مشهد/

انجام ختنه بعد از 24ساعت اول زندگي توسط جراحان اطفال بسيار مفيد است

استاد بيماري‌هاي کودکان دانشگاه علوم‌پزشکي مشهد در پاسخ به پرسش برخي والدين درباره ختنه نوزادان پسر تأکيد کرد: اگر ختنه بعد از 24ساعت اول زندگي و يا در هفته اول تولد از سوي افراد باتجربه بويژه جراحان اطفال انجام شود، بسيار مفيد و عوارض احتمالي آن نادر است.


 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهددکتر اميريان، متخصص اطفال درباره فوايد ختنه، گفت: محسنات ختنه در دوره نوزادي اين است که پوست ختنه‌گاه محيط مناسبي براي اتصال ميکروب است که با ختنه از بين مي‌رود.

وي تصريح کرد: ميزان عفونت‌هاي ادراري در شيرخواراني که در سنين بين 3 تا 6 ماه ختنه نشده‌اند، 10برابر بيشتر از شيرخواراني است که ختنه شده‌اند.

اين استاد بيماري‌هاي کودکان دانشگاه علوم‌پزشکي مشهد افزود: ميزان بروز سرطان آلت در افراد بزرگسالي که در دوران شيرخوارگي ختنه شده‌اند، دو سوم کمتر است و به همين دليل در دين اسلام به ختنه تأکيد شده و حضرت علي‌(ع) نيز فرموده‌اند که ختنه موجب پاکيزگي آلت مي‌شود چراکه ادراري که زير پوست ختنه‌گاه است، مي‌تواند منشأ ابتلا به بيماري شود.

دکتر اميريان خاطرنشان کرد: طي 10 سال گذشته مشخص شده عوامل بيماري‌زا که در عفونت ادراري مؤثر هستند، وقتي پوست ختنه گاه وجود دارد، مي‌توانند به اين پوست اتصال پيدا کنند و براحتي از طريق مجراي ادراري بالا روند و در کليه ايجاد عفونت ادراري کنند و چون در شيرخواران و نوزادان علايم زياد مشخص نيست بدليل تأخير در تشخيص، منجر به عوارض جبران‌ناپذيري در اين گروه‌هاي سني مي‌شود.

وي ادامه داد: عملا مشخص شده بيماري HIV مثبت در کشورهايي که زياد است، ختنه مردها مي‌تواند 50 تا 60درصد ميزان ابتلا به اين ويروس را کاهش دهد.

اين متخصص اطفال با تأکيد بر اهميت عفونت‌هاي دوره نوزادي که علامت هم ندارند، گفت: عفونت‌هاي ادراري در نوزادان در 50درصد موارد مي‌تواند با آنومي‌هاي دستگاه ادراري که شايع‌ترين آن برگشت ادرار است، همراه باشد، بنابراين يکي از فوايد ختنه، پيشگيري از عفونت‌هاي ادراري است که مي‌تواند عامل مهمي براي پيشگيري از برگشت ادرار در نوزادان باشد/س 

 

 

برچسب ها: انجام ، ختنه ، توسط ، جراحان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.