مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: درزمان دولت نهم ودهم شش هزار و 767 فرصت شغلی در بخش صنایع دستی استان ایجاد شده است.

 

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران بجنورد، علی کاظمی افزود: این تعداد فرصت شغلی با اعطای هشت میلیارد و 281 میلیون ریال تسهیلات بانکی فراهم شده است.

وی حجم سرمایه گذاری در بخش صنایع دستی استان در این مدت را سه میلیارد و 171 میلیون ریال اعلام کرد و گفت: 471 میلیون و 400 هزار ریال این رقم در سال 91 سرمایه گذاری شده است.

وی تصریح کرد: برای 302 طرح ارائه شده از سوی متقاضیان بخش صنایع دستی، شش میلیارد و 869 میلیون ریال از محل اعتبارات بنگاه های زودبازده پرداخت شده است.

کاظمی راه اندازی هفت مرکز آموزشی ثابت و 73 مرکز آموزشی سیار، برپایی هزار و 49 کلاس و صدور 10 هزار و 744 فقره گواهینامه صنایع دستی به هنرآموزان را از دیگر اقدامات این اداره در حدفاصل سال های 84 تا 91 برشمرد و افزود: حدود 13 هزار نفر در دوره های مختلف برپا شده در بخش صنایع دستی آموزش دیده اند.

وی گفت: در این مدت هفت هزار و 462 فقره کارت شناسنایی صنعتگری نیز برای هنرمندان بخش صنایع دستی استان صادر و یا تمدید شده است.

وی صدور 133 فقره جواز تاسیس کارگاهی، صدور و یا تمدید 170 فقره پروانه تولید کارگاهی و برگزاری 134 نمایشگاه و مشارکت در 297 نمایشگاه بین المللی، منطقه ای، ملی و استانی را از دیگر فعالیت های این اداره کل در معرفی صنایع دستی استان برشمرد و افزود: مطالعه بررسی امکان سنجی بازارچه و شهرک صنایع دستی استان که دارای مصوبه هیات دولت است در این مدت انجام شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی از احیای هشت رشته صنایع دستی شامل ˈکلاه کرکی، پارچه بافی، نمدمالی، چاروق دوزی، چوخه بافی، حجاری سنگ، ابریشم بافی و جوراب بافیˈ این استان در هشت سال اخیر خبر داد و گفت: افزون بر این چهار اثر صنایع دستی استان شامل ˈچاروق دوزی، کلاه کرکی، سفره کردی و ابریشم بافیˈ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

وی افزود: 11 اثر صنایع دستی استان نیز با کسب نشان ملی و مرغوبیت کالا به مرحله دریافت مهر اصالت داوری جهانی یونسکو راه یافته و برای سه اثر چاروق دوزی، حجاری و سفره کردی نیز در سال 91 مهر اصالت دریافت شده است.

براساس آمار ارائه شده از سوی معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی، در این استان 15 هزار نفر در بخش صنایع دستی فعالیت دارند که در 33 رشته مختلف از جمله دستبافته های داری، رودوزی، نساجی، صنایع چوب و چرم به تولید می پردازند.

صادرات صنایع دستی تولید شده صنعتگران خراسان شمالی نیز از سوی بازرگانان استان های همجوار صورت می گیرد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.