رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سراوان گفت: زلزله شدید سه شنبه گذشته به 50 اثر تاریخی این شهرستان بین 15 تا 50 درصد آسیب وارد كرده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زاهدان ، محمد صدیق دهواری اظهار داشت: آن دسته از آثار تاریخی سراوان كه طی چند سال اخیر مرمت نشده است، در جریان زلزله اخیر آسیب بیشتری دید.

وی اظهار داشت: كارشناسان میراث فرهنگی مشغول برآورد دقیق خسارات وارده به آثار تاریخی سراوان هستند بر این اساس هنوز نمی توان رقم دقیق و قطعی از اعتبار مورد نیاز برای مرمت آن را اعلام كرد.

وی گفت: شهرستان سراوان دارای 480 اثر تاریخی است و به دلیل وجود برخی آثار باستانی همچون سنگ نگاره ها یا سفال كلپورگان با 5 هزار سال قدمت شهرت جهانی دارد.

وی بیان داشت: سنگ نگاره ها یا نقش های كنده شده بر روی صخره ها در 70 كیلومتری سراوان از جمله بزرگترین مجموعه سنگ نگارهای شناخته شده در ایران است كه تا 10 هزار سال قدمت دارد.

دهواری بیان داشت: همچنین شیوه ساخت سفال كلپورگان به عنوان شاهكار دست زنان بلوچ قدمتی 4 تا 6 هزار ساله دارد كه كارگاههای آن با روش بدوی و بدون استفاده از چرخ سفالگری همچنان فعال است.

رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سراوان اظهار داشت: از دیگر ویژگیهای سفال كلپورگان بكار نرفتن لعاب در آن است و ماده رنگی تزئین آن برگرفته از سنگ بوده و طرحها و نقش های هندسی آن تداعی كننده نقش های باستانی است.

سراوان در 340 كیلومتری جنوب زاهدان، جنوب شرقی ترین شهرستان ایران است و به همین دلیل مردم آن زودتر از سایر هموطنان كشورمان طلوع و غروب آفتاب را مشاهده می كنند/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.