محقق و عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي مشهد موفق به طراحي و ساخت پلاک فشاري لغزنده دو تکه ارتوپدي شد

 

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران مشهد، ساخت پلاک فشاري لغزنده دو تکه ارتوپدي (ODSCP)به همت دکتر امير رضا کچويي استاديار گروه ارتوپدي دانشگاه علوم پزشکي مشهد طراحي و ساخته شده است و به شماره ثبت 68572 در اداره اختراعات به ثبت رسيده است .

همچنين طرح ساخت اين پلاک نيز در همايش اختراعات سال 2011 ژنو موفق به دريافت ديپلم افتخار و مدال طلاي اين همايش شد و در حال حاضر اين اختراع در مرحله ثبت بين المللي است .

کچويي استاديار گروه ارتوپدي دانشگاه علوم پزشکي مشهد در خصوص کاربرد اين پلاک اظهار داشت :‌اين پلاک در بيماراني که دچار انحرافات زانو (ژنو واروم )و يا افراد ميانسالي که مبتلا به آرتروز زانو هستند مورد استفاده قرار مي گيرد .

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي مشهد با اشاره به اينکه براي درمان انحرافات زانو از تکنيک هاي مختلفي استفاده مي شود که هر يک از اين تکنيک ها ممکن است مشکلات ويا عوارضي براي بيمار داشته باشد اظهار داشت:‌استفاده از اين پلاک علاوه بر افزايش سرعت عمل و دقت از شکستگي هاي مازاد در ناحيه زانو جلوگيري مي کند.

کچويي خاطر نشان کرد :با استفاده از اين پلاک ، ميزان باز شدن ناحيه عمل قابل محاسبه بوده و عوارض کمتري را براي بيمار در بردارد .

وي با اشاره به اينکه اين پلاک تا کنون نمونه خارجي نيز نداشته است و در حال حاضر از نمونه هاي خارجي که کاربرد تقريبا مشابه با اين پلاک دارد در برخي از عملها استفاده مي شود اظهار داشت :‌در حال حاضر نتايج تستهاي مکانيکي اين پلاک انجام و مراحل توليد تجاري آن نيز پس از تائيد اداره تجهيزات پزشکي وزارت بهداشت با مشارکت يکي از شرکتهاي توليدي داخلي آغاز شده است .

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي مشهد با اشاره به اينکه هزينه استفاده از اين پلاک 700 هزار تا يک ميليون تومان است که يک دوم نمونه هاي تقريبا مشابه خارجي آن است خاطر نشان کرد :‌تا کنون دو بيمار با استفاده از اين پلاک مورد عمل جراحي قرار گرفته اند که نتايج عمل نيز رضايت بخش بوده است .

کچويي در خصوص ميزان شيوع انحرافات زانو و کاربرد اين پلاک اظهار داشت :‌انحراف زانو يکي از مشکلات شايع در بين جوانان به شمار مي رود و بسياري از بيماران به دليل مشکلات زانو و همچنين زيبايي تمايل به انجام عمل جراحي دارند.

وي خاطر نشان کرد :‌افراد بالاي 50 سال نيز که مبتلا به آرتروزهاي زانو شده اند دسته ديگري از بيماران هستند که اين پلاک در آنها کاربرد دارد .

کچويي توليد تجاري اين پلاک را گامي موثر در راستاي خودکفايي و گسترش خدمات به بيماران عنوان کرد و اظهار داشت: با توجه به نتايج مثبت به عمل آمده ، جراحان ارتوپدي مي توانند از اين پلاک براي درمان بيماران استفاده کنند .

وي خاطر نشان کرد :‌طراحي پلاک براي استفاده در ديگر بخشهاي بدن از برنامه هاي آتي به شمار مي رود/س 

برچسب ها: طراحی ، ساخت ، پلاک ، فشاری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.