پژوهشگران دانشکده مهندسی پلیمر دانشگاه صنعتي اميركبير نوعي نانوالياف بهينه سازي شده را با قابليت كاربرد در پيل هاي سوختي و ماهيچه هاي مصنوعي ساختند.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر: ايمان شعباني، پژوهشگر طرح، با اشاره به ساخت غشاهاي نانوكامپوزيتي از الياف نانو گفت: در اين پژوهش ما موفق به بهينه سازي ويژگي تبادل يون در پليمر اوليه شديم و سپس از اين پليمر نانوالياف و از نانوالياف هم غشاهاي نانوكامپوزيتي تهيه شد.

وي افزود: آزمايش اين غشاهاي نانوكامپوزيتي در نوعي از پيل هاي سوختي و ماهيچه هاي مصنوعي بر پايه تبادل يوني و فلز، نشان داد كه خواص آنها بهبود و همزمان هزينه ساخت كاهش مي يابد.

شعباني علاوه بر مصرف كمتر انرژي در كاربرد ماهيچه مصنوعي، كاركرد نانوكامپوزيت در رطوبت هاي بالا را از ويژگي هاي آن برشمرد و گفت: اين در حاليست كه نمونه استاندارد در رطوبت هاي زياد مانند محيط بدن كه بيشترين كاربري ها هم در همين شرايط است، افت خواص شديد دارند.
وي افزود: ماهيچه مصنوعي آزمايش شده با غشاي نانوكامپوزيتي اين طرح علاوه بر رطوبت در دماها، شرايط و ولتاژ مختلف نيز رفتار خطي و يك نواختي را نشان داد.

شعباني تصريح كرد: در ادامه طرح قرار است براي بررسي کارآيي، ماهيچه مصنوعي توليد شده در بدن خرگوش پيوند زده مي شود.

محمد مهدي حسني صدرآبادي، پژوهشگر ديگر طرح نيز با اشاره به اين كه پيل هاي سوختي مبدل هاي الكتروشيميايي هستند كه به شكل مستقيم سوخت را به الكتريسيته تبديل مي کند گفت : با توجه به اين كه مهمترين محدوديت كاربرد اين پيل ها هزينه آنهاست، يكي از اهداف اين طرح كاهش بخشي از اين هزينه ها است.

وي افزود: استفاده از نانوالياف ساخته شده در اين طرح منجر به افزايش 106 درصدي توليد در يك تك سلول پيل سوختي نمونه آزمايشي در مقايسه با نمونه تجاري در پيل هاي متانولي و افزايش 73 درصدي بازده آن شد.

اين طرح با همكاري دانشگاه صنعتي اميركبير و مركز تحقيقات فناوري بن ياخته به انجام رسيده و همچنين در چهاردهمين جشنواره جوان خوارزمي حائز رتبه دوم پژوهش هاي کاربردي شده است./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار