از هواپيماهاي نابودگري كه در پاكستان و ديگر كشورها مورد بهره برداري قرار گرفتند تا پشه هاي كوچكي كه مخفيانه در محلات شهري و منازل استفاده مي شوند. در چند سال آينده نيروي پليس به طور گسترده اي از انها براي جاسوسي و ديده باني استفاده خواهد كرد.

اتحاديه آزادي هاي شهروندي عاجزانه از قانون گزاران خواسته تا پليس پيش از استفاده از هر گونه از اين هواپيماها ضمانت دهد كه آنرا براي اهداف تحقيقاتي مورد بهره برداري قرار خواهد داد. اما مؤسسه "ويرجينيا بيسد رادرفورد" خواسته كه ايالات اجازه استفاده از هر گونه اطلاعات جمع آوري شده توسط اين هواپيما ها را در دادگاه ها ممنوع كند. در ماه ژانويه اين مؤسسه مدل قانوني را به قانون گزاران تمام 50 ايالت آمريكا ارائه داد.

در جلسه مذاكره با موضوع كنترل استفاده از اسلحه در كميته قضايي ايالت "مين" يكي از حاميان استفاده از سلاح برچسبي را به سينه زده بود كه عكس يك هواپيماي بدون سر نشين و اين جمله برآن ديده مي شد "ازدومين اصلاح حقوق نابودي هواپيماهاي بدون سرنشين حمايت كنيد".

اعتراضات از سوي بيش از 15 گروه ضدپهپاد از جمله "كدپينك"، "كهنه سربازان صلح"، "شبكه ضدپهپاد"، و "كميته دوستان آمريكايي" سازمان دهي شده است. آنها مخالف پهپاد هاي داخلي و پهپاد هاي قاتل در خارج از آمريكا هستند. در ماه فوريه "سازمان نيروي هوايي فدرال" ليستي به روز شده از گروه ها سازمان هاي قانون گذاري و دانشگاه ها منتشر كرد كه خواستار استفاده از پهپاد شده اند و مجوز نيز دريافت كرده اند.

اما چرا بر استفاده از پهپاد ها داخلي تاكيد مي شود؟

با توجه به گزارشات مركز "سياست هاي پاسخگو"، سازندگان پهپاد ها اميدوارند تا ورود خود را به بازار ميلياردي سرعت ببخشند. مجلس آمريكا 60 عضو در "كميته پارلماني پهپاد" دارد. در 4 سال گذشته اعضاي ان در حدود 8 ميليون دلار از مشاركت هاي مبارزاتي مربوط با پهپاد كسب كرده اند. اعضاي اين كميته از ايالت هاي كاليفرنيا، تگزاس، ويرجينيا، و نيويورك سهم بزرگي از شركت هاي وابسته به شركت "پهپاد هاي سيستم نقليه بين المللي" برده اند.

مطالعه اخير گروه "تيل گروپ" تخمين زده است كه بودجه حاصل ازتجارت پهپاد ها در دهه آينده از 6.6ميليارد سالانه به 1.4 ميليارد دلار افزايش خواهد يافت.كه در ده سال آينده به بيش از 89 ميليارد دلار خواهد رسيد. در حال حاضر"سازمان هوانوردي آمريكا" مشغول آماده سازي قوانيني براي استفاده داخلي از پهپاد ها است. اما صلاحيت قانوني آن بسيار محدود است و تنها مي تواند حفاظي عمل كرده و به عنوان مثال با فعاليت هاي اطلاعاتي بيطرف و ايجاد پايگاه هاي اطلاعاتي عمومي از عمليات هاي پهپاد ها موافقت كند.

                                           آخرين اخبار جهان را اينجا بخوانيد.  
برچسب ها: سرنشین ، آمریکا ، قانون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار