طبق آمارهاي ارائه شده توسط ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، متوسط قاچاق فرآورده هاي نفتي که در سال هاي گذشته بالغ بر 35 ميليون ليتر بوده است، هم اکنون به زير 5 ميليون ليتر رسيد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران؛ در سي و نهمين جلسه معاونين نظارتي دستگاه هاي کشور سرهنگ ابويي معاون پيشگيري ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بيان کاهش ميزان قاچاق فرآورده هاي نفتي در طي سالهاي اخير، گفت: تمام آئين نامه ها و مقررات حقوقي که ستاد در حال اجراي آن است، صرفا مربوط به بحث قاچاق نيست بلکه اصل فعاليت و مقررات ستاد، مربوط به بدنه اصلي اقتصاد کشور است.

ابويي در اين جلسه تصريح کرد: مهمترين برنامه هاي ستاد در رابطه با مبارزه با قاچاق کالا و ارز برقراري انضباط اقتصادي، شفاف سازي زيرساخت هاي مالي، اصلاح ساختارهاي اقتصادي، حمايت از مصرف کالاهاي داخلي است که در رابطه با اصلاح ساختارهاي اقتصادي بايد اين موضوع را مدنظر داشته باشيم که متاسفانه با بررسي هاي انجام شده، شاهد آن هستيم که در وزارتخانه ها زيرمجموعه ها به صورت جزيره اي عمل مي کنند نه به طور هماهنگ.

ابويي با بيان اينکه در رابطه با بانکها و ساماندهي منابع ارزي و طلا کارگروه ارزي در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال گذشته تشکيل شده اند، گفت: در اين رابطه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز پيگير بحث مبارزه با قاچاق کالا و ارز در قالب تشکيل ستاد کميته ويژه ارزي است که اين کميته ويژه ارزي در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تشکيل شده است.

ابويي تصريح کرد: کارگروههاي متعددي از جمله کارگروه امنيت، کارگروه ساماندهي مقررات، کارگروه مبارزه با قاچاق فرآورده هاي نفتي تشکيل شده است که در استانها سه کارگروه تشکيل شده مثل کارگروه امنيت، حتي در برخي از استانها تعداد کارگروه ها بيشتر از سه کارگروه است که اين موضوع به دليل اهميت و ويژگي هاي استانهاي مربوطه مي باشد، ضمن‌آنکه تعدادکارگروه هاي زيرمجموعه اين کارگروه هاي اصلي در برخي از استانها بيشتر از ساير استانها است، مانند استانهاي جنوبي کشور.

وي در خصوص تعريف سيستم جامع مديريت تجارت خارجي اظهار داشت: اين سيستم داراي 12 سامانه از جمله در بخش هاي فرآورده هاي نفتي، صدور و تمديد کارت بازرگاني، حذف صدور برگه کاغذي در گمرکات، راه اندازي سامانه هوشمند ورود و خروج کالا و کميته ويژه ارزي در حال فعاليت است که در بحث سامانه مديريت فرآورده هاي نفتي، اين سامانه از تاريخ 1/1/89 در کشور راه اندازي شده و در مدت 3 سال گذشته، توانسته براساس اين سامانه 20 ميليارد ليتر فرآوردهنفتي را ساماندهي کنيم.

وي در خصوص سامانه جامع قضائي، عنوان کرد: اين سامانه نيز در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به منظور رسيدگي و جمع آوري قضائي پرونده هاي قاچاق کالا تشکيل شده که در حال حاضر در 60 گمرک کشور اين سامانه مستقر شده است.

ابويي با بيان اينکه در بحث سامانه صدور و تمديد کارت هاي بازرگاني، آمار اين کارت ها از 200 هزار کارت هم اکنون به 35 هزار کارت رسيده است، گفت: اين سامانه از تاريخ 91/12/01 در کشور آغاز به کار کرده که با راه اندازي اين سامانه بالغ بر 200 هزار کارت بازرگاني کشور کنترل و ساماندهي شده و اين کار باعث شده که تعداد زيادي از کارت هاي غير ضروري بازرگاني حذف و رقم فعلي کارت هاي بازرگاني به 35 هزار کارت بازرگاني برسد.

معاون پيشگيري ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در خصوص حذف صدور برگه هاي کاغذي در گمرک گفت: سامانه الکترونيکي گمرکي کشور از تاريخ 91/12/01 آغاز به کار کرده که اين کار باعث حذف صدور برگه هاي کاغذي در گمرک و ساماندهي ورود و خروج کالا براساس سامانه هوشمند ترانزيت شده که اين موضوع با ارائه کد رهگيري تاکنون 2 مرحله از آن اجرا شده و مرحله سوم آن نيز در آينده به مرحله اجرا گذاشته خواهد شد.

وي در خصوص ارز تصريح کرد: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز پيگير موضوع ساماندهي بازار ارز به کشور براساس همان تشکيل کميته ويژه ارزي با حضور دستگاه هاي مربوطه است.

ابويي در مورد کاهش و ساماندهي قاچاق دام گفت: در بخش قاچاق دام اين رقم از 95 درصد گذشته کاهش چشمگيري يافته و مي توان به اين موضوع اشاره کرد که مشکل قاچاق دام در زاهدان حل شده است ./عب
برچسب ها: قاچاق ، فرآورده ، نفتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار