دولت یونان برای تسویه بدهی های خود، بخشی از دارایی هایش را به بخش خصوصی واگذار می کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی ; یونان یکی از کشورهای بحران زده ای است که به علت مشکلات اقتصادی ناچار به دریافت کمک مالی هنگفت از اتحادیه اروپا شده است. اکنون دولت یونان تصمیم گرفته است برای بازپرداخت بدهی های خود، برخی از دارایی هایش را به بخش خصوصی واگذار کند. در همین راستا، برنده مناقصه خریداری سهام دولت در شرکت «اوباپ»که انحصار برگزاری مسابقات بخت آزمایی را در اختیار دارد، روز دوشنبه اعلام خواهد شد. البته درآمد حاصل از فروش این سهام، فقط سیصد میلیون دلار است که در مقایسه با بدهی چند میلیاردی یونان رقم ناچیزی به شمار می رود.

واگذاری دارایی های دولت یونان فقط به سهام آن در شرکت اوباپ محدود نمی شود، بلکه پالایشگاه نفت، شرکت گاز و حتی شرکت برق یونان نیز قرار است به بخش خصوصی واگذار شوند. فرودگاه سابق آتن، زمین هایی به وسعت شش میلیون متر مربع در مرکز این شهر به همراه تجهیزات و وسایل بازی های المپیک و همچنین قایق های تفریحی یونان نیز قرار است فروخته شود. دولت یونان، صد هزار ملک در اختیار دارد که بر اساس برخی برآوردها حدود چهارصد میلیارد دلار ارزش دارند. این رقم برای تسویه کامل بدهی های یونان کافی است.

طبق برنامه ها قرار بود امسال فقط حدود هزار ملک از دارایی های یونان فروخته شود، اما همین روند نیز ظاهراً به علت مخالفت ها هنوز آغاز نشده است. برخی کارشناسان، یونان را به نداشتن اراده سیاسی لازم برای فروختن دارایی های دولت متهم می کنند. مرکز خصوصی سازی این کشور تاکنون دو رئیس به خود دیده است و اکنون اِستلیوس استاوریدیس، رئیس صندوق دارایی های جمهوری هلنیک یونان بر روی این صندلی داغ نشسته و موظف است امسال، سه میلیارد دلار درآمدزایی داشته باشد. 

استاوریدیس می گوید: به عقیده من، میزان پولی که در ابتدا از فروش دارایی عاید ما می شود، تنها بخش ناچیزی از سرمایه ای است که می توانیم با توسعه این دارایی ها، ایجاد ده ها هزار فرصت شغلی و جذب سرمایه و نیروی انسانی فراوان از خارج، به دست آوریم. دیگر پولی برای ما یونانی ها باقی نمانده است و ما باید فوراً اقدام کنیم. استلیوس می داند که با بادهای مخالف شدیدی مانند کاغذ بازی های اداری و مخالفت های سیاسی روبرو است. 

                                      آخرين اخبار جهان را اينجا بخوانيد.   
برچسب ها: دولت ، تسویه ، بدهی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار