در تقویم ملی کشورمان روز سوم اردیبهشت به نام روز بزرگداشت شیخ بهایی ثبت شده به طوریکه چهار سال پیش قرار بود این روز به نام روز معمار ثبت شود اما همچنان خبری از ثبت این روز نیست.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران؛"بهاء‌الدین محمدبن‌حسین عاملی‌"  معروف به "شیخ بهایی‌" دانشمند و نظریه‌پرداز شیعه در قرن دهم و یازدهم هجری است که در دانش‌های فلسفه، منطق، ریاضیات و معماری تبحر داشته و در حدود 95 کتاب و رساله از او در سیاست، حدیث، ریاضی، اخلاق، نجوم، عرفان، فقه، منهدسی‌، هنر و فیزیک به جا مانده است.
یونسکو سال 2009 را به پاس خدمات ارزنده این دانشمند به نام "شیخ بهایی و نجوم‌" نامگذاری کرد این در حالی است که تنها نام وی در تقویم کشورمان ثبت شده و در این روز مراسم و بزرگداشتی که نشان‌دهنده معرفی خدمات ارزنده این دانشمند باشد برگزار نمی‌شود و تنها معماران و دانشجویان معماری روز سوم اردیبهشت را به نام روز معمار جشن می‌گیرند.
"سیدعلیرضا‌ قهاری‌" رئیس انجمن مفاخر معماری ایران درباره ثبت این روز در تقویم می‌گوید: در سال 88 وزارت مسکن و شهر‌سازی و انجمن مفاخر معماری ایران پیشنهاد ثبت ملی روز معمار و معماری را بر نام "شیخ بهایی‌" داد که به تایید شورای فرهنگی عمومی رسد و به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شد چهار سال از این موضوع می‌گذرد اما همچنان این روز منتظر تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی در تقویم ملی کشورمان است.
"قهاری‌" معتقد است: جای روز معمار و معماری در تقویم کشورمان كه سابقه چندین هزار ساله‌ای در زمینه‌ معماری دارد  خالی است این روز باید ثبت شود تا معماری ایران ماندگار شود و فرهنگ معماری و شهر‌سازی در کشور ارتقاء یابد.
بناهای معروف ساخته شده دوره صفویه نتیجه تدبیر یا طراحی مستقیم "شیخ‌بهایی" بوده و مهمترین خدمات این دانشمند در رونق بخشیدن به شهر اصفهان، ساخت مسجد امام، حمام شیخ بهایی، طراحی و ایجاد شهر نجف‌آباد و تقسیم آب‌زاینده‌رود بوده است.
معلوم نیست چند روز و یا چند سال دیگر معماران ایران باید منتظر ثبت روز معمار در تقویم کشورمان باشند./ص


گزارش از: مرضيه اميري

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار