با حضور وزیر نیرو، بهره برداری از سد مخزنی جره رامهرمز، پنج شبكه آبیاری و زهكشی و عملیات ساخت بدنه سد بالارود اندیمشك در استان خوزستان آغاز شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان؛ ' مجید نامجو' اظهار داشت: وزارت نیرو سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی را به خوبی آغاز كرده و در تلاش است تا با انجام اقدامات حماسی، از فرصتها استفاده بهینه كند.

وی آغاز عملیات اجرایی سد بختیاری به عنوان بلندترین سد دنیا در سال جدید را از جمله اقدامات حماسی وزارت نیرو دانست و افزود: دریافت مجوز تبدیل نیروگاههای گازی به سیكل تركیبی و افتتاح سد گتوند علیا از جمله فعالیت های حماسی وزارت نیرو در آغاز سال جاری است.

وزیر نیرو با بیان اینكه رهبری و شهدا دو مقوله تمایز بین انقلاب جمهوری اسلامی ایران با انقلاب در دیگر كشورهای دنیاست، تصریح كرد: براساس همین عامل تمایز، كارهای خوبی در كشور در حال انجام است و همه مدیون حضرت امام (ره) و شهدا هستیم.

نامجو تاكید كرد: علیرغم فشارهای دشمنان، مانعی برای پیشرفت ملت ایران وجود ندارد.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان نیز دراین آیین گفت: سد مخزنی جره رامهرمز با حجم مخزن 260 میلیون متر مكعب، 22 هزار و 300 هكتار اراضی مستعد دشت رامهرمز را آبیاری می كند.

'علیرضا رضانیا' اضافه كرد: این سد با هدف كنترل سیلاب های فصلی مخرب رودخانه زرد و ذخیره سازی و تامین آب مورد نیاز كشاورزی احداث شده است.

وی گفت: سد جره در 120 كیلومتری شرق اهواز و 35 كیلومتری شمال شرقی شهرستان رامهرمز قرار دارد.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان افزود: با اتمام عملیات سیستم انحراف سد مخزنی بالارود اندیمشك و گالری كف، عملیات ساخت بدنه این سد آغاز شد.

رضانیا تصریح كرد: سیستم انحراف، یكی از بخش های مهم عملیات اجرایی سد است، كه پس از این مرحله امكان خاكریزی بدنه آن فراهم شده است.

این مقام مسوول بیان داشت : سد بالارود از نوع خاكی با هسته رسی، با 77.5 متر ارتفاع از پی، 10 متر عرض تاج و یك هزار و 60 متر طول تاج توسط سازمان آب و برق خوزستان در حال احداث است.سد بالارود در 27 كیلومتری شمال اندیمشك واقع شده است.

وی همچنین افزود: این پنج طرح آبیاری و زهكشی كه با حضور وزیر نیرو به بهره برداری رسیدند، در مجموع 16 هزار و 870 هكتار اراضی را زیر پوشش دارند.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان اضافه كرد: این طرحها درمجموع با اشتغالزایی بالغ بر 9500 نفر و 685 میلیارد ریال هزینه در سفر هیئت دولت به استان خوزستان به بهره برداری رسیدند.

گفتنی است ، شبكه آبیاری و زهكشی ناحیه عمرانی R2 هندیجان با وسعت 9170 هكتار، واحد عمرانی داریون 3 شوشتر به مساحت 3500 هكتار، شبكه آبیاری و زهكشی ناحیه عمرانی 2 خرمشهر به وسعت 1200 هكتار، ایستگاه پمپاژ جزیره مینو با ظرفیت پنج متر مكعب بر ثانیه و كانال اصلی آن به طول 11 كیلومتر، فاز نخست شبكه آبیاری و زهكشی د‍ژ و قدس در منطقه دشت آزادگان با وسعت 3000 هكتار از پروژه هایی است كه همزمان با سفر هیات دولت به استان خوزستان، با حضور وزیر نیرو به بهره برداری رسید./س


برچسب ها: بهره برداری ، سد ، جره
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.