راه‌آهن کمربندي قم به عنوان يکي از طرح‌هاي مهرماندگار در حوزه حمل و نقل ريلي با حضور رئيس‌جمهور به طور رسمي افتتاح و مورد بهره‌برداري قرار گرفت.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني رياست جمهوري، محمود احمدي‌نژاد که صبح امروز (سه شنبه) به منظور بهره‌برداري از پروژه هاي عمراني و زيربنايي و بازديد از پروژه در حال اجراي منوريل و افتتاح 7 هزار واحد مسکن مهر وارد اين استان شده بود، ابتدا کمربند ريلي استان به طول 60 کيلومتر را به طور رسمي افتتاح کرد.

رئيس‌جمهور پس از توضيحات دست‌اندرکاران اجراي اين پروژه و قرار گرفتن در جريان جزئيات احداث اين خط آهن با بيان اينکه پروژه‌هاي راه‌آهن همواره جزء پروژه‌هاي بزرگ و پرهزينه است، اظهار داشت: البته با توجه به ثمرات اجراي چنين طرح‌هايي، اجراي آن به نفع عمران و سازندگي کشور است.

وي در ادامه با بيان اينکه خدا را شاکرم که بار ديگر توفيق عرض ارادت خدمت حضرت فاطمه معصومه(س) اين بانوي بزرگوار را به بنده عطاء کرد و اين سفر با بهره‌برداري از چند طرح براي خدمت به مردم شجاع، مؤمن و تاريخ‌ساز قم همراه شد، گفت: مردم قم هزاران سال است که همراه ملت ايران و به طور خاص از 1400 سال پيش از حريم نبوت و امامت و ارزش‌هاي الهي با عشق به پيامبر(ص) و آل او صيانت کرده‌اند.

احمدي‌نژاد افزود: امروز قم به شهري بزرگ تبديل گرديده که تحولات و پيشرفت آن براي تبديل‌شدن به شهري که شايسته مردم قم و حرم حضرت فاطمه معصومه(س) باشد به سرعت در حال انجام است.

رئيس‌جمهور تصريح کرد: قبلاً انجام هر يک از پروژه‌هايي که قرار است در قم افتتاح شود جزء آرزوهاي دست‌نيافتني بود اما امروز حجم زيادي از چنين پروژه‌هايي با هم در حال اجراست و با توجه به گرايش روزافزون مردم براي سفر به قم بايد اين شهر به سرعت توسعه يافته و يک محيط الهام‌بخش براي زندگي باشد.

احمدي‌نژاد با اشاره به اينکه عبور خط آهن از داخل شهرها، محيط‌هاي شهري را از هم گسسته مي‌کند، خاطر نشان کرد: به لطف خدا و با همت زحمتکشان و دست‌اندرکاران امروز خط آهن قم از محيط شهري اين منطقه خارج شده و از اين بابت از همه زحمتکشان و دست‌اندرکاران تشکر مي‌کنم.

رئيس‌جمهور از مجريان اين طرح خواست تا با رمز يا مهدي(عج) بهره‌برداري از اين پروژه را رسماً آغاز نمايند.

خروج قطارهاي باري از داخل شهر، کاهش آلودگي‌هاي صوتي و زيست‌محيطي، تسريع در حمل و نقل بار، کاهش سوانح و افزايش ايمني سفر، کاهش ترافيک جاده‌اي، مصرف سوخت و زمان سفر از جمله مزيت‌هاي احداث اين کمربند ريلي در استان قم است.

اين پروژه به طول 60 کيلومتر و عرض کلي 12 متر در طول مسير براي احداث دو خط رفت و برگشت به طور کامل و صد در صد زيرسازي شده و امروز بهره‌برداري از يک خط ريلي آن آغاز و احداث خط دوم آن تا پايان سال اجرا خواهد شد.

براي اجراي اين طرح که 2.5 سال زمان صرف آن شده است؛ حدود 200 ميليارد تومان هزينه گرديده و در طول اين مسير 175 پل و گذرگاه به طول 600 متر و يک تونل به طول 400 متر احداث شده است.

استاندارد اين خط آهن براي قطارهاي مسافربري و باربري با سرعت 160 کيلومتر بر ساعت در نظر گرفته شده است.

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار