کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: اگر چنانچه رئیس‌جمهور پیشین کشورمان به عرصه انتخابات سال 92 ورود پیدا کند قطعا تمام فعالیت‌ها و ستاد انتخاباتی خود را در اختیارش می‌گذارم و به نفع او کنار خواهم کشید.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، محمدرضا عارف نامزد انتخابات يازدهمين دوره رياست جمهوري در اولین جلسه از سلسله نشست‌هاي انتخاباتي در دانشگاه شريف که به همت بسيج دانشجويي اين دانشگاه‌ برگزار شد، اظهار داشت: آرمان‌خواهي ماهيت دانشجويي است، دانشجو مسئولیت‌پذیر است و در کنار علم اندوزي، رسالت پيشگام بودن در مسائل اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جامعه را نيز برعهده دارد.
 
عارف ادامه داد:‌ دانشجو خود را مقابل حوادث جامعه مسئول می‌داند و انتقاد،‌ حضور، مشارکت و تاثیرگذاری که از ویژگی‌های اساسی اوست، از دیرهنگام تا کنون در ذات و روحیه دانشجویان ایرانی بوده است.  
 
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: امروز ترس از تنبیه و توبیخ، دانشجویان را محافظه‌کار کرده و ضرورت دارد که وضعیت چرایی‌های اخیر در جامعه را در یک فضای غیرسیاسی و دوستانه مورد بررسی قرار دهیم.  
 
وی در ارتباط با حضور خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: اگر چنانچه رئیس‌جمهور پیشین کشورمان به عرصه انتخابات سال 92 ورود پیدا کند قطعا تمام فعالیت‌ها و ستاد انتخاباتی خود را در اختیارش می‌گذارم و به نفع او کنار خواهم کشید.

عارف در ادامه با اشاره به نقش جنبش دانشجويي در تاريخ انقلاب اسلامي اشاره و تصريح کرد: دانشجويان در مقابله با ضد انقلاب‌ها و گروهک ها در تسخير لانه جاسوسي، حضور در جبهه‌هاي سازندگي و هشت سال جنگ تحميلي به ايفاي نقش پرداختند.

وي افزود: دانشجويان عنوان فعالان اصلي جنبش 2 خرداد 76 به حساب مي‌آمدند و به عنوان لايه اول فعاليت‌هاي خاتمي تا يک ماه مانده به انتخابات محسوب مي‌شدند.

کانديداي اصلاح طلب در انتخابات رياست جمهوري بيان داشت: جنبش دانشجويي در شرايط کنوني در يک محاق غير منطقي فرو رفته و هم اکنون شاهد رکود فعاليت‌هاي سياسي، فرهنگي و عدم طرح مطالبات سياسي، صنفي از سوي دانشجويان هستيم.

عارف ادامه داد: متأسفانه بي انگيزگي در ميان دانشجويان شکاف بيشتري يافته و نقش اين طيف دانشگاهي در بخشي از موارد بسيار کمرنگ شده است.

وي با اشاره به ماهيت سياسي دانشجو تصريح کرد: نامگذاري امسال با نام حماسه سياسي را با اين مسئله عنوان مي‌کنند که امسال انتخابات رياست جمهوري و شوراها را با صفت سياسي خود پيش رو داريم.

وي افزود: انتخابات مهمترين رويداد کشور است و قصد ندارم حماسه سياسي را محدود به حماسه انتخابات کنم اما امسال بايد اقدام به يک کاري شجاعانه و دليرانه در خلق حماسه اي ديگر در کشور کنيم.

عارف با بيان اينکه حماسه سياسي را در مفهومي عام مرتبط با انتخابات تقديم خواهيم کرد بيان داشت: حماسه حداکثري مردم، حماسه رقابت در مبارزه و رفاقت در اداره کشور، حماسه کانديداها، انتخاب فردي شايسته، حماسه سياسي در دانشگاه از جمله مواردي است که بايد به آنها پرداخته شود.

وي افزود: هم اکنون در شرايطي هستيم که زخم حوادث 88 جامعه را آزار مي‌دهد اما نمي‌توانيم کماکان در گذشته بمانيم و بايد در اين راستا سهم اتفاقات و تقصيرات بروز حوادث 88 را با هدف جلوگيري از آن مشخص نماييم.

عارف با بيان اينکه رئيس جمهور آينده بايد توانايي‌هاي زيادي در اداره امور داشته باشد گفت: انتخاب يک فرد شايسته براي اداره اجرايي کشور با ديدگاه‌هايي فراجناحي و توانايي اداره بهترين‌ها در جامعه از جمله مسايلي است که بايد در وجود شخص رئيس جمهور آينده باشد.

معاون اول دوران اصلاحات به حماسه سياسي در دانشگاه‌ها اشاره و خاطر نشان کرد: احيا و تقويت تشکل‌هاي اصيل و تأثيرگذار دانشجويي از جمله مسايلي است که حتما بايد مورد توجه قرار بگيرد اينکه دانشجوي ما ديگر ستاره دار نشود و دادن ستاره به دانشجو براي دفاع از علم و لياقت‌هاي دانشجويان باشد.

وي افزود: به دليل اختلاف سليقه و نگاه‌هاي جناحي نبايد ديگر دانشجو را به کميته انضباطي احضار کرد و کرسي‌هاي آزادانديشي آنطور که شايسته است در روابط قانوني اجرايي شود.

عارف ادامه داد: حماسه سياسي در دانشگاه پذيرش هر گونه نقد در اين فضا است و نبايد در فضاي دانشگاهي به بهانه انتخابات کلاس‌ها را تعطيل کرد.

در دوران دفاع مقدس شاهد حفظ قداست دانشگاه و برگزاري و تداوم کلاس‌هاي دانشگاهي بوديم چرا که فعال بودن دانشگاه در طول تاريخ انقلاب به تحقق حماسه سياسي کمک کرده و مي‌کند.

وي افزود: مسئولان بايد با تجديد نظر در برخي از رفتارهاي خود شور و نشاط سياسي را در ميان دانشجويان فراهم کنند و اين را بايد به شما بگويم که براي انجام وظايفتان بايد آمادگي پرداخت هزينه‌ها را داشته باشيد.

وي افزود: کسي را بايد به عنوان رئيس جمهور معرفي کنيم که توانايي اجرايي کردن برنامه‌هايش را داشته باشد.

وي در ارتباط با حضور خاتمي در انتخابات رياست جمهوري آتي اظهار داشت: بارها اعلام کرده‌ام که نبايد رؤساي پيشين به انتخابات ورود پيدا کنند اما اگر چنانچه خاتمي تصميم به ورود براي انتخابات را بگيرد طبق قول و قراري که گذاشته‌ايم تمامي امکانات خود را در بست در اختيار وي مي‌گذارم و به نفع وي کنار خواهم رفت.

عارف افزود: در تحليل وقايع پس از انتخابات 88 بايد صادقانه تحليل کرد و سهم جريان پيروز را در بروز چنين اتفاقي کمتر از جريان شکست خورده ندانيم. وقتي که مردم خس و خاشاک مي شوند چه انتظاري مي‌توان از اين مردم داشت و بايد با شيوه‌هاي منطقي مردم را نسبت به نتايج انتخابات قانع مي‌کرد، نمي‌توان با چماق مردم را به اين سمت پيش ببريم.

کانديداي انتخابات رياست جمهوري در ارتباط با برنامه هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران در صورت پيروزي‌اش در انتخابات گفت: بايد با تيمي قوي و کارشناسي براي پيش بردن برنامه‌هاي هسته‌اي از حق قانوني ملت ايران دفاع کنيم و حتي دستاوردهاي خود را در اختيار ديگر کشورها براساس مقررات قرار داد. پروژه هسته‌اي ايران سياسي است و بايد با انجام اقدامات سياسي اين مسئله را به نفع خود پيش ببريم.

وي در ارتباط با ايجاد خفقان سياسي در فضاي دانشگاه و بسته شدن برخي از تشکل‌هاي دانشجويي از جمله انجمن اسلامي گفت: حق هر گروه و تشکلي است که براساس مقررات به فعاليت بپردازد، جلوگيري از فعاليت تشکل‌ها نوعي جفا در حق دانشجو است و حذف رقبا اصلا به صلاحيت تشکل‌هاي دانشجويي نيست، اگر چنانچه تشکلي در شرايط کنوني سوگلي و نورچشمي باشد مطمئنا فردا هم عليه او اقدام مي‌شود.

معاون اول دوران اصلاحات در ارتباط با تکليف زندانيان سياسي 88 در صورت پيروزي اصلاح طلبان در انتخابات رياست جمهوري تصريح کرد: شرط گذاشتن از سوي برخي کانديداها اقدامي غيرمنطقي است اما حل اين مسئله را در نتيجه بعد از برگزاري انتخابات مي‌دانم.

وي در پاسخ به اينکه در صورت پيروزي اصلاح طلبان آيا گزينه‌هايي براي کابينه، دولت دارد گفت: براي هر وزارتخانه مي‌توانم از دهها شخصيت نام ببرم. معتقدم که بايد در چنين شرايطي از بهترين‌ها استفاده کرد.

عارف در پاسخ به اينکه آيا حضور اصلاح طلبان در شرايط کنوني مي‌تواند گره‌اي بگشايد بيان داشت: هم اکنون به عنوان وظيفه در صحنه حضور دارم و اصلاح طلبان در اين شرايط هيچ راهي جز حضور در صحنه را پيش روي خود نديده است که اميدواريم دولت ممانعت کمتري را براي حضور ما در صحنه ايجاد کند.

وي در ادامه افزود: در دوران اصلاحات با فروش هر بشکه نفت کمتر از 10 دلار توانستيم اقدامات شايسته‌اي در اقتصاد کشور انجام دهيم اما اکنون با درآمد 700 ميليارد توماني نفت وضعيت اقتصاد ايران را ببينيم.

عارف در ارتباط با تداوم و يا پايان حصر خانگي موسوي و کروبي تصريح کرد: هر دو اين شخصيت را از بزرگان انقلاب مي‌دانند و تاسف مي‌خورند جامعه اکنون با توجه به شرايط کنوني‌اش نمي‌تواند از آنها استفاده کنند.

وي افزود: با توجه به نامگذاري سياسي از سوي مقام معظم رهبري اطمينان مي‌دهم که بعد از انتخابات با پيگيري‌ لازم اين اين مسئله بعد از انتخابات حل شود.

کانديداي اصلاح‌طلبان در پاسخ به اينکه به چه دليل بايد در انتخابات رياست جمهوري آتي به شما اطمينان داشت بيان کرد: در طول چند سال گذشته مسئوليت‌هاي مختلفي داشتم که توانستم بحران‌هاي مختلفي را به آرامش تبديل کنم.

عارف افزود: در زمان رياستم در دانشگاه تهران مجوز تاسيس جامعه اسلامي دانشجويان را در اختيار عده‌اي از دانشجويان قرار دادم و اين مسئله را حق نمي‌دانستم که فضاي دانشگاه در اختيار انجمن اسلامي باشد.

وي در ارتباط با برنامه‌ عملياتي‌اش در سنگ‌اندازي برخي از مقام‌هاي امنيتي در اجراي برنامه‌هاي رئيس‌جمهور خاطرنشان کرد: زماني که رياست دانشگاه تهران را بر عهده داشتم اجازه هيچ دخالتي را به هيچ نهادي در امور داخلي دانشگاه نمي‌دادم و اگر چنانچه نهادي بي‌مورد در امور من ‌دخالت کند هيچ راهي جز برخورد نخواهد داشت و مسئولان بايد قانون را فصل‌الخطاب خود قرار دهند.

عارف گفت:‌اگر رئيس‌جمهور آينده کشور شوم در صورت دخالت برخي نهادها در امور اجرايي کشور در ابتدا با رفاقت، تفاهم، خواهش، التماس و در نهايت با قاطعيت برخورد خواهم کرد.

معاون اول دوران اصلاحات در ارتباط با بروز تقلب در انتخابات 88 اظهار داشت: ذهنيت شکل‌گيري تقلب در انتخابات مسئله بسيار بدي است هر چند در انتخابات دوره گذشته تخلف‌هاي فراواني شد اما نبايد ذهنيت تقلب را جايگزين تخلف‌هاي انجام شده از سوي برخي از مسئولين کنيم.

عارف در پاسخ به اينکه نقاط قوت دولت کنوني را در چه مي‌دانيد؟‌خاطرنشان کرد: نقاط قوت را از خودشان بپرسيد اما در مسئله اجراي هدفمندي يارانه‌ها اقدام قابل قبولي را توانست انجام دهد هر چند ضعف‌هايي در نحوه اجراي آن وجود داشت.

وي در پاسخ به اينکه تکليف دانشجويان ستاره‌دار در برخي از دانشگاه‌هاي کشور در صورت پيروزي اصلاح‌طلبان در انتخابات رياست جمهوري چه مي‌شود؟ گفت: در مورد دانشجويان فعال سياسي ستاره‌دار بايد بگويم از آنها بايد به خاطر محروميت هاي چند‌ساله‌اشان از تحصيل عذرخواهي کرد و مسئله را به بهترين شکل به نفع آنها حل و فصل کرد.

عارف در ارتباط با مديريت دانشگاه‌ها در شرايط کنوني بيان داشت: متاسفانه مديريت اغلب دانشگاه‌ها به صورت پادگاني است و بارها در اين ارتباط خطاب به رئيس دانشگاه صنعتي شريف گفته‌ام که اگر مي‌خواهيد بعد از رياست در دانشگاه باشيد نگاه‌تان بايد معطوف به داخل دانشگاه باشد نه خارج.

کانديداي احتمالي انتخابات رياست جمهوري در ارتباط با مسئله معيشتي مردم تصريح کرد: مهمترين وظيفه و مسئوليت هر دولتي مسئله معيشتي و اقتصاد مردم است که بايد با افزايش توليد،‌تناسب ميان عرضه و تقاضا، ورود سرمايه‌هاي سرگردان به بخش توليد، ايجاد اشتغال و مسئله معيشتي مردم را حل و فصل کرد.

عارف در ارتباط با نقش اقتصاد مقاومتي در کشور اظهار داشت: اقتصاد مبتني بر رشد و شکوفايي و تسليم نشدن مقابل زور و قلدري‌هاي برخي از کشورها در دنيا است و بايد بگويم براي ادامه رشد و پيشرفت کشور اقتصاد خود را بر همين مبنا پايه‌ريزي مي‌کنيم و تسليم هيچگونه زورگويي نخواهيم شد.

وي در پايان به قائله 18 تير اشاره و خاطرنشان کرد: واقعه 18 تير اعتراض عده‌اي دانشجو به بسته‌ شدن يک روزنامه بود که به خاطر بي‌تدبيري برخي از مسئولان وقت اين مسئله به يک بحران در جامعه تبديل شد که نظام را هم مورد تهديد قرار داد؛ اگر در آن زمان مواضع مختلف را به درستي و صادقانه تحليل مي‌کرديم قطعا جلوي بروز اينگونه مسائل را در آن زمان و در آينده مي‌توانستيم بگيريم در حل اين مسائل تمامي جريانات و افراد در کشور بايد اقدام کنند.

انتهاي پيام/
برچسب ها: عارف ، سلسله ، جلسات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۰ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۲
تاثیری نداره
آخرین اخبار