يك روان‌شناس گفت: افراد با ورزش كردن بازخوردهاي مثبتي را از اطرافيان خود دريافت مي‌كنند كه اين بازخوردها موجب بالا رفتن اعتماد به نفس آن‌ها مي‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان؛ اردشير ياراحمدي اظهاركرد: اعتماد به‌نفس زيرگروهي از عزت‌نفس است و اين عزت‌نفس يعني اگر فرد ارزش بالايي براي خود قايل باشد، عزت‌نفس بالايي هم دارد و اعتماد به نفس نيز به‌معني اتكا كردن به اين ارزش‌ها است.

وي بيان‌كرد: اعتماد به‌نفس معمولا در چهار، پنج حيطه اتفاق مي‌افتد و اولين حيطه‌اي كه در عزت‌نفس و اعتماد به‌نفس اهميت دارد، مربوط به بُعد جسماني است؛ يعني فرد بپذيرد كه از نظر ديگران، جسمي مقبول و كارا دارد و مي‌تواند برخي از مهارت‌هاي حركتي را فرا بگيرد كه اين حيطه از زمان كودكي شكل مي‌گيرد.

اين روانشناس ادامه‌داد: هنگامي‌كه فرد كودك است و والدينش او را به خاطر ويژگي‌هاي مثبتي كه در جسم او وجود دارد، تشويق مي‌كنند و به‌طور مثال به او مي‌گويند كه تو به خوبي مي‌دوي، قدرتمند و توانمند هستي، اين تشويق‌ها شرط توانمند شدن يك كودك است، زيرا بازخودرهاي مثبتي را در او به وجود مي‌آورد.

وي افزود: هر انسان در ذهن خود يك تصوير جسمي از خود دارد كه در ديدگاه روان‌شناسي به آن ادراك تصوير جسمي گفته مي‌شود. در اين راستا اگر اطلاعاتي كه ديگران از ما به خودمان مي‌دهند خوب نباشند، تصويري كه ما از خودمان در ذهن داريم يك تصوير غلط مي‌باشد كه اين موضوع در به وجود آمدن اختلالات رواني مانند افسردگي، اضطراب، كم‌رويي و پايين بودن عزت و اعتماد به‌نفس تاثير‌ مي‌گذارد.

ياراحمدي عنوان‌كرد: شرايط سالم جسماني و تناسب ابتدايي بدن در يك انسان مي‌تواند بازخوردهاي مناسبي را براي او فراهم كند. در طول زندگي افراد را وادار كنيم كه تمرينات جسماني انجام دهند تا تناسب جسماني پيدا كنند كه به مرور زمان اين موضوع موجب مي‌شود كه از اطرافيان خود بازخوردهاي مثبتي را دريافت كنند و اين بازخوردها موجب بالا رفتن اعتماد به نفس او مي‌شود.

وي خاطرنشان‌كرد: با ورزش كردن آمادگي جسماني فرد افزايش پيدا مي‌كند و اين موضوع در تعاملات اجتماعي او هم تاثير مي‌گذارد؛ به طور مثال وقتي يك فرد با پياده‌روي زمان بيشتري راه مي‌رود اين كار تحمل او را براي ديگر كارهاي روزانه بيشتر مي‌كند؛ به همين جهت به‌طور كلي گفته مي‌شود كه ورزش كردن مي‌تواند باعث بالا رفتن اعتماد به نفس ‌شود.

اين روانشناس بيان‌كرد: باتوجه به اين‌كه هر فرد يك بُعد مادي و يك بُعد روان‌شناختي دارد، بُعد مادي فرد، جسم او است. انسان براي فكر كردن نياز به اكسيژن دارد و افرادي كه ورزش مي‌كنند داراي توان بيشتري در شُش و ريه‌هاي‌شان هستند و مي‌توانند اكسيژن را سالم‌تر به مغز خود برسانند؛ به همين دليل گفته مي‌شود افرادي كه ورزش مي‌كنند به خاطر اين‌كه اكسيژن بيشتري به مغزشان مي‌رسد و تناسبي در كاركرد جسماني‌شان وجود دارد، در وقوع مشكلات و هنگامي كه تحت‌فشار و درگير يك مشكل خاص هستند، به خاطر اين‌كه توان جسماني بالاتري دارند و اكسيژن بيشتري هم به مغزشان مي‌رسد، مي‌توانند راه‌حل‌هاي بيشتر و بهتري را به ذهن آورند.

وي ادامه‌داد: پس فردي كه ورزش نمي‌كند، هنگامي كه دچار مشكل مي‌شود، عضلات او خسته و شل مي‌شوند و از طرف ديگر نيز اكسيژن كمتري به مغز او مي‌رسد و فرد سريع خسته مي‌شود و به همين دليل تحمل اين فرد براي مواجه شدن با مشكلات، بسيار كاهش پيدا مي‌كند؛ بنابراين ورزش موجب تناسب جسماني مي‌شود و تناسب جسماني نيز موجب بازخوردهاي مثبت از طرف ديگران شده و در نتيجه باعث مي‌شود، فرد برداشت‌هاي مثبتي از خود داشته باشد كه در نهايت سلامت رواني او افزايش پيدا مي‌كند.

ياراحمدي عنوان‌كرد: بايد مدنظر داشت كه ورزش كردن سيستم تنفسي و خون‌رساني را به مغز افزايش مي‌دهد و موجب مي‌شود افراد راه‌حل‌هاي بيشتري را هنگامي كه تحت‌فشار هستند، به ذهن آورند. در كل مي‌توان گفت افرادي كه ورزش مي‌كنند، آسيب‌پذيري‌شان نسبت به مسايل روان شناختي بسيار كمتر است.

وي خاطرنشان‌كرد: ورزش كردن فقط حركت‌هاي جسماني نيست؛ در حيطه روان‌شناسي نوع حركت‌ها در شكل‌گيري اندام‌ها بسيار موثر است. متاسفانه امروزه به دليل اين‌كه ارزش‌هاي كاذبي بين جوانان در حال رشد است، بسياري از جوانان فكر مي‌كنند ورزش كردن مساوي با بزرگتر شدن عضلات است، در حالي‌كه ما سلامت رواني را مي‌خواهيم نه حجيم شدن عضلات را.

اين روان‌شناس عنوان‌كرد: ابتدا ممكن است در دوره نوجواني و جواني چنين افرادي به خاطر حجيم شدن عضلات خود، بازخوردهاي مثبتي را از هم‌سالان خود دريافت كنند اما به مرور زمان به خاطر اين‌كه اين بازخوردها، هنجار جامعه نيست، به ناهنجاري تبديل شده و باعث مي‌شود فرد بازخوردهاي منفي دريافت كند كه اين موضوع ممكن است اعتماد به‌نفس فرد را پايين آورد.

وي افزود: در هيچ زماني ثابت نشده است ورزش‌هايي مانند ژيمناستيك، نرمش‌هايي كه افراد به صورت روزانه انجام مي‌دهند و ورزش‌هاي هوازي باعث آسيب به افراد مي‌شود. ورزش كردن داراي بُعد تخليه هيجانات هم هست كه معمولا به عنوان يك روان‌شناس هنگامي كه به افراد سفارش مي‌كنيم كه ورزش كنند، به دليل اين بُعد هم است چرا كه طي ورزش كردن، حركاتي را انجام مي‌دهيم كه مي‌توانيم هيجانات خود را تخليه كنيم. تخليه شدن هيجانات ناخوشايند مي‌تواند به سلامت جسم كمك كند.

ياراحمدي بيان‌كرد: افراد بايد ورزش‌هايي را انجام دهند كه باعث تخليه هيجانات ‌شوند و به آن‌ها آرامش هم بدهد؛ امروزه ورزش‌هايي كه با آب هستند مانند شنا، واترپلو، جت‌اسكي و اسكي روي‌ آب به افراد كمك مي‌كنند تا هيجانات متعادل‌تري داشته باشند. هم‌چنين رشته دو و ميداني هم براي بالا بردن اعتماد به‌نفس پيشنهاد مي‌شود چرا كه در اين ورزش تمام اعضاي بدن درگير مي‌شوند./س


برچسب ها: ورزش ، اعتماد ، نفس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.