عواملي همچون ميزان فروش، سود، دارايي‌ها و ارزش آن در بازار از جمله معيارهايي است كه در رتبه‌بندي اين شركت‌ها تاثير بسزايي داشته‌اند. در اين فهرست كمپاني «آي‌سي‌بي‌سي» چين براي اولين بار درصدر فهرست قرار گرفته است.يكي از مهم‌ترين نكته‌هاي اين فهرست اين است كه چيني‌ها با پنج عنوان آن را به قبضه خود درآورده‌اند.

به گزارش گروه وبگردي باشگاه خبرنگاران ؛ دوهفته‌نامه «فوربس» به رسم هرساله به بررسي كمپاني‌هاي بزرگ در سراسر جهان پرداخته و از بين آنها ۲۵ شركت را انتخاب كرده است.اين نشريه براي انتخاب اين كمپاني‌ها معيارهاي متفاوتي را مدنظر قرار داده است؛ عواملي همچون ميزان فروش، سود، دارايي‌ها و ارزش آن در بازار از جمله معيارهايي است كه در رتبه‌بندي اين شركت‌ها تاثير بسزايي داشته‌اند. در اين فهرست كمپاني «آي‌سي‌بي‌سي» چين براي اولين بار درصدر فهرست قرار گرفته است.

يكي از مهم‌ترين نكته‌هاي اين فهرست اين است كه چيني‌ها با پنج عنوان آن را به قبضه خود درآورده‌اند. از ديگر نكات جالب‌توجه اين فهرست جايگاه برخي شركت‌هاي مشهور دنياست:«اپل» در رده ۱۵،«گازپروم» روسيه در رده۱۷، «بريتيش‌پتروليوم» در رده ۱۸، «سامسونگ» در رده ۲۰ و «توتال» در جايگاه بيست و سوم قرار گفته است.
 
آي‌سي‌بي‌سي ـ چين
 بانك «صنعت و تجارت» چين براي اولين بار توانسته است در صدر اين فهرست قرار بگيرد. اين بانك چيني در سال جديد ميلادي توانسته ۲۴ درصد به تعداد مشتريان خود بيفزايد و از اين راه سود خالص خود را نيز ۱۷ درصد افزايش داده است.
 
بانك مسكن ـ چين
 بانك «مسكن» چين با جهشي چشمگير نسبت به سال گذشته ميلادي،۱۱ پله بالا آمده تا در رده دوم بايستد. يكي از چهار بانك حاضر در فهرست ۲۵تايي، امسال درنظر دارد فعاليت‌هايش در خارج از چين را گسترش دهد.
 
جی‌پی مورگان چیس ـ آمريكا
 سومين نامي كه در اين فهرست قرارگرفته باز هم در زمينه بانكداري فعاليت مي‌كند. اين بانك آمريكايي درحالي اين رتبه را به‌ دست آورده كه در سال‌جاري ميلادي مجبور شد قراردادي حداقل ۶ ميليارد دلاري را با يك تاجر لندني فسخ كند.
 
جنرال‌الكتريك ـ آمريكا
 «جنرال‌الكتريك» كه به عنوان بزرگ‌ترين مجتمع تجاري ايالات‌متحده شناخته مي‌شود درنظر دارد با تمركز بر كسب و كار صنعتي همچنان اعتبار خود را افزايش دهد.اين كمپاني اعلام كرده است كه سهام باقيمانده خود را به زودي عرضه خواهد كرد.
 
اكسون موبيل ـ آمريكا
 «اكسون موبيل» يكي ديگر از شركت هاي آمريكايي اين فهرست است.اين كمپاني عظيم در زمينه گاز و نفت فعاليت مي‌كند. اگرچه اين كمپاني به عنوان يكي از سودآورترين شركت‌هاي دنيا شناخته مي‌شود،اما شركت شماره يك سال گذشته ميلادي، در سال ۲۰۱۳ ميلادي با چهار رده سقوط در رده پنجم جا خوش كرده است.
 
هولدينگ اچ‌اس‌بي‌سي ـ بريتانيا
 مقر «اچ‌اس‌بي‌سي» كه در زمينه بانكداري فعاليت مي‌كند در لندن واقع شده است. اين كمپاني د رسال جديد ميلادي همچنان مي‌كوشد به پيشرفت و نفوذ خود به‌ويژه در بازار اروپا ادامه دهد. اين بانك به تازگي سهام خود را به شركت چيني «بيمه پينگ آن» به قيمت ۷.۴ ميليارد دلار فروخته است.
 
رويال داچ شل ـ هلند
 شل كه در سال گذشته ميلادي در رده دوم قرار داشت امسال پنج پله سقوط كرده است. سال گذشته اين شركت ۴۴ هزار ايستگاه خدماتي در سراسر جهان و بيش از ۳۰ پالايشگاه داشته و روزي ۳.۳ ميليون بشكه نفت در روز توليد مي‌كرده است.
 
بانك كشاورزي ـ چين
 «بانك كشاورزي» چين توانسته با ۱۱ پله صعود نسبت به سال گذشته ميلادي در رده هشتم فهرست امسال قرار بگيرد. در اين جهش افزايش تعداد مشتري‌ها، افزايش سود و دارايي نقش بسزايي داشته است.
 
بركشاير هاتاوي ـ آمريكا
 اين كمپاني در زمينه‌هاي متنوع مالي فعاليت مي‌كند. سود اين شركت در سال گذشته ۴۵ درصد افزايش يافت. اين كمپاني در ماه فوريه اعلام كرد كه با «خورخه پائولو»ي مولتي‌ميلياردر براي خريدن يك كمپاني با مبلغي بالغ بر ۲۸ ميليارد دلار وارد معامله شده است.
 
پتروچاينا ـ چين
 «پتروچاينا» كه در زمينه اكتشاف نفت و گاز فعاليت مي‌كند به عنوان بزرگ‌ترين توليدكننده نفت و گاز در چين شناخته مي‌شود. سود اين شركت به دليل ركود اقتصادي و افزايش قيمت سوخت كه تحت كنترل دولت قرار دارد در سال ۲۰۱۲ كاهش يافته است.
 
منبع: اقتصاد آنلاين
برچسب ها: کمپانی ، بزرگترین ، جهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار